• Man1981

Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt

Myran76 skrev 2016-01-31 04:17:37 följande:

Det är klart att när man redan fått barn i 20-års åldern så kan jag förstå att det känns som en stor skillnad. Sedan beror det kanske lite på var man bor också. I storstäderna verkar ju nästan alla få barn efter 30 så där kan jag inte tänka mig att någon skulle reagera, och barnen som växer upp får ju ungefär lika gamla föräldrar eftersom det är så vanligt nu. Synd att er omgivning reagerat på det sättet, men speciellt om det är tredje eller fjärde barnet är det ju inget ovanligt alls.  

Själv kan jag fundera på om jag kanske är tröttare nu än jag skulle varit som yngre mamma. Nu hade jag ju inte det valet eftersom jag inte träffade min man förrän jag var 34, men det är ju något de säger att äldre föräldrar kanske inte orkar lika mycket. 

Fast just nu är inte rätt tid att fundera på det, eftersom jag är så galet gravid-trött för tillfället :) Normalt tror jag att jag är ganska pigg. Kanske inte som en 25-åring, men helt okej i alla fall! 

Vi är runt 35 och väntar vårt första barnet, trots vår "höga" ålder. Där vi bor är det inte alls konstigt att få barn i 35-/40-årsåldern. Och våra föräldrar är i 60-/70-årsåldern, så de var nästan lika gamla när de fick barn.
  • Man1981

Åldersnoja när det gäller barnafödande är förresten ett ganska modernt fenomen. Innan preventivmedlen blev vanliga i mitten av 1900-talet fick mång kvinnor barn långt upp i medelåldern. 45-åriga småbarnsmödrar var ingen ovanlighet för 100 år sedan.

Svar på tråden Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt