Inlägg från: Hallonpajen |Visa alla inlägg
  • Hallonpajen

Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt

Hej!

Jag är gärna med om jag får... :) Fyllde 39 igår så jag är kanske för gammal? Väntar iaf mitt tredje barn (makens andra) och är i v 6+1 idag. Känns oerhört overkligt och jag vågar inte ta ut för mycket i förskott. Tackolov hinner man fundera mindre med två barn hemma - förra graviditeten var jag fruktansvärt orolig för MA (fick ett innan i v 11) och tankarna finns såklart även denna gång.

Har väldigt ömma bröst (fick ömma bröst redan innan ÄL! Har jag aldrig varit med om...så med tanke på brösten känns det som jag varit gravid lääänge redan ;)) men i övrigt känner jag inte så mkt. Måste redan knäppa upp jeansen på eftermiddagen om jag sitter ner, men jag kanske mest borde skylla på julmaten...! Är extremt gasig i magen också.

Tycker jag börjar känna illamående av och till, men det är inte så ihållande så jag vågar inte koppla det till graviditeten ännu. Har inte ens vågat ringa BM! Hur tidigt ringde ni?

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Jag går in i v 8 idag och mår som med mina tidigare 2 - som om jag är bakfull hela dagarna... Inget akut illamående, men sådär härligt småillamående och det enda som hjälper är att småäta...jag brukar gå upp halva min graviditetsvikt innan v 15 typ... Oskyldig

Tränar normalt ganska regelbundet men det är en kamp att orka just nu. Var iväg på zumba igår och det var skönt men fruktansvärt segt att ta sig dit. Yogar mycket men det har också tagit emot av någon anledning. Måste verkligen försöka hålla igång, för jag vet ju att jag mår så mycket bättre i längden.

Den här veckan ska jag ringa BM iaf. Men med mitt MA i bagaget har jag så himla svårt att tänka mig att det kan vara ett friskt och levande foster därinne. Känner mig dock fånig om jag bokar privat UL, jag gjorde två innan v 10 sist för jag var så nervös och min BM var inte förtjust i det alls...

Jag bor i Skåne (utanför Lund/Malmö) och mina två är snart 8 och 3.

Stolt sytok!
  • Hallonpajen
    Nolejo skrev 2016-01-18 14:09:55 följande:
    Vad hade hon emot att du gjorde UL privat? Bara nyfiken på argumenten :).
    Hon är för den naturliga graviditeten och förlossning (har jobbat på BB Ystad där profylaxmetoden föddes) och tycker inte man ska göra UL i onödan och att det inte är någon idé att oroa sig för man kan ändå inte påverka...

Fast där är jag inte alls enig. Att behöva vara orolig till max i flera månader är verkligen inte roligt. Sen fattar jag att man kanske måste jobba med sig själv då men...det är lättare sagt än gjort. Denna graviditeten försööööker jag verkligen och det går klart bättre än sist, men det tar på krafterna att behöva oroa och gå och känna efter symptom dagarna i ända.

Jag är dessutom så HIMLA svullen om magen. Kan inte ha vanliga jeans, och har bara gått 7 fulla veckor. Att försöka dölja detta på jobbet i minst 6 veckor till känns...som en utmaning i sig!
    Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Hej!

Jag börjar må mycket bättre - illamåendet har nästan släppt helt men tröttheten är fortfarande jobbig...på helgerna måste jag sova en stund på dagen - något jag aaldrig gör annars...

Vi var på KUB i onsdags och jag blev framflyttad 6 dagar så att jag nu är i v 13+6. Helt oväntat - jag måste alltså haft ÄL dag 8-9 eller något - jag har alltid ÄL dag 14-16 annars! Fick oxcå alla lägsta risken på KUB - 1:20 000 vilket jag inte hade väntat mig som nybliven 39-åring... bebisen var helt galet sprattlig (ja, så nu oroar jag mig för det istället :)) och var inte still under de 40 min undersökningen gjordes. Så hon fick bara två hyfsade mätvärden. Jag hade dessutom varit duktig och inte kissat innan - vilken plåååga! BM var imponerad iaf eftersom min urinblåsa var större än livmodern så hon förstod att jag var vääldigt kissnödig. Och så ligger bebisen inte still så undersökningen tar dubbelt så lång tid. Tack för den lixom :)

Hur är det med er andra och träning? Jag tränar normalt regelbundet men har inte orkat något alls p.g.a. illamående, trötthet och influensa. Känner att jag VILL för jag vet hur mkt bättre jag mår, men hur kommer man igång? Vad tränar ni?

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Tack Curlingmorsan! Det var verkligen inte väntat med så låg risk - som jag har oroat mig! Jobbigt att du mår så illa - jag har kunnat jobba hela tiden även om det varit tufft emellanåt. Speciellt efter att jag hade influensa...

Jag har haft mammabyxor sedan v 9!! :) Jag sitter ner mestadels på jobbet och hade aldrig kunnat ha vanliga byxor då. Står jag upp kan jag (nästan) fortfarande ha vanliga byxor, iaf på förmiddagarna. Efter lunch sväller magen upp rejält och jag ser ut att vara minst i v 20...

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

hundochhäst - jag rider oxå vanligtvis men slutade så fort jag blev gravid. Rider på ridskola och känner mig inte helt trygg på alla hästar så det känns bäst att ta uppehåll helt.

Cesso - jag är i v 15 och har haft ballongmage länge! På morgonen/förmiddagen ser jag hyfsat normal ut men efter lunch svullnar den upp rejält. Jag börjar istället bli nojig nu att jag inte känner bebisen...med mitt andra barn kände jag rörelser regelbundet i vecka 16...jag är expert på att noja över allt! Blir så trött på mig själv...

Jag testade ett pass gravidyoga via youtube igår och det var så skönt! Men vad man hinner bli stel på två månaders yogauppehåll... ????

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Jag har inte ens räknat ut till vilken vecka jag slutar, men dagis och skola är stängt fr.o.m. v 27 så då går jag på semester och låter barnen få ett långt sommarlov. Skolan börjar 18/8 och jag är beräknad 29/8 så jag tror inte jag går tillbaka och jobbar då... Hoppas jag inte kryper ur skinnet av otålighet bara! :)

Hur är det med fosterrörelser för er? Jag känner fortfarande inget och börjar bli lite orolig nästan...tredje barnet och v 17, borde man inte känna något då?!

Stolt sytok!
Svar på tråden Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt