Inlägg från: Curlingmorsan |Visa alla inlägg
  • Curlingmorsan

Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt

Myran76 skrev 2016-02-08 21:37:20 följande:

Jag gick in v 16 i helgen och tycker mig nu känna att illamåendet äntligen är på väg att försvinna. Jag har ioförsig inte kräkts under denna grav men mått illa mest varje dag, hela dagarna sen v 8 eller nåt sånt. Vansinnigt skönt att vara lite sugen på mat igen och hoppas detta bara är början.

Så ni som mår illa, det kan vända helt plötsligt!

Däremot är jag lika trött fortfarande.

V 16... "bara" 4 veckor kvar då. ;) Här på sjukhuset tjatar alla bara om att "ja det brukar ju gå över efter v 12". Tror inte på dem det minsta!! :)

De tog lite utökade prover på mig idag och fick då veta att jag har låg ämnesomsättning så ska få Levaxin för det. De sa också att det kan öka risken för missfall. Tycker det är lite konstigt att de inte kollar upp det lite tidigare då de flesta missfall inträffar innan v 12.
  • Curlingmorsan
    Tjorven1980 skrev 2016-02-09 10:29:32 följande:

Lider med er som mått så illa så ni kräks. Jag är så glad att jag kommit lindrigt undan.

Går in i vecka 11 imorgon. Känner mig inte gravid, det enda jag märker av är att jag är lite mer känslomässig än jag brukar, blir arg, ledsen och glad omvartannat. Och jag är flåsig, blir andfådd för ingenting. Drygt.

När har ni börjat berätta för familj och vänner att ni väntar barn? Jag har bara berättat för två av mina närmsta vänner ännu. Inte ens familjerna vet nått. Från början ville jag berätta för alla på en gång men nu börjar jag känna att det är ganska skönt att ingen vet.

På fredag ska jag till barnmorskan och ta blodprover och boka tid för KUB. Ska bli spännande.

Om det inte vore för illamåendet så hade jag inte heller känt mig gravid.

Jag berättade på jobbet i v 8. Hade precis börjat må illa så ville förklara varför jag kanske va lite sen på morgonen, åt oftare och betedde mig "lite annorlunda". Redan dagen efter blev jag så sjukt illamående så sen dess har jag varit sjukskriven.
    Berättade för barnen också i v 8. De är ju så stora så de undrar ju varför jag bara ligger i sängen och kräks. Berättade samtidigt för våra föräldrar för visste att barnen inte skulle kunna vara tysta. Min son har berättat i skolan och dottern för några kompisar.
    Fick missfall i höstas och så visste bara mina chefer och närmsta kollega. Kändes jobbigt att vara ledsen utan att kunna visa det. Jobbigt när folk runt omkring pratade om alla som var gravida eller fått barn. Så skulle något hända nu så känns det ändå rätt skönt att de närmaste runt omkring vet.
    Ska på NUPP nästa måndag, om allt verkar bra då så tror jag vi inte håller det hemligt längre. Är i v 13 då. Inte så att vi lägger ut det på Facebook men kanske tex berättar för föräldrarna till dotterns träningskompisar som förmodligen undrar vart jag varit de senaste veckorna.
  • Curlingmorsan
    cesso skrev 2016-02-09 13:45:39 följande:

Och nu är KUB inbokat. Ska på ultraljud om 4 v. Känns dom en evighet dit! Jag får åka 4 h dit för det finns inte i mitt landsting,

Oj fyra timmar!! Då ska jag inte klaga som får åka 1 timme. Tar de blodprovet samtidigt som UL? Jag var där för 1 1/2 vecka sen och tog blodprov och ska dit igen nu på måndag för UL. Och då får vi samtidigt svar på blodprovet.
  • Curlingmorsan
    cesso skrev 2016-02-09 15:40:39 följande:

Har någon fler känningar av "mensvärk" än? Är i v 9 och nu har "mensvärken" kommit tillbaka....

Jag har börjat få lite "mensvärk" nu de senaste dagarna. Är i v 12.

Ni som gjort KUB, har ni fått veta könet? Eller är det för tidigt att se? Kanske är det olika på olika ställen också? Jag ska till Östra i Göteborg på måndag. Kommer då vara i v 12+4. Börjar bli riktigt nervös, hoppas allt är bra med hen där inne i magen!!

Ska få komma hem från sjukhuset i eftermiddag. Ska bli riktigt skönt att få komma hem till familjen. Har fått både Primperan och Lergigan Comp mot illamåendet och det hjälper bättre. Har fått behålla allt jag ätit och känner mig lite piggare. De upptäckte att min ämnesomsättning var låg så jag ska äta Levaxin också. Och Omaprazol. Så 9 tabletter om dagen... men läkaren hävdar att bebisen inte tar någon skada. Men känns ändå sådär. :(
  • Curlingmorsan
    Utmattad kräkis skrev 2016-02-12 16:47:16 följande:

Hej curlingmorsan! Vi verkar vara i väldigt liknande situation. Är 36 år och är i v 12 med mitt andra barn. Fick sent missfall tidigare i år. Nu sjukskriven sedan 4 v pga kräkningar och konstant illamående. Mår så jävla kasst alltså! Lergigan hjälper sisådär. Också kub nästa måndag, visst hade du det med?

Ha ha va roligt! Eller nä inte roligt med illamående och missfall, men att mycket var likt. :)
    Japp ska också på KUB på måndag, börjar bli riktigt nervös. Jag låg inlagd på sjukhuset ett par dagar och då ordinerade läkaren både Primperan och Lergigan Comp. Hon sa att det kunde hjälpa om man tog båda. Jag mår fortfarande väldigt illa och måste lägga mig ner så fort jag ätit, men "peppar peppar" jag har inte kräkts än (även om det varit nära). Jag hade även dålig ämnesomsättning vilket kunde påverka illamåendet sa hon. Kanske kan vara värt att kolla upp om du inte gjort det?
  • Curlingmorsan
    cesso skrev 2016-02-12 17:45:14 följande:

Stackars er som kräks så... Jag mår illa men inte SÅ illa. Det går upp och ner över dagen men jag har hållet mig från att spy- fast det är nära flera ggr/dag. Jag somnar förd åtta på kvällarna för att jag är då trött och illamående. I morgon går jag in i v 10. Det känns som att tiden går fort nu,

Mår du också mest illa på em/kvällen? Jag lägger mig också oftast tidigt för att slippa känna av illamåendet.
  • Curlingmorsan
    misslina skrev 2016-02-14 12:18:27 följande:

Ni som mår illa och kräks... Vad äter ni?

Jag blir galen för allt kretsar kring mat! Mat mat, mat! Och inget är jag sugen på men måste för att inte må ännu mera illa!
    Usch vad jag känner mig gnällig! Men vette FN hur jag ska orka detta? Tänk om det blir lika illa och länge som sist! Blääää nu har jag gnällt av mig ;)

Peppar peppar så har jag inte kräkts på ett par dagar, men äter ju mängder med tabletter. :( Men känns som jag äter hela tiden för att inte må illa.
    Nyponsoppa, skorpor, mariekex, hallonkräm, är sånt som jag äter som mellanmål. Är glad och tacksam över att jag äntligen får i mig vanlig mat igen. Och dricker mycket vatten, även på natten, vill inte bli uttorkad och behöva åka in och få dropp igen.
    Läkaren på sjukhuset sa att det spelar ingen större roll vad man äter, bara man äter något. Isglass, kex, melon, vad som helst. När jag var gravid med min dotter för 12 år sen så var det enda jag kunde äta utan att spy McNuggets. Så hennes pappa fick åka förbi Mc Donalds på vägen hem från jobbet varje dag i typ 10 veckor. :) Testade det nu med men det funkade INTE. ;)
  • Curlingmorsan
    misslina skrev 2016-02-14 13:13:37 följande:
    Vad skönt att det har lindrat något!
    Ja vad äter jag... Ibland funkar mackor, havregrynsgröt, apelsiner, vindruvor.
    Värst är att få i sig lunch och middag... Där finns det inget som nånsin funkar....

Vad äter du för piller? Ska fråga min bm i morgon på mitt inskrivningssamtal men jag gissar att jag måste till läkaren.
    Tror inte jag kommer kunna jobba till veckan... Jag överlever knappt hemma...
    Har du provat Postafen? Finns receptfritt på Apoteket och brukar va de tabletter man börjar med. Kan även vara värt att testa Seaband (akupressurband).
    Lergigan Comp brukar vara de första receptfria tabletterna man får och de hjälper de flesta. De hjälpte inte mig så jag fick Primperan istället. De hjälpte inte heller. Så när jag blev inlagd på sjukhuset så sa läkaren till mig att ta både Primperan och Lergigan Comp. Så det gör jag nu. Fick även order om att äta Omaprazol i 14 dagar för att lugna magen efter att kräkts i flera veckor. De upptäckte även att min ämnesomsättning var låg så jag ska äta Levaxin (förhoppningsvis blir värdena bättre efter graviditeten). De första 3 dagarna när jag kom hem skulle jag även äta B-vitamin tabletter. Känns sådär att knapra så mycket tabletter men enligt läkaren var det ok (och ett måste för att jag ska få i mig mat).
    Förmiddagarna är oftast helt ok men på em och framför allt kvällarna mår jag fortfarande riktigt illa. Men tvingar i mig mat och lägger mig så fort jag ätit för att maten ska få stanna kvar.
  • Curlingmorsan

Nervös!! Ska på KUB-UL imorgon, får då även svaren på blodprovet. När jag väntade mina andra barn gjorde jag inget annat än rutin-UL, men då hade jag inte en tanke på att något skulle gå snett. Nu är jag jätteorolig! Tur att det är ganska tidigt så jag slipper gå och vänta hela dagen.

• Curlingmorsan
    MysTess skrev 2016-02-14 22:01:36 följande:

Hej igen alla,
    vi var på kub i torsdags och jag hade sett det hela lite annorlunda framför mig..
    Vi fick hög risk för downs syndrom (1:28). Så vi har bokat tid för fostervattenprov om ca en månad. Tog det väl först.. har hört att det finns de som får risk 1:2 och ändå fått frisk bebis. Men tankarna snurrar mer och mer förstås. Inte lätt...
    kram och lycka till med era kub så länge.

Jag har också läst om flera som fått 1:2 och ändå fått ett friskt barn. Varför måste ni vänta en hel månad på fostervattensprov? Trodde man fick det direkt efter ett par dagar. Förstår att det är jobbigt och många tankar som snurrar i huvudet. :(
  • Curlingmorsan
    MysTess skrev 2016-02-15 18:35:37 följande:
    Jo för att från v. 15 minskar risken för missfall p g a fostervattenprovet något.. innan v. 15 är risken högre än 1%
    Jaha okej då förstår jag att nu väntar. Håller tummarna att allt går bra!
  • Curlingmorsan
    Ankissen skrev 2016-02-15 19:17:49 följande:

Ser att ni diskuterar kub och riskanalyser nu. Hur har tankarna gått för er angående kub? Jag funderar på att strunta i det och gå direkt på fvp. Tänker att siffran man får är ju ändå inte säker och det är onödigt att gå och oroa sig för den när man kan få ett definitivt svar direkt.

Jag gjorde KUB-UL idag. Fick låg risk, 1:3500.
    Jag hade inte velar utsätta mig för risken för fostervattensprov om jag inte var tvungen pga hög risk på KUB. Då hade jag hellre gjort NIPT.
  • Curlingmorsan

Jag börjar också må mycket bättre. Igår var första dagen på 7 veckor jag var uppe en hel dag utan att behöva lägga mig pga illamående eller trötthet. Tjoho! :) Så hoppas kunna börja jobba lite smått den här veckan. Hade varit så skönt, så trött på min säng nu!!
    Däremot har jag börjat känna av lite foglossning redan. Inte kul! Hade hemsk foglossning när jag väntade min son. Trodde kroppen hade återhämtat sig efter 9 år men tydligen inte. :(

Grattis Hallonpajen till grymt bra resultat på KUB, måste kännas jätteskönt!

Igår fick jag införskaffa fler mammabyxor. Mjukisbyxor funkar tyvärr inte på jobbet och jag har inte kommit i mina gamla byxor på flera veckor. Känns som min mage är jättestor, hade jag gissat så hade jag gissat på v 25 och inte v 15. Hoppas den inte fortsätter växa i den här takten! Hur är det för er andra?

• Curlingmorsan

Jag har också ordentlig ballongmage sen ett par veckor tillbaks. Ser ut som jag är i v 26 och inte v 16. Men alla runt omkring vet redan så jag döljer den inte längre. Har inte börjat känna av fosterrörelser än. Längtar!

Idag spontanköpte vi en vagn, en Brio Smile. Började kika på nätet för ett tag sen. Det är ju en hel djungel det här med vagnar och modet är helt annorlunda än när jag köpte vagn sist för 10 år sedan. :) Så igår när vi ändå körde förbi Göteborg så svängde vi förbi Babyproffsen och kikade. Både jag och min sambo fastnade för Brio Smile. Och imorse råkade jag se en annons på Blocket i närheten och till bra pris. Galet att köpa vagn så tidigt men vi slog till! :)

• Curlingmorsan

Skönt att höra att allt gick bra cesso! :)

Välkommen Kary! :)

Någon annan som redan börjat känna av foglossning? Jag har konstant ont "mellan benen" (blygdbenet), känns även om jag bara står eller sitter helt still. :( Har även ont bak i ryggen, midjan/svanken på både höger och vänster sida. Värst är det på kvällarna/nätterna. Känns väldigt tidigt att få foglossning redan nu, har känt av det ett par veckor men det har blivit värre. Kommer ihåg att jag hade galet ont när jag var gravid med min son, men inte så här tidigt. Grät mig till slut till en igångsättning pga att jag hade så himla ont. Köpte ett foglossningsbälte nu ikväll, hoppas det ska hjälpa. MVC rådde mig även till att kontakta en sjukgymnast.

• Curlingmorsan
    cesso skrev 2016-03-12 04:57:10 följande:

Curlingmorsan- jag har tre barn sen innan och barn nr 2 var en pina pga foglossning. Smög fram i v 15-16,blev allvar v 20 ca. Men barn nr 3 blev bättre. Pga att jag rörde mig mer. Fick som du: känningar tidigt men det gick tillbaka då jag hade ett jobb dör jag rörde mkt på mig. Det räddade mig! Med barn nr 2 jobbade jag mkt stillasittande. Kanske ngt att prova??? Nu börjar den värsta tröttheten släppa och det värsta illamåendet. Även om jag lägger mig tidigt. Längtar tills jag får en "riktig" mage för nu (v 14) ser jag bara lönnfet ut..:) har alltid fått stor mage så jag hoppas den snart börjar växa.

Kanske därför jag har så ont redan. Jag har ju varit sängliggande i 8 veckor och nu jobbat några timmar/dag den senaste veckan. Men mitt jobb är stillasittande, på sin höjd att jag går till skrivaren eller lunchrummet. ;) Och när jag väl kommer hem är jag helt slut så då blir det sängen ett par timmar. Får kanske försöka röra på mig lite mer trots att det gör ont? När jag var gravid med barn nr 2 så hade jag hemsk foglossning, men den kom senare. Då pluggade jag så var ju mycket stillasittande då också, kanske det som är problemet? Ska till sjukgymnasten precis innan påsk. Men hon sa att det finns inte så mycket att göra, mest saker man bör undvika, typ gå i trappor.

Hur nära inpå BF planerar ni att jobba? Med barn nr 1 hade jag tänkt jobba till 2 veckor innan. Men 4 veckor innan kände jag att nä jag orkar inte längre. Jobbade i butik då så svårt att ta det lugnt. Jag gick hem på fredagen och på måndagen satte det igång. Glad att jag iaf fick vara hemma några dagar. :) Med barn nr 2 var jag föräldraledig så då behövde jag inte planera.
  • Curlingmorsan
    Hallonpajen skrev 2016-03-17 10:09:37 följande:

Jag har inte ens räknat ut till vilken vecka jag slutar, men dagis och skola är stängt fr.o.m. v 27 så då går jag på semester och låter barnen få ett långt sommarlov. Skolan börjar 18/8 och jag är beräknad 29/8 så jag tror inte jag går tillbaka och jobbar då... Hoppas jag inte kryper ur skinnet av otålighet bara! :)

Hur är det med fosterrörelser för er? Jag känner fortfarande inget och börjar bli lite orolig nästan...tredje barnet och v 17, borde man inte känna något då?!

Stolt sytok!
    Jag funderar på att göra ungefär samma. Funderar på att ha semester v 29-32 och sen ta ut föräldraledigt. Fritids har stängt här v 28-31 och sen börjar skolan 22/8 (v 34). Har BF 24/8. Om jag nu inte blir flyttad på UL. När vi gjorde KUB sa BM att hon tyckte bebis va lite liten för att vara i den veckan jag var. Men med två pygméföräldrar så är det kanske inte så konstigt. ;)

Jag gick in i v 18 idag. TROR att jag kände fosterrörelser igår kväll, men är jätteosäker. Är också orolig att något ska va fel. Längtar så till UL om 2 veckor, vill veta att allt är ok.
Svar på tråden Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt