• Anonym (M)

Surrogatmamma?

Jag och min man har funderat mycket inom familjen på en sak ganska länge nu.. Det är nämligen så att jag inte kan få barn och hans kusin har erbjudit sig att bli gravid med sin man o sen ge bort barnet till oss. Alltså en adoption fast att inte socialen eller någon är inblandad då. Vet att detta kanske inte är lagligt i Sverige men det brukar va så i vårat land ifall någon inom ens släkt inte kan få barn. Ifall vi gör så, alltså som svart adoption så kmr antagligen inte barnet va vårat på papper men barnet borde väl få bo hos oss o vi få uppfostra barnet som vårat eget? Vill inte ha myndigheter inblandade i våra liv och en laglig adoption skulle iallafall inte gå igenom då det är väldigt svårt att få adoptera

• Svar på tråden Surrogatmamma?
  • Anonym (10 år)

Fullständigt olagligt och skulle aldrig funka i praktiken. Jag förstår din frustration, men har ni verkligen provat alla andra vägar till ett biologiskt barn? Minst 6 IVF.er med egna ägg och ET eller minst några ÄD/ED? Varit gravid, men fått m.f? Då kan du ju i så fall bli gravid och då kan man även få barn.

Det finns ju laglig surrogat i flera länder så är en biologisk graviditet verkligen helt utesluten så gå på det istället.

• Anonym (Omg)

Omg detta är ett sjukt skämt?

• Anonym (M)

Det skulle kosta alldeles för mycket o va väldigt jobbigt att gå igenom. Och jag umgås redan mycket med hennes barn som hon redan har o hon sa att jag kan få uppfostra hennes barn som min egen om hon blir gravid igen. Barnet ska såklart. Bo med oss

• Anonym (M)
    Anonym (Omg) skrev 2016-01-08 16:04:32 följande:

Omg detta är ett sjukt skämt?

Varför är de sjuk?? Många har surrogatmamma nu för tiden
  • Anonym (10 år)
    Anonym (M) skrev 2016-01-08 16:09:30 följande:
    Varför är de sjuk?? Många har surrogatmamma nu för tiden
    Det där är inte vad som räknas som surrogatmamma alls! Vid surrogatmamma är ens manliga partner den biologiska pappan och får vårdnaden om sitt eget barn. Kvinnan får ansöka om närståendeadoption.
  • Anonym (M)
    Anonym (10 år) skrev 2016-01-08 16:14:02 följande:

Det där är inte vad som räknas som surrogatmamma alls! Vid surrogatmamma är ens manliga partner den biologiska pappan och får vårdnaden om sitt eget barn. Kvinnan får ansöka om närståendeadoption.

Nä vill inte blanda in myndigheter som
    Anonym (10 år) skrev 2016-01-08 16:14:02 följande:

Nä vi vill inte blanda in myndigheter som sagt. Hans kusin vill gärna hjälpa oss frivilligt men vi vill inte ha soc och de inblandade i det
  • Anonym (10 år)

Och det kommer inte att funka vare sig praktiskt eller juridiskt.

• Anonym (Anna)

Och om något skulle hända kusinen? Surrogat är ganska problematiskt ut det perspektivet.

• sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2016-01-08 16:22:47 följande:

Nä vill inte blanda in myndigheter somNä vi vill inte blanda in myndigheter som sagt. Hans kusin vill gärna hjälpa oss frivilligt men vi vill inte ha soc och de inblandade i det

För att ni ska vara barnets juridiska föräldrar så måste ni blanda in myndigheterna
  • Anonym (I)

Hon kanske tror hon är kapabel att lämna iväg ett barn men när man väl står där med barnet så är det inte så lätt, vad ska ni säga till barnet sen som har biologiska syskon o mamma o pappa i närheten...

• limpan76877

Har själv fått barn via surrogatmamma och tro mig, så enkelt är det inte som att ni bara har barnet boende hos er utan att adoptera. Någon av er måste ha vårdnaden om barnet. Däremot kan kusinen bära barnet åt er, svenska surrogatmödrar finns det, men då måste det finnas biologisk koppling till antingen dig eller din man - helst din man. Dessutom måste du då adoptera den lagliga vägen, vilket inte är så svårt.

• Anonym ((M))
    limpan76877 skrev 2016-01-08 19:51:38 följande:

Har själv fått barn via surrogatmamma och tro mig, så enkelt är det inte som att ni bara har barnet boende hos er utan att adoptera. Någon av er måste ha vårdnaden om barnet. Däremot kan kusinen bära barnet åt er, svenska surrogatmödrar finns det, men då måste det finnas biologisk koppling till antingen dig eller din man - helst din man. Dessutom måste du då adoptera den lagliga vägen, vilket inte är så svårt.

Svensk eller utländsk surrogat?
  • radiomedverkanp5

Hej

Vi ska imorgon i P5 Sthlm prata om just surrogatmödraskap. pga att metro skriver om att det nu kan vara möjligt.

http://www.metro.se/nyheter/de-vill-ha-barn-via-surrogatmamma-nu-kan-det-bli-mojligt-i-sverige/EVHpbv!vLil0OcPPiLYE/

Vill vill gärna prata med människor som vill skaffa barn på det här sättet, eller som har gjort fast utomlands.

Vi ser gärna att du bor i Sthlm eller har någon koppling hit då vi är en lokal radiokanal.

Maila mig om ni vill/kan vara med och prata om det

[email protected]

Med vänlig hälsning Lisa Friberg

Svar på tråden Surrogatmamma?