Inlägg från: Milla1988 |Visa alla inlägg
  • Milla1988

Hur vågade ni ta steget till att bli företagare?

Jag började med att ha mitt egna företag som ett extrajobb, dvs behöll mitt dåvarande deltidsjobb i tre år innan jag sa upp mig och enbart jobbade med eget företag. Funkade toppen! Då blir den extra inkomsten som en bonus snarare än något jag var beroende av för att betala mina räkningar = ingen stress. Ska sälja företaget nu i veckan då vi måste flytta men ska sen starta nytt. Det har varit fantastiskt kul och lärorikt!

• Milla1988

Det är bara ett litet företag och jag har fått ett bud på motsvarande 320,000 sek. Startade det för ca 2-3 år sedan. Säljer det för att vi måste lämna landet vi bor i pga visumstrul och ska flytta till ett annat land. Får se vad vi startar för företag där. Startade företaget med noll kronor och inga kunskaper alls om företagande. Kunde inte ens skriva en faktura! Men man lär sig snabbt och behöver inte plugga som många tror.

• Milla1988

Låt en revisor göra bokslut och deklaration. Bokföring kan du enkelt göra i excel i början och sen skatta tex Xero som är internetbaserat. Genom xero kan man enkelt skriva o skicka fakturor och ha koll på allt som har med ekonomin att göra.

Vi tillverkar o säljer produkter som säljs i butik. Inte alls svårt i sig men det gäller att hitta sin branding alltså företagets image. Ju tydligare ju bättre. En webshop kan man enkelt skapa genom Shopify.

• Milla1988

Jag blrhade genom att starta en facebooksida i sälja där (är ju gratis) och startade senare webshop. Dom tar typ $35 i månaden. Men vi har främst sålt direkt till butiker då det är svårt att få mycket trafik till en webshop utan marknadsföring.

Vet inte vad en revisor kostar i sverige men när det bara handlar om en avgift per år så är det ju inte så farligt. Xero kostar här $45 i månaden.

Domän finns att köpa på många okika sidor, min är köpt genom ipage.com

• Milla1988

Man kan starta en facebook sida för sitt företag. Då kan man lägga upp bilder o info om det man säljer och när någon vill köpa en produkt ber du om deras mailadress o skickar en enkel faktura genom Paypal till exempel. När de betalat skickar du varan. Man kan även marknadsföra sina inläg gpå facebook för specifika målgrupper för vilken budget man själv vill.

Här i australien behöver man bara skatta om man tjänar över en viss summa, jag vet inte hur det funkar i Sverige. Ring skatteverket o fråga, de får säkert frågan varje dag.

Man behöver inte en revisor på fulltid så att säga utan man kan välja att anvönda detas tjänst vid just bokslutet. Resten kan du sköta själv hemma vid datorn.

Sålde förresten föreraget idag efter budgivning, var nyss ute och firade!

• Milla1988

Vad kul att du bestämt dig! Spännande!

Jag vet tyvärr inget om företagande i Sverige så där är jag inte till mycket hjälp. Men jag kan tänka mig att man inte får ersättning om man har en annan inkomst samtidigt men kanske är nån annan som läser detta som vet? Annars ring och fråga. Jag ringde runt massor när jag började, det ska man inte vara rädd för att göra

Kom ihåg att fokusera på 'branding' och att vara tydlig för kunderna. Hitta Din stil och fundera över vilka mål du har - vart du vill komma och hur du ska nå dit! Kör på!!

Svar på tråden Hur vågade ni ta steget till att bli företagare?