• Anonym (Tomhet)

Tomhet

Hej!

För en vecka sedan gjorde jag en medicinsk abort, var då i v 6+4. Den gick inte vägen utan det visade sig på lördagen att fostret var kvar i livmodern, det levde inte men var kvar. Fick bli inlagd på gyn avdelningen och fick nya tabletter för att försöka stöta ut det men det gick inte heller så det fick bli skrapning under söndagen.

Till en början hade vi sagt att vi skulle behålla detta men efter mycket prat med mannen så värderade vi att vi börjat kunna få lite egentid för både oss själva och för oss som par. Vi tycker att det är skönt att barnen börjar bli lite större (5 och 7 år) och att vi börjat få lite bättre ekonomi att kunna göra saker, vi var tex på våra första utomlandsresa hela familjen i höstas vilket vi har längtat efter. Allting kändes okej fram till den dagen jag skulle ta första tabletten på tisdagen. Läkaren undersökte mig och konstaterar att jag är i vecka 6+4. Det är även en normal graviditet som alltså sitter som den ska och fostret levde. Redan då började jag känna obehag, har många MA bakom mig och jag kände när jag skulle ta första tabletten att jag ska inte göra detta egentligen men tänkte på vad vi pratat om hemma om varför och så vidare. Efter jag tagit den tabletten kändes det bättre och jag kände mig okej med beslutet. Efter torsdagen när jag tagit dom andra tabletterna så kändes det som en sten lättat för jag trodde ju att allt var över då. Blödde ju och det kom ut stora klumpar. Men på lördagen började jag alltså störtblöda och blev nervös på riktigt och tänkte att detta kan inte vara normalt och det var ju för att fostret fortfarande var kvar. Då revs allt upp igen och sedan dess har jag ångrat mig djupt. Att jag aldrig skulle tagit den där tabletten. Att jag skulle lyssnat på mina inre känslor. Går och tänker på detta hela tiden och gråter om vartannat. Min man försöker få mig att tänka på varför vi gjorde såhär och försöker få mig att tänka framåt men just nu känns det inte som att jag kan det. Min man har blivit lidande denna veckan då jag mest vill vara för mig själv och vill knappt prata med honom. Och nu har jag varit sjukskriven en vecka på eget befogande men ska börja jobba på lördag Igen men undrar om jag verkligen orkar det? Samtidigt kan det nog vara bra att tänka på annat? Ville bara skriva av mig lite och undrar hur jag ska göra för att må bättre? Överallt ser jag bebisar och något som har med bebisar att göra. Egentligen vill jag inget hellre än att vara gravid igen.

• Svar på tråden Tomhet
  • Anonym (snart där jag med)

Jag har precis bokat in en abort nästa vecka. Har också två barn som börjar bli lite mer självgående och jag har sedan pluset känt att det känns mest tungt. Det känns fruktansvärt att ha bokat in abort när jag vet vad jag tackar nej till men så som jag mår nu, ska jag må såhär hela graviditeten och sedan .. hur blir det sedan? 

Hur har ni pratat om allt efteråt? Hur går tankarna nu? 

• Anonym (snart där jag med)

Jag har precis bokat in en abort nästa vecka. Har också två barn som börjar bli lite mer självgående och jag har sedan pluset känt att det känns mest tungt. Det känns fruktansvärt att ha bokat in abort när jag vet vad jag tackar nej till men så som jag mår nu, ska jag må såhär hela graviditeten och sedan .. hur blir det sedan? 

Hur har ni pratat om allt efteråt? Hur går tankarna nu? 

• Anonym (Tomhet)

Mina dagar går upp och ner. Ena dagen är jag jätteledsen och vissa dagar går det bra. Jag tänker mycket på aborten och på varför vi gjorde som vi gjorde men samtidigt tänker jag mycket på att jag egentligen ångrar mig, att jag skulle ge vad som helst för att backa dessa veckor för då skulle jag göra helt annorlunda. Då skulle jag gått därifrån och valt att behålla barnet. Har börjat fråga min man om vi inte kan planera in en ny graviditet för jag vill verkligen egentligen men han vill inte och det gör mig så ledsen också. Jag känner att hur ska jag komma över detta? Jag är så arg på mig själv!

• Anonym (Så ledsen)

Hur mår du nu ts?

Jag gjorde en abort för 1 1/2 månad sedan. Anledningen var att min man inte ville ha barnet och såg bara negativt på allt. Det påverkade mig jättemycket, så jag kände samma sak.

Det slutade med en abort, som jag ångrar så otroligt mycket.

Denna graviditeten var planerad från min sida. Vi har 2 pojkar, 6 o 8 år. Och jag kände att jag saknade de där småbarnsåren. Min man visste om att jag planerat in detta och lät det hända. Visst, han avbröt precis när det var dags(båda gångerna). Men det tog sig visst ändå. Vilket han förmodligen blev väldigt chockad över, och så även jag.

Någon vecka innan aborten sa han till mig att han skulle verkligen inte orka med ett barn till och att om jag behöll så skulle jag antagligen förlora honom.

Det sista jag vill är att förlora min familj. Så där och då fick jag bestämma mig för att ställa in mig på en abort. Som innerst inne inte kändes rätt för mig.

När vi satt i bilen, påväg att ta den första tabletten, så kände jag så starkt Nej! jag kan inte göra detta. Vilket jag då sa till honom. Men han blev bra arg och påminde mig om att jag kan förlora min familj ungefär. Vilket jag som sagt absolut inte vill. Då valde jag att bara stänga av hela mig. Stängde av alla känslor som fanns inom mig. Paniken kom sen kvällen innan andra steget av aborten. Önskade så att mitt barn kanske levde och hade klarat sig från den hemska tabletten. Men jag insåg rätt snabbt att allt var försent och fick stänga av alla känslor igen.

Efter aborten mådde jag så dåligt och började ångra mig som f*n. Allt blev svart och jag såg ingen glädje i någonting.

Några dagar senare slog det mig att ett nytt barn skulle kunna rädda mig ur detta hemska. Jag sa det till min man, som helt oväntat sa att han skulle fundera på det. Mycket i mig släppte precis då och jag kände att hoppet verkligen fanns där.

Efter 3 veckor ber jag honom om ett svar. Ska tilläggas att jag mådde jättedåligt under dessa veckor. Gråtit gråtit o gråtit, utan att knappt fått någon tröst av min man. Som har det extremt jobbigt med sina känslor och extremt jobbigt att ta in andras känslor.

Hans svar blir Okej, men då ville han göra en lista på vad han skulle få göra eller vad jag skulle göra för honom. Jag hade nämligen sagt till honom att jag gör vad som helst, bara han låter mig bli gravid igen.

I samma veva som han säger Okej, så börjar jag tvivla igen. Allt negativt ploppar upp i huvudet mer och mer. Detta gör att jag inte pratar så mycket om en ny graviditet, utan väntar istället in ägglossningen och tänker att jag får fundera ordentligt fram tills det är dags.

En dag innan det är dags att göra bebis bestämmer jag mig för att det är detta jag vill göra. Det är detta jag behöver för att kunna gå vidare i livet. Se ljuset och finna glädje igen.

Men dagen då det är dags att försöka, säger han tvärt Nej! Han har alltså hunnit ändra sig från att han 2 veckor innan hade sagt Okej.

ALLT rasade igen.. Jag kände mig totalt lurad. Han visste hur jag mådde och hur jag kände, men ändå säger han Nej. Det kändes lite som att vi dödade ett barn till.

Mina känslor för min man blir bara svagare och svagare. Men jag kan fortfarande inte släppa tanken på ett nytt barn. Jag känner att jag inte kan gå vidare om jag inte får bli gravid igen. Min man verkar vilja att jag bara ska släppa allt och gå vidare.. Gå tillbaka där vi var innan allt det här hände. Men det känner jag att jag inte kan. Det får inte sluta såhär. Vi behöver egentligen prata en hel del.

Men det går tyvärr inte alls att prata med min man så jag försöker skriva till honom hur jag känner och mår. Känns inte som att det kommer hjälpas, men hoppet finns där hela tiden. Jag får ju dock inget svar på det jag skriver och jag får inte veta hur han känner och mår. Men det känns ändå skönt att han får veta hur jag mår.

Kanske är vi lite i samma sits? :/

Svar på tråden Tomhet