Inlägg från: Fröken W |Visa alla inlägg
  • Fröken W

Nyplussad! Beräknad i September. Låt oss följas åt! :)

Åh vad spännande!

Jag plussade igår, första barnet. Det känns så overkligt men fantastiskt.

Tänkte ringa mvc i veckan...eller när gör man det?

Osäker hur långt in i graviditeten jag är eftersom min mens varit så oregelbunden senaste 1,5 året. Men bör ligga runt äl+17 idag.

Symtom är väl lite molande värk, typ lätt mensvärk, svullen över mage och bröst, ömma bröst, trötthet.

Än så länge är det bara jag och sambon som vet... Tänker nog inte berätta för någon annan före v.12 förutsatt att jag mår bra. Men samtidigt vill man ju gärna dela med sig av sin lycka.

Hur gör ni andra?

• Fröken W
    Marieo92 skrev 2016-01-17 16:02:01 följande:

Hej hej! Plusaade i fredags och har räknat fram till att jag är i vecka 6+0 så väntar också i september!????Blir mitt och min sambos första barn. Är fortfarande i "kan-inte-tro-det" fasen:) håller alla tummar och tår för att allt går vägen!

Vi valde att berätta för våran familj. Tänkte att ifall det skulle hända något så har man någon att vända sig till.

Det jag är lite orolig över är att jag inte har så många symtom. Uppblåst mage/förstoppning och liiite ömmande bröstvårtor. Borde jag vara orolig?:(

Spännande! Jag är också fortfarande i "är det på riktigt" stadiet :P

Är väldigt orolig för att det inte ska gå hela vägen...men jag hoppas att oron lägger sig.

Tror inte du behöver vara orolig över dina "icke symtom" men det är väl lättare sagt än gjort.
  • Fröken W
    Marieo92 skrev 2016-01-17 17:18:00 följande:

Jag har skrivit till mcv att jag önskar tid för inskrivning så det är nog inte fel om man kontaktar dom redan nu, för tror inskrivningen brukar ske i runt vecka 8, då hinner du få en tid. :)

Ok. Då tar jag nog och ringer imorrn tror jag :) Någon som vet om ens partner "ska" vara med på detta besök?

Är lite osäker på vad för besök man har i början...vissa säger att man får komma på ett hälsosamtal innan inskrivning. Någon som vet hur det funkar?
  • Fröken W
    Jennymariaa skrev 2016-01-17 21:24:06 följande:

Hänger på här! Är i v,7 (6+4) och är beräknad 6 september! Ska på hälsosamtal hos bm den 26 januari :))

Ni som inte ringt mvc, gör det! Det kan vara lång väntetid så lika bra att fått en tid.

Spännande då är det snart dags för första besöket på mvc för dig!

Vet du vad man gör på detta första besök? Är det samma sak som inskrivning?
  • Fröken W

Ja

Jennymariaa skrev 2016-01-18 07:00:27 följande:

Det är två olika saker :) på hälsosamtalet går man typ igenom vad man ska göra/äta & vad man inte får. Sen här blir man inskriven mellan v.10-12 så får gå dit en gång till :))

Ja, jag fick svar på det när jag ringde mvc i förmiddags :) Fick tid för hälsosamtal redan imorrn em, pirrigt!
  • Fröken W
    sandiepie skrev 2016-01-18 16:02:19 följande:

Du kan ringa Mvc när du vill, jag ska kontakta dom i vecka 7-8 tänkte jag. Är i vecka 6 nu.

Vi berättade för mina föräldrar att vi planerar barn, så det kom naturligt att berätta för dom när vi plussade. Vi berättade även för våra närmsta vänner häromdagen, då dom också väntar barn. Resten får överraskas i vecka 11-12 tänkte vi :)

Tack för svar. Det är väldigt intressant att höra hur andra gjort/tänker göra.

Vi är nog inne på att ha det för oss själva till v. 12. Jag tror att jag skulle tycka det vore jobbigt att behöva berätta för "alla" om det inte går vägen. Berättar hellre då att jag varit gravid och fått missfall om jag behöver stöd.

Dessutom är det lite spännande att ha en hemlis :)

Ringde mvc idag och fick tid för hälsosamtal redan imorrn. Så spännande!
  • Fröken W
    sandiepie skrev 2016-01-18 20:39:43 följande:

Ja alla gör vi olika :) vissa berättar direkt dom har plussat medan min väninnan inte gick ut med det förens i v 20, så de är när man känner för det :)

Åh vad spännande och vad skönt att de gick snabbt! Bokade du inskrivning också eller de gör ni efter hälsosamtalet? Jag ska ringa imorgon och boka inskrivning!

Det antar jag att vi bokar efter samtalet imorrn. Jag också lite osäker på hur långt gången jag är, hoppas få klarhet i det imorrn. Har haft väldigt oregelbunden mens under 1,5 år...haft mens i snitt varannan månad. Detta gör det väl svårare att räkna ut vilken vecka man är i? Senaste mensen började 2 december.
  • Fröken W
    Jennymariaa skrev 2016-01-18 20:42:19 följande:

Jaaaa vad roligt!!!! :D

Ja! Det känns toppen, mer verkligt liksom.
  • Fröken W

Hörni, hur räknar man...

6+6 sedan 6+7? Och efter det 7+0?

Är det så det funkar?

• Fröken W
    Anonym (orolig) skrev 2016-01-26 14:47:34 följande:

Hej,

Plussade för några veckor sedan. Första barnet för både mig och sambon.

Så himla lycklig men samtidigt väldigt orolig.

Haft en del symptom sen plusset men de känns som bortblåsta sen några dagar. Har inte heller haft några problem med illamående öht.

Skulle så gärna vilja göra ett ul för att få bekräftelse på att det är nån därinne.

Har dock läst att det är remisskrav i mitt landsting för att få ul. Betyder det att jag måste få remiss genom bm för ett ul? Tänk om hon bara avfärdar min oro :(

Har läst om folk som bokat ul privat men det går alltså inte om mitt landsting kräver remiss eller?

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver! Känner ingenting av graviditeten, har tagit massa tester för att verkligen försäkra mig om att jag inte bara hittat på att jag är gravid.

Skulle också väldigt gärna vilja veta typ nu om det finns något levande där inne.

Är i v 7+6 enligt bm men tror inte att jag är så långt gången än. Har haft oregelbunden mens senaste 1,5 året så det är svårt att räkna ut.

Hur långt in i graviditeten är du?
  • Fröken W
    Anonym (orolig) skrev 2016-01-28 08:53:58 följande:

Har förutom testet jag plussade med tagit ett till typ 1,5 vecka senare.

Enligt när jag hade sista mensen går jag in i vecka 9 idag. 9(8+0) alltså.

Tror nog jag ska försöka hitta en mottagning under dagen och hoppas det finns tid snart.

Jag har faktiskt kunnat koppla bort oron senaste dagarna. Tror jag funnit mig i att det inte finns något jag kan göra för att minska risken för missfall eller utomkvedshavandeskap, händer det så händer det. Självklart skulle jag bli ledsen om det hände, men som sagt, det finns inget jag kan göra just nu.

Har tid för inskrivning 16 februari, tänkte att jag väntar tills dess och frågar bm då om möjligheterna att få göra ett tidigt ul eftersom det är lite oklart hur långt gången graviditeten är. Enligt bm:s uträkning är jag i 8+1 idag, men tror som sagt inte riktigt på det.
  • Fröken W
    Anonym (sophh) skrev 2016-02-27 11:03:38 följande:

Har nåt ja inte kan släppa, hoppas nån kan svara! :) Plussade för lite över två veckor sen, ökande plus därefter, Senaste mens 30 jan.

Min mens ska egentligen komma om nån/nåra dar, och helt plötsligt för ett par dar sen när jag skulle testa igen så har mina tester blivit svagare. Har inte haft tecken på missfall. Och helt plötsligt igår så vaknade jag med ömma bröst, undrar om de kan hända att min kropp är inställd på att mensen egentligen ska dyka upp snart, om de kan vara anledningen till svagare tester, om HCG sjunker vid tillfället man egentligen ska ha mens?

Ja är i v 5 skulle jag tro. Har 35-40 dagars cykel.

Snälla kan flera svara om era erfarenheter eller vad ni tror ? Kram!

Jag har egentligen inget svar på din undran, men vill ändå tillägga att man bör vara "försiktig" med att testa efter man fått ett tydligt plus. Jag är gravid för första gången och har haft svårt att sluta testa, jag vill ju se att det verkligen är sant. Men ibland är testen betydligt svagare än tidigare och då blir man ju jättenervös för att något ska vara fel.

Är det ett tidigt missfall på gång så visar det sig så småningom utan att man testar som en galning. Det finns ju inget man kan göra för att förhindra ett missfall så här tidigt.

Men sen har jag också läst att det inte är ovanligt att få en blödning kring när man annars skulle haft mens.

Angående de ömma brösten så var mina jätteömma v. 4-5. Jag är i vecka 11 nu.

Så, försök att inte oroa dig (även om jag vet att det är typ omöjligt) och undvik att googla. Det gjorde bara mig ännu mer nojig. Sysselsätt dig med något du tycker är kul och gör inga fler grav.test.

Jag håller tummarna för att det går bra!
  • Fröken W
    Anonym (sophh) skrev 2016-02-28 18:44:16 följande:

Ja de är jätte jätte svårt, de har blivit nån slags vardag av att testa sig och hur många jag än tar så tycks jag inte tro på dom. Jag jag har ju fått väldigt tydliga plus för nåra dar sen, fler dar i rad!

Du som plussat mycket också, har dina tester blivit svagare än tidigare också? Mina bröst har börjat små ömmat väldigt lite idag, så som dom brukar göra mens, små öm om jag trycker på dom bara! Känns endå verkligen exakt som att min mens helt plötsligt är på g.

vad härligt att du är i v 11. Då borde de snart börja bli en mage för dig! Mysigt! :)

Jag testade inte jättemycket i början, vad som nu räknas som jättemycket :P Men kanske en gång varannan vecka till vecka 8 ungefär (fick reda på att jag gravid i vecka 6). När jag för skoj skull gjorde ett test i tisdags, vecka 10, så förväntade jag mig att testet skulle vara jättestark men det var mycket svagare än tidigare.

Började gråta och trodde såklart att det var mf på g. Men efter lite letande på internet så verkar det vara i sin ordning, eller det är det jag valt att tro på iaf. Grav.testerna klarar inte "för höga" mängder av hcg. Så jag har valt att tro på det, inga tecken på mf än iaf även om oron för ma fortfarande finns. Men den fanns där innan senaste testet också.

Jag vet inte riktigt när man får en riktig gravidmage som inte beror på uppsvälldhet. Men än så länge känner jag mig bara svullen, har inte kunnat haft byxknappen knäppt senaste veckorna. Jag är överviktig sedan innan så jag gissar att det är svårare att faktiskt se vad som är graviditet och vad som är extrakilon sen innan.
  • Fröken W

Kul att någon skriver i gruppen så den får liv igen :)

Nu måste alla uppdatera hur det går. Hur mår ni? Första, andra, tredje barnet? När är bf? Har ni börjat fixa inför bebisens ankomst?

D
Svar på tråden Nyplussad! Beräknad i September. Låt oss följas åt! :)