• Dagerman

Nyplussad! Beräknad i September. Låt oss följas åt! :)

Hej och grattis till alla här i tråden!

Fick mitt plus imorse, kan fortfarande inte fatta det.

Tycker att jag har haft koll på hur man räknar men nu blev jag plötsligt förvirrad. Vill någon hjälpa mig räkna vilken vecka jag är i?

Senaste mensens första dag: 15dec

Rätt säker på ägglossning den: 30dec

Tack på förhand! :D

• Dagerman
    sandiepie skrev 2016-01-18 16:09:41 följande:

Grattis!! Enligt vad jag kan räkna ut så är du i gravid vecka 5, alltså 4+6 :) ladda ner en gravid app, finns en hel del att välja på. Där kan du skriva in datum när du hade mens osv, så räknar den ut åt dig :) där finns även rolig och ny information om både dig och bebisen för varje vecka som går!

Tack så mycket! Och tack för att du tog dig tid att räkna åt mig :)

Det ska jag definitivt göra, någon särskild app som rekommenderas? Ska genast kika runt lite. :)
  • Dagerman
    sandiepie skrev 2016-01-18 16:35:51 följande:

Ingen fara! :) jag använder Gravidguiden, den tillhör familjeliv.se så den länkar snabbt in här på forumet. Sen har jag Gravid & Baby, de är i princip samma. Men jag tycker att Gravidguiden ger mer information :)

Gravid och baby installerade jag med! Kollat lite och den verkar jättebra :) Ja man behöver ju inte begränsa sig med bara en app ;)
  • Dagerman
    Anonym (Gravid med nr3) skrev 2016-01-19 10:01:19 följande:

Hej,

Jag hoppar in här, då jag plussade i fredags. Är nu i vecka 5+2. Dock är min man inte helt på noterna om detta. Han vill ej ha en trea. Då kanske han inte skulle haft oskyddat med mig, då han vet att jag ej tål pupiller och kopparspiral. Vi ska träff en kurator på familjeplanering en på sjukhuset. Får se vad det ger.

Det jag är nojjig över är att jag börjar nytt jobb första mars.

Har ömma bröst som symptom, minskad matlust, spänningar i magen. Men sen inget mer.

Grattis till pluset och hoppas det löser sig till det bästa för er! När ska ni få träffa kurator?

Önskar att jag fick minskad matlust också.. Vräker i mig i vanlig ordning. :'(
  • Dagerman
    Lyckan2016 skrev 2016-01-19 08:49:56 följande:

Jag håller mig lite i bakgrunden ett tag då jag fått en brunröd flytning.

Har för mycket ångest för att kunna vara engagerad just nu.

Kram på er 

Beklagar det du får gå igenom, även om det inte behöver betyda något dåligt. Massa kramar till dig!
  • Dagerman
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2016-01-19 12:43:43 följande:

Nä jag har inte berättat än. Vet inte riktigt hur jag ska göra det på bästa sätt via telefon. Han lär skrika abort, gjorde han när jag väntade vår 13 månaders. I flera veckor höll det på, han ville inte ens höra talas om graviditeten så länge det inte var abort det gällde :(. När jag sen talade om för honom hur jag mådde i det hela, runt v 12,  så var det som att vända blad, han ändrade sig helt. Klappade på magen och grät på förlossningen. Så ja, abort är det jag väntar mig.  

Var själv inne på abort från början, men mitt hjärta har ändrat sig. Har t.o.m börjat kika på syskonvagnar, jag som inte skulle det och jag vet även vilken jag vill ha. 

Fick höra för ett tag sedan att hans mamma hade sagt åt honom att han måste skydda sig så det inte blir fler barn. Och nej, jag planerade inte fler heller. Men för mig är det inte självklart med abort. Däremot har jag tänkt att jag skulle ta mig dit på ett besök iaf. Men kan ju inte lova honom att jag kan genomföra den ändå. Men då måste jag på nått vis berätta för honom innan. 

Våran 13 månaders blev till när jag hade cerazette den här gången visste han att jag ville sluta med minipillrena pga att jag fick problem med dom, men han ville inte det för att slippa använda kondom :(. 

Så ja, det känns som det är mitt fel att jag blev gravid nu. 

INTE ditt fel att du är gravid. Man är TVÅ om det och en vuxen man borde veta "konsekvenserna"! Precis som du vet om det men är redo att ta ditt ansvar. Stå på dig och LYCKA TILL med allt!
  • Dagerman

Jag och mannen firade med att köpa en liten bodie igår. Kändes på något sätt mer verkligt och lättare att ta in. Jag tänker att oavsett vad som händer kommer inte ett litet plagg spela någon roll. Man blir nog varken mer eller mindre ledsen och det kanske är viktigt att få ta ut lite glädje i förskott. (Tänker på att egentligen inte köpa något innan v12 men oj vad svårt det var att förbli vid sina sinnesfulla bruk)

Hur tänker ni andra? Har ni köpt något? :)

• Dagerman
    jevana skrev 2016-01-20 09:19:26 följande:

Har ni symptom? Lite molvärk till och från, lite illamående om jag låter mig bli hungrig och ömma bröst. Oroar mig dock över att ömheten i brösten kommer och går, idag ömmar endast det högra..!? Fjuttiga 4+3 i graviditetskalendern..

Så gör mina med. Mest på kvällen och morgonen. Ibland inget alls ibland bara ena. Tror det är vanligt? :) Annars känner jag bara lite växtvärk, inget illamående (ännu?).
  • Dagerman
    SaWi skrev 2016-01-20 09:37:02 följande:

Ja e lite galen för ja hade köpa några få plagg innan ja visserligen att ja va gravid :D

Idag va ja hos sjukgymnasten som tyckte ja skulle bli sjukskriven 50% pga foglossning. Känns så extremt tidigt :(

Haha skönt att man inte var extremast! ;) Tycker man ska få låta sig själv vara glad redan nu och inte bara oroa sig. Kommer ju inte sätta igång och fixa med en barnkammare redan imorgon liksom.. ;) Men lite småsaker kan man väl allt få köpa. :)
  • Dagerman
    sandiepie skrev 2016-01-20 10:43:04 följande:

Vi köpte en blöj soptunna för ett tag sen! Haha! :) Den var på rea och vi har alltid velat ha en sån där påsen försluts i hinken direkt. Annars ska vi faktiskt handla en hel del på Ullared nästa vecka, bad balja, åkpåse, vagn tillbehör osv. Vi ska låta alla grejer vara nerpackat och undanlagt ifall det trotsallt skulle gå fel med graviditeten.

Det var en udda grej att köpa som första sak..haha! Men den låter ju bra, och så skulle jag med kunna göra. Hittar man ett fynd fast att det känns "för tidigt" så kommer jag slå till ändå.

Men sluta, har drömt om allt jag vill/ska köpa på Ullared så fort mannen tillåter en tur dit. Mysigt att gå och frossa i bebisprylar!
  • Dagerman
    Fröken W skrev 2016-01-20 20:38:17 följande:

Hörni, hur räknar man...

6+6 sedan 6+7? Och efter det 7+0?

Är det så det funkar?

Haha jag hade samma problem igår. Tror 6+6 sen 7+0 :)
  • Dagerman
    Sofvid7 skrev 2016-01-23 08:55:34 följande:

Plussade på VC i tisdags när jag sökte för magsmärtor (mensliknande) De trodde det kanske kunde vara utomhavandeskap men VUL visade att allt satt rätt igår. Har fortfarande lite ont i magen och tror det kanske kan vara gaser? Varit uppe flera ggr inatt igen.. Är väl sån molvärk? Hur känner ni andra? VUL visade en liten svart klump på 4-5 mm. :)

Enligt snabba beräkningar borde jag få tillökning runt den 12 sep. Vårt första. Hoppas allt går vägen!

Lycka till ni andra.

Grattis! Måste kommit som en chock då? :)

Jag har också mensliknande smärtor, eller smärtor är väl att ta i. Det känns lite ibland. Jag har fått för mig att det är växtvärk, att livmodern växer. Tråkigt om det är gaser man känner, haha.

(Grattis alla andra nyplusade i tråden!)
  • Dagerman
    mona83 skrev 2016-01-22 14:32:33 följande:

Mf bekräftat. Beställde hem lite stickor igår. Det var ett svagt svagt pluss idag. Kunde bara ana...

Det förklarar nog varför digitala sa 1-2 när jag var i v7.

Beklagar :( Kan bara skicka kramar.
  • Dagerman

Utan att försöka spama tråden nu med tusen inlägg på raken... En fråga till alla:

Sen ni fick plus, har ni ändrat några vanor och hur har det gått? :)

Jag slutade röka samma dag, gick förvånandsvärt bra. Försöker tänka på mer hälsosam mat och mer ekologiskt, bytt ut läsk m.m mot vatten.

Så vad har ni gjort? Vad trodde ni att ni skulle ändra/göra annorlunda som ni kanske inte gjorde trots alls?

Motionera lovade jag mig själv att göra.. Erhm.

• Dagerman
    ikna skrev 2016-01-23 10:32:50 följande:

Slutade röka och skar ner på Coca colan, dock är jag fortfarande väldigt röksugen och går runt som en tickande bomb. Sambon ser jag inte till särskilt mycket sen vi fick plusset, tar ju ut all "rökilska" på honom hahah, så för hans skull är det bäst att han håller sig borta ett tag :)

Har börjat dricka mer vatten också, men mest för att jag faktiskt är törstigare nu

Motionera mer bör jag nog inte göra, går mycket i jobbet varje dag, i stallet och hemma med hundarna.

Haha jo den där rökilskan har kanske min man fått känna på lite också. :3 Hur länge sen var det du slutade? Två första dagarna är ju hemska.

Härligt med så mycket "gratis" motion!
  • Dagerman
    Sofvid7 skrev 2016-01-23 11:31:59 följande:

Ja framförallt när gynläkaren i söndags på akuten sa att jag hade en del äggblåsor och att vi nog skulle få svårt att bli gravida, till att i tisdags fick reda på urinprov att vi var gravida :)

Jag får som små kramper, men även en lite mindre värk och det kan ju mkt väl va livmodern som växer. Får hoppas jag fixar jobb på måndag ;) Och din fråga om jag ändrat några vanor så är det ingen mer Cola för mig pga kolsyra och om det är dåligt för min gasiga mage haha.. Tar även folsyra :)

Oj, kan inte ens föreställa mig den omställningen! Måste varit en häftig känsla efter ett sånt besked. :)

Folsyra började jag med direkt också. :) Smaksätter mitt vatten med allt möjligt i ett bittert försök att efterlikna cola m.m ;) Ingefära ska man undvika va? Tycker annars om att ha det i vatten.
  • Dagerman
    ikna skrev 2016-01-23 12:04:19 följande:

I tisdags slutade jag, det är ju så svårt att hålla sig från att snäsa av sin andra halva för skitsaker haha. Men jag har tur som har en sambo som förstår åtminstone, är din också förstående?

Ja men man blir ju bra slut, jag är numera trött redan när jag vaknar till jag går och lägger mig, sen allt slit på det gör det 30 ggr värre hehe, men det är ju bra för en sägs det.

Haha stackars sambo :) Min man är så himla snäll och förstående. Han beter sig som om jag vore höggravid och passar upp på mig hela tiden.

Då går ju dina dagar snabbt förbi också ;) Kan ju vara skönt på så sätt med :D Men duktig du är som orkar hålla igång hela dagarna och INTE röka, starkt jobbat!
  • Dagerman
    AnaC skrev 2016-01-23 16:59:20 följande:

Jag har slutat äta blodigt kött;) annars äter vi väldigt bra. Tränar ca 4-7 ggr i veckan och det ska jag fortsätta med till kroppen säger ifrån.. Tänker annars på att ta folsyra varje dag.

Härligt! Låter som ett bra upplägg!
Svar på tråden Nyplussad! Beräknad i September. Låt oss följas åt! :)