• linnea20

orolig mamma

Sedan min dotter föddes så har hennes pupiller(oftast den högra) ofta blivit vita/gula istället för röda på foton tagna med blixt. Märkte detta när hon var cirka fyra månader. Hon är snart ett år nu. Detta har oroat mig en del, eftersom att det kan vara ett tecken på att barnet har retinoblastom(cancer i ögat/ögonen).

Tog upp detta direkt på BVC, och en läkare lös med oftomoloskop(?). Hon sa att den röda reflexen såg normal ut. Jag var dock fortfarande orolig och vid sex månaders kontrollen kollades detta igen på samma vis av en annan läkare. Som också sa att reflexen såg normal ut. Jag har dock haft svårt att släppa detta och läst en del om det på nätet(vilket man kanske ska undvika, men lättare sagt än gjort). Tydligen så är det inte helt säkert att retinoblastom alltid går att se med oftomoloskop och därför händer det att diagnosen blir fördröjd.

Jag litar självfallet på BVC, och känner känner mig väldigt löjlig. Samtidigt som jag tänker mycket på detta. Det irriterar mig att jag inte hittar en annan förklaring till varför ögonen blir som de blir, och jag törs knappt använda blixt när jag fotar eftersom att jag får världens klump i magen när jag ser den "onormala pupillreflexen".

Är den någon som har varit med om liknande? Alltså att barns pupiller blir vita på foton tagna med blixt vid upprepade tillfällen? Utan att det har varit cancer?

Bifogar en bild på hur min dotters ögon brukar se ut.

• Svar på tråden orolig mamma
  • mallar

Är det taget med vanlig kamera eller mobilkamera? Har läst att mobilens kamera ofta ger denna typ av reflexer i ögat. Så är det mobilkamera (eller en billig digitalkamera) skulle jag inre oroa mig efter läkarens utlåtande.

Du ser ofta själv mobilbilder där var och varannan har denna typ av reflex om du börjar tänka på det

• linnea20
    Snövits skrev 2016-01-17 16:31:35 följande:

Har du visat fotografiet för läkaren? Om inte, be om ny kontroll och medtag detta foto.

Inte läkaren, men sköterskan tittade på flera bilder. Ska be om en extra koll för säkerhetsskull.
  • SandraP81

Sådär blir mina barns ögon ibland när jag tar kort med blixt. Även hundens!

• linnea20
    mallar skrev 2016-01-17 16:51:17 följande:

Är det taget med vanlig kamera eller mobilkamera? Har läst att mobilens kamera ofta ger denna typ av reflexer i ögat. Så är det mobilkamera (eller en billig digitalkamera) skulle jag inre oroa mig efter läkarens utlåtande.

Du ser ofta själv mobilbilder där var och varannan har denna typ av reflex om du börjar tänka på det

Det är två mobilkameror. Ser inget liknande på bilder tagna med systemkameran. Hennes pupill har sett konstig ut på en bild, men tror att det är en skugga för bilden är väldigt konstigt tagen. Jag har sett någon bild tror jag, kan ha varit på Facebook kanske(på något annat barn med samma reflex). Men det är frekvensen som oroar mig lite också, att det händer ofta. Men samtidigt tror jag att det borde synas mer och mer, och kanske märkas på något annat vis om hon skulle ha retinoblastom. Bilderna har ju varit såhär i ett år.
  • The one in Blue

Vill börja med att säga att jag själv har RB. Det är en hemsk sjukdom jag inte önskar någon. Hoppas verkligen ni slipper skiten.

Tyvärr kan jag inte se bilden eftersom jag använder Familjelivs värdelösa app där bilder inte syns av någon anledning, men jag tycker inte du ska ge med dig. Allmänvården vet absolut ingenting om RB och det är ju en mycket allvarlig sjukdom så du borde verkligen se till att få en remiss till Ögon. Om inte annat för att få din oro stillad. Om du testat ta bilder med blixt vid olika tillfällen med olika kameror och ändå får kattreflex är det inget vården bör avfärda.

Var inte allt för orolig dock. Sjukdomen är fruktansvärt ovanlig.

Håll oss gärna uppdaterade.

• mallar
    linnea20 skrev 2016-01-17 18:23:19 följande:

Det är två mobilkameror. Ser inget liknande på bilder tagna med systemkameran. Hennes pupill har sett konstig ut på en bild, men tror att det är en skugga för bilden är väldigt konstigt tagen. Jag har sett någon bild tror jag, kan ha varit på Facebook kanske(på något annat barn med samma reflex). Men det är frekvensen som oroar mig lite också, att det händer ofta. Men samtidigt tror jag att det borde synas mer och mer, och kanske märkas på något annat vis om hon skulle ha retinoblastom. Bilderna har ju varit såhär i ett år.

Jag och min dotter får nästan alltid sådana ögon med mobilkameran. Många, många får det. Tror det beror på att kameran har en annan typ av blixt. Men klart du ska kräva en utredning om du är orolig.

Jag skulle testa ta en bild i ett mörkt rum med en riktig systemkamera. Då är pupillerna som störst.

"Please note that scientific research has shown that cell phone cameras, because of the different flash used (LED), are not successful in capturing retinoblastoma"

Hämtat från (men står lite överallt)

www.rbsociety.ca/nphotographing.html
  • linnea20

Hej! Tänkte uppdatera lite! Vi fick tillslut en remiss till ögon! Och läkaren undersökte ögonen ordentligt, och hittade inget konstigt. En sådan lättnad.

Svar på tråden orolig mamma