orolig mamma
Sedan min dotter föddes så har hennes pupiller(oftast den högra) ofta blivit vita/gula istället för röda på foton tagna med blixt. Märkte detta när hon var cirka fyra månader. Hon är snart ett år nu. Detta har oroat mig en del, eftersom att det kan vara ett tecken på att barnet har retinoblastom(cancer i ögat/ögonen).
Tog upp detta direkt på BVC, och en läkare lös med oftomoloskop(?). Hon sa att den röda reflexen såg normal ut. Jag var dock fortfarande orolig och vid sex månaders kontrollen kollades detta igen på samma vis av en annan läkare. Som också sa att reflexen såg normal ut. Jag har dock haft svårt att släppa detta och läst en del om det på nätet(vilket man kanske ska undvika, men lättare sagt än gjort). Tydligen så är det inte helt säkert att retinoblastom alltid går att se med oftomoloskop och därför händer det att diagnosen blir fördröjd.
Jag litar självfallet på BVC, och känner känner mig väldigt löjlig. Samtidigt som jag tänker mycket på detta. Det irriterar mig att jag inte hittar en annan förklaring till varför ögonen blir som de blir, och jag törs knappt använda blixt när jag fotar eftersom att jag får världens klump i magen när jag ser den "onormala pupillreflexen".
Är den någon som har varit med om liknande? Alltså att barns pupiller blir vita på foton tagna med blixt vid upprepade tillfällen? Utan att det har varit cancer?
Bifogar en bild på hur min dotters ögon brukar se ut.