Inlägg från: Anonym (Rådvill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rådvill)

BF Oktober 2016

Hej alla fina, skulle behöva få lite råd av er kloka.Har börjat fundera på föräldraledigheten och har förstått att det blir inte så mkt att leva på om man ska försöka spara dagar under första året.Jag har sparat ihop 7 v semester och tänkte först ta ut allt i slutet av juli och hela augusti eller borde jag fortsätta spara min semester och ta ut lite av den efter BF 15 oktober? samtidigt känner jag mig jvlig less på jobbet och skulle behöva en längre paus därifrån. Hur hade ni gjort?

• Anonym (Rådvill)
    orzia1 skrev 2016-04-28 14:31:19 följande:
    Du har inget jobb som är fysiskt ansträngande så du kan få gravidpenning? Ja det suger en del med ersättning från f.k.. min man är en sk höginkomsttagare,, så vi kommer förlora närmre 1500 kr per dag de dagar han ska ta ut föräldrapeng. Så vi är också i valet och kvalet hur vi ska lägga vår föräldraledighet. Och som du skriver, man vill ju gärna ta ut så få dagar som möjligt så man kan vara hemma lite längre. Om vi har möjlighet så kommer vi försöka vara hemma tills bebisen är 1.5 år...

Om jag hade varit som dig hade jag nog lagt semestern i anslutning med b.f och bitit ihop på jobb under sommaren. Men det beror ju på vad ni tänker. Osv.. har en kompis som ville vara hemma i nästan 2 år, hon hade en del sem o komp så hon klarade det.
    tack för svar. tyvärr har jag ett kontorsjobb så det är ju inte direkt ansträngande. =) ja vi måste verkligen sätta oss ned och fundera hur vi skal göra. fan vad surt att ni förlorar 1500kr per dag han är hemma, det blir mkt i slutändan! helt klart är ju det ultimata om man kan vara hemma tills barnet blir ca 1.5 år känns som en lagom ålder att börja på dagis.
  • Anonym (Rådvill)

Tack Orzia1 och LillaLuna för svaren! =) jag funderar vidare, just nu lutar det åt att bita ihop och jobba till augusti och där ta nån vecka ledigt och sen jobbat tom sista september och sen ta ut resterande semester. BF är kring 15/10 .

Men helt klart ska vi försöka vara hemma tills barnet är ca 1.5 år. sa till min sambo att vi kanske skulle fundera på att testa att inte ta ut några dagar alls första året, han såg mkt skeptiskt ut.. ;) han har ju faktiskt en ok lön, jag tror han får ut ca 22000kr efter skatt. så det skulle kunna gå, frågan är om man vill leva på minimum under ett år? det kanske är värt i slutändan?

• Anonym (Rådvill)
    orzia1 skrev 2016-04-29 11:03:34 följande:
    Jag ska inte säga att det fortfarande är så, men när jag var hemma med min dotter som nu är 8 år så var det när barnet fyllt 1 år var man tvungen att jobba de dagar man ej tog ut föräldrapeng, dvs tog jag ut 3 dagar så var jag tvungen att jobba 2... men innan hon var ett behövde jag inte det.som sagt det var ett tag sen så det kan ha ändrats.

Jag personligen hade ej velat levat på minimum ett helt år, bebisen kommer ju också kosta, blöjor är ingen liten utgift tex... visst man kan köpa mkt beg o man kanske har ngn släkting som skänker kläder, men sen behöver den ju också saker med tiden.. typ babygym o leksaker...
    Tack!  inte sett/läst detta men ska kolla upp hos FK så jag vet helt säkert vad som gäller.
    Planerar vidare.. men som du säger det kanske inte blir så kul att leva enbart på mannen. vill nog ha lite egna pengar att röra mig med.  =)
  • Anonym (Rådvill)
    orzia1 skrev 2016-04-29 11:41:01 följande:
    Ja exakt, jag är en sån som är rätt planerad och vill ha struktur och ordning, så för mig/oss så känns det skönt att redan nu prata kring föräldraledighet osv... tyvärr så är jag ju sjukskriven pga mitt illamående och kommer troligen vara sjukskriven hela graviditeten, (när jag passerat typ v 20 kommer jag nog bli sjukskriven pga risker för moderkaksavlossning) så för oss börjar den "dåligare" ekonomin redan nu.. så vi får god tid på oss att ställa om ha ha... och jag får redan nu börja shoppa mindre och unna mig mindre lyx.. men det gör inte så mycket.
    samma här jag vill helst ha klart NU hur vi ska göra, tyvärr är sambon av annan mening men ska tvinga han senast i Juni att vi sätter oss ned. ;)
    jobbigt att du redan har blivit sjukskriven enda fördelen som du säger är väl att ni redan nu får vänja er på att dra ned på kostnaderna. Hoppas du mår bättre snart, vilken vecka är du i? kram
  • Anonym (Rådvill)
    orzia1 skrev 2016-04-29 14:17:26 följande:
    Jag är i 16+5 idag så det går sakta framåt.. är sjukskriven hela maj ut och sen blir det nog fortsatt sjukskrivning. Att vara gravid är inte min favoritsyssla. Ha ha.. fast försöker tänka på belöningen man får..

Jag har en man som nästan är värre än mig kring det här med organisera o planera, så det är rätt skönt att han förstår mitt kontrollbehov.. men känns som att man ändå vill ha lite planerat, tror det blir fullt upp sen direkt när bebis är född...
    jag är en vecka efter dig i tid! nä känner lite detsamma här, man får som sagt tänka på belöningen. ;) lyckost som har en karl som gillar planering min är raka motsatsen mot mig.  När har du RUL? jag har 20/5, längtar dit.har inte fått så stor mage ännu så är lite oroligt på att pyret mår bra. känner du förresten av bebisen något ännu? jag gör det inte ännu.
  • Anonym (Rådvill)

hur är det med gamla begagnade vagnar. vad ska man kolla efter som bör vara ok? en kompis till mig har kvar sin teutonia från 2010 (de köpte den ny)endast hennes tjej har använt den. tror den är i bra skick men har inte sett den ännu. Har någon något tips?

• Anonym (Rådvill)
    orzia1 skrev 2016-06-20 13:00:17 följande:
    Det viktigaste är att där inte är mögel.. Det går ej att tvätta bort. Vagnar med mögel ska slängas.

Sen kolla vad det är för hjul, och så att det inte är punktering, är det de, så kolla så man kan byta o vad det kostar. Och så att bromsen funkar.
    tack för tipsen! Förmodligen har den ju förvarats i förråd som jag hoppas varit torrt. är det mögel så ser jag väl det hoppas jag. och det med hjulen och bromsen var ju bra också , tack! känner mig som en total rookie. :) ska ev köpa deras gamla barnsäng också. så får kolla klädseln där, annars får jag väl slänga den och köpa ny. stommen kan ju knappas vara så sliten, antar jag?
  • Anonym (Rådvill)
    orzia1 skrev 2016-06-20 20:11:03 följande:
    Om du ska köpa deras barnsäng så köp ny madrass... Det sa min bm till mig för 9 år sen, råden kan ha ändrats men då sa hon att det var bäst för en bebis att ha ny madrass som ej är formad efter en annan bebis/barn... Som sagt råden är kanske andra nu.

Ja mögel borde du se, kolla kanterna extra noga i vagnen.
    tack ännu en gång för tipsen! skulle aldrig ha tänkt på detta annars. :)
Svar på tråden BF Oktober 2016