• bpumpkin

BF Oktober 2016

Hej! Gjorde ett positivt test i måndags och enligt appar är det 13 oktober som är BF! Det är min första graviditet så jag vet ingenting om vad vi har att vänta egentligen... pirrigt! Närmast ser jag fram emot att skriva in mig på mvc så det känns som att det verkligen är på riktigt.

• bpumpkin
    skruttan1988 skrev 2016-02-15 06:40:34 följande:
    Då e vi två som har bf 13 oktober :)
    Ja, kul! :) Min mamma verkar övertygad om att det ska gå över tiden eftersom det gjort det för henne men man får väl se.
  • bpumpkin

Försöker lägga till mig på listan!

1/10 EmelieB91, 2:a barnet  

1/10 malinp88, 1:a barnet  

2/10 Emma91s, 1:a barnet  

3/10 höstsolen, 1:a barnet  

4/10 JennyNG 1:a barnet  

4/10 Ankan112 1:à barnet  

5/10 IdaJ 3:e barnet  

6/10 Annikasan, 2a batnet  

8/10 miss september, 2:a barnet  

8/10 famasling 3:e barnet  

9/10 Alma88  

10/10 nelpo, 1:a barnet  

13/10 Skruttan1988 1:a barnet. bpumpkin, 1:a barnet

14/10 ett, 2:a barnet 

14/10 NickiR 3:e barnet 

15/10 mumsan30 3:e barnet  

16/10 Mammatilljesperochkevin06 3:e barnet  

17/10 8airam8, 3e barnet. So0ocker, 4:e barnet 

18/10 Vanja, 3e barnet  

18/10 Lerumsmamma, 3e barnet  

21/10 Nepe 

26/10 Loppan84, 1a barnet

• bpumpkin

Behöver era råd, och det är vad gäller UL. Är i v 10+4 nu och har skrivit in mig på mvc, mama mia på Kungsholmen. Första mötet var ju bara lite information, blodtryck osv och boka in nya möten och prover. Ska ta blodprov för KUB imorgon och sen UL två veckor senare. Min mamma var jätteförvånad att man inte fick ett läkarbesök så att de ska bestämma hur långt gången man är och så vidare? Såklart var det ett tag sen hon var gravid men... :) 

Min fråga är egentligen - borde man inte vilja bestämma lite mer säkert hur långt gången graviditeten är? T.ex. om man räknat fel så kanske KUB-UL sker för sent?? Då jag tagit temperaturmätningar är jag ganska övertygad om att beräkningarna är rätt men vad vet jag, hade varit skönt att veta mer säkert. Vet ni om man får se hjärtat och kanske får en bild vid KUB på Mama Mia Karlavägen?

• bpumpkin

Nu vill jag dela med mig av roliga nyheter. Gjorde KUB och därmed första UL igår. Var så kul att få se pyret där inne, hen verkade livlig och en smula envis i hur hen ville ligga. :) Vi fick veta att risken för kromosomfel var lägsta möjliga och allt såg ut att vara på rätt plats. SÅ SKÖNT! Och så blev ny BF 10 oktober, några dagar tidigare än förut. Känner mig lättad och gladare nu, tror jag ska fira med att beställa en babybox och några gravidtajts. ;)

• bpumpkin
    anna90 skrev 2016-04-06 10:31:23 följande:

Någon mer än jag som har så himla ont i svanskotan när jag sitter? Eller det känns mest när jag reser mig efter att ha suttit en stund... :(

Har något liknande, men mer på höger sida av den... Hoppas det inte är foglossning!
  • bpumpkin
    Ggrahnen skrev 2016-04-09 22:42:49 följande:

Jag är VÄLDIGT VÄLDIGT säker på att jag kände första rörelserna idag!! Det var ingen fis minsann!! Sprattlade till några gånger, sen gick det 5-10minuter sen började det igen, på samma sätt, på samma ställe!! Hade varit och ätit hos min svärmor och min sambo är grek så vi skojade lite om att det var tzatzikin som startade igång pyret! :D :D :D Är i 14+5 btw..

Så roligt! Jag är i v 13+6 och undrar om jag kanske känt 2 ggr... som ett litet sprattel inuti långt ner i magen. MEN kanske bara en muskelryckning av nåt slag? Är första graviditeten så vet ju inte hur det ska kännas. Men hoppas jag som du känner mer säkert snart! :)
  • bpumpkin
    orzia1 skrev 2016-04-15 09:54:53 följande:

Hur tänker ni här i gruppen, kommer ni ta reda på könet innan bebisen föds?

Vi kommer inte "aktivt" ta reda på/efterfråga det men om de på ett UL frågar oss om vi vill veta kommer jag nog inte att kunna stå emot! Samtidigt som jag inte tycker att det spelar roll som i att jag hellre vill ena eller andra, så vill jag ändå helst veta i förväg. I synnerhet om det är en pojke vill jag veta så jag hinner förbereda mig lite mer mentalt, har bara systrar själv så har nog lite utgått från att det ska va en tjej. Känns som jag vet mindre om att uppfostra en pojke!
  • bpumpkin

Då har vi varit på RUL och sett att allt såg "perfekt" ut, hurra! Kan man vara lugn nu att allt är bra med bebis eller kan det komma fosterskador efter vecka 19?

Vi fick även se könet så nu vet vi att det är en liten pojke som kommer. Jag har bara systrar så det känns som att jag, och min mamma, vet väldigt lite om hur det är leva med små pojkar... Men det ska bli så spännande.

• bpumpkin
    mttp skrev 2016-06-30 14:08:37 följande:

Hej tjejer. Är det fler som är inne på v 25+5 å där omkring.

Tänkt3 angående om foster rörelserna.. hur ofta ska man känna av det för att vara ok. Jag känner ca 1-2 ggr per dag. Låter ganska lite? Känner ni mkt? Verka som min gosse är väldigt lat hähä

Är i v 25+2. Jag känner varje dag men det är olika mycket aktivitet olika dagar. Framförallt så känner jag nästan bara när jag ligger still, mest på rygg, i soffan eller sängen. När jag rör på mig (t.ex. går) känner jag ingenting; kan IBLAND känna nån liten rörelse när jag sitter still och jobbar. Men mest om jag ligger still, och det gör man ju kanske 2 ggr om dagen - på morgonen och kvällen. :)

Men kanske bra grej att ta upp med BM? Jag ska själv dit imorgon så ska kanske fråga då om jag kommer ihåg.
  • bpumpkin

Går in i v 30 imorgon och idag köpte vi vagnen! Det blev en Emmaljunga Super Viking som var den vi båda tyckt mest om att rulla i butikerna, den känns så stabil och bra, gedigen liksom, och dessutom lättrullad. Jätteskönt att ha det avklarat! Nu är det bara spjälsäng och skötplats kvar av de "större" grejerna, sen se till att vi har lite kläder, blöjor, tvättlappar och babyapotek antar jag. Och slutligen packa bb-väskan...  Vet att det är ett bra tag kvar MEN jag känner verkligen att det närmar sig!

• bpumpkin

Har er bebis fixerat sig? Går in i vecka 34 nu och min krabat ligger fortfarande lite hur som helst känns det som, gärna på tvären. Enligt UL förra veckan fanns det gott om fostervatten och gott om plats att vända sig och han hade åtminstone inte fastnat med rumpan nedåt så hoppet lever att han hinner vända sig rätt... Men lite orolig är jag! Finns det några knep för att mer troligt se till att han ligger med huvudet nedåt?

• bpumpkin

BF kom och gick igår, fick åka in för att ge blodprover, kolla CTG mm eftersom jag fått 140/100 i tryck. Men allt såg bra ut med blodproverna så fick åka hem och fortsätta kolla trycket på MVC bara. Tycker jag har få tecken på att nåt är på gång, väldigt få förvärkar, huvudet är inte fixerat, inte märkt någon slempropp etc etc. Fler som passerat BF utan någon förlossning i sikte?? :) eller som fått högt blodtryck? (Iofs ett tecken på att man ska föda barn, har jag läst)

Tänker också på att mitt original-BF var 14 oktober både baserat på min regelbundna cykel o en ägglossningsapp men blev flyttad vid RUL... ägglossningen borde väl vara mer säker indikator egentligen när man vet den?

Svar på tråden BF Oktober 2016