Inlägg från: pandoraDiem |Visa alla inlägg
  • pandoraDiem

BF Oktober 2016

Hej tjejer! Blev tipsad av eagle87 om er grupp. Plussade igår, har försökt sedan sommaren 2014 (med en graviditet under tiden som slutade i utomkveds) så det känns helt overkligt att ha plussat på "egen" hand, var helt inställd på ivf. Har bf den 31 okt.

• pandoraDiem

Tack tjejer! Ena sekunden överlycklig, andra livrädd för att det inte ska gå nu heller. Försöker tänka att det kommer att bli bra tillslut ändå.

• pandoraDiem
    eagle87 skrev 2016-02-24 12:01:39 följande:
    Ja e så överlycklig O inte behöva göra ivf.. Va så rädd liksom... Ja hade en läkartid 22 feb då vi skulle förbereda remissen O ta blodprover men istället fick ja säga att jag är gravid :))))

Visst känns de overklighet?
    Ja, verkligen, trodde inte vi kunde bli gravida på egen hand. Min hjärna måste vara född pessimist eller nåt sånt för jag kan inte låta bli att undra vad som kommer hända om jag får missfall/utomkveds. Om jag måste börja om från början då med ivfen, liksom vänta ytterligare ett till år i så fall.

MEN, så ska vi ju inte tänka nu. Nu är det bara att ta en dag i taget och hoppas att det kommer gå vägen :)

När har du bf? Känner du av graviditeten nåt än?
  • pandoraDiem
    Anonym (nummer 3) skrev 2016-02-25 14:39:51 följande:
    Min Bm sa att jag ska fortsätta som vanligt och träna om jag inte känner nått. Fram till v 20 kan man köra på men var lite försiktig med magövningar - magmusklerna delar ju på sig. och med hopp pg av ligamenten.  Med ettan var jag och simmade ändra fram till han kom (han kom på kvällen efter ett simpass på morgonen) 
    Med tvåan fick jag foglossning så då kunde jag inte träna. Mådde så dåligt efter den förlossningen så nu tänker jag träna om det går...  
    Jag kör på som vanligt och sen kommer jag trappa ner och simma/cykla/träna styrka-uthållighet längre fram.  jag har fått jättemage och blivit stor de andra gångerna så då är det svårt att träna samtidigt som det är nödvändigt för mig. 

men om ni simmar ska ni inte göra bröstsimbenspart - det är inte bra för varken knän eller höfter (foglossning) crawl, rygg eller fjäril är bättre. Gärna med platta om armarna blir för jobbigt. 

hälsar nummer tre som älskar att träna. 
    Jag tycker också om att träna och kör en hel del löpning. Var ute och sprang i tisdags, tog det mycket lugnt. När jag kom tillbaka så hade jag lite rosa i mina flytningar så blev skiträdd. Nu vet jag inte hur jag ska göra med träning.
  • pandoraDiem
    JennyNG skrev 2016-02-25 17:45:00 följande:

Hej???? stort grattis till er! Vi skulle precist få våra mediciner och veta vilket datum vi skulle starta Ivf:en och på morgonen plussade vi samma dag vi skulle dit ????

Vi är beräknad den 8 okt och ska få gå på tidigt ultraljud 29/2 .

Kraaaamar

Grattis! Plussade också alldeles innan vi skulle sätta igång med ivf :) visst är det helt underbart och helt overkligt :)
  • pandoraDiem
    eagle87 skrev 2016-02-26 09:20:31 följande:

Någon som ska på tidigt ul? :)

ska iväg på vul 8e mars (v6+1)
  • pandoraDiem
    Decibel84 skrev 2016-02-26 20:08:34 följande:

Hej, är med i den andra BF i oktober men ser nu att det finns en till:)

Efter flera år så plussade jag nu i lördags, går in i vecka 6 idag.

Innan dess har vi gjort tre misslyckade inseminationer.

Livrädd för missfall och googlar ihjäl mig efter "vanliga symptom".

Men försöker bestämma mig för att faktiskt vara glad för att jag äntligen lyckades!

har tur att få göra UL redan den 15mars så ...längtar:)!

Åh grattis! Vi har också kämpat ett tag för att bli gravida. Känner igen din oro men försöker precis som du glädjas mer än oro mig :)
  • pandoraDiem
    ReginaEdvinsson skrev 2016-02-26 22:04:03 följande:

Hej jag är i vecka 8 och var hos barnmorskan förra veckan. Jag vill också gå på ett tidigt ultraljud hur gör man då? Jag är 19 och det är mitt första barn jag väntar :)

I mitt landsting får man inget tidigt UL gratis om det inte finns anledning för det, men jag tror att vissa landsting erbjuder det. Annars får man helt enkelt söka privat och betala lite. Lycka till!
  • pandoraDiem
    eagle87 skrev 2016-03-07 09:05:47 följande:

De bruna har avtagit helt... Ul idag 1030.. Så nervös.. Ngn som är på 6+3 som ej kräks än??

Lycka till! Jag är på 6+0 och har inte kräkts än, mått lite illa till och från. Håller tummarna för dig! Jag ska själv göra vul imorgon är är också riktigt nervös.
  • pandoraDiem
    eagle87 skrev 2016-03-07 13:09:43 följande:

Ingen blödning i livmoden, bebis mäter 5.8 mm O hjärtat slår!!!!!!!!!!!! Blev daterad v 6+1 fast enligt mig är jag v 6+3....

Grattis, gud va skönt att höra :) Nu är det bara att njuta :)
  • pandoraDiem
    Decibel84 skrev 2016-03-15 18:38:13 följande:

VUL idag, allt såg bra ut!!!!!

När jag frågade läkaren om man "vågade berätta för folk nu" så sa han.

Den är i rätt storlek för veckan, hjärtat tickar och den ligger bra i livmodern, så nu är  missfallsrisken väldigt låg...så du kan säga till hela världen om du vill tycker jag:D

Härligt! Nu är det bara att skrika ut sin lycka till hela världen :) vilken vecka är du i och hur stor var den lilla om man får fråga :)
  • pandoraDiem
    rachmaninoff skrev 2016-05-03 07:54:43 följande:

Hur har ni andra oktobermammor med vikten? Är i 15+6 och är på 51 kg från en startvikt på 56-59 kg ca.

Jag har inte mått illa, inte spytt alls. Jag är tvärtom slöare än någonsin och vräker i mig mer mat och kaloristinn föda än vad jag någonsin gjort. Börjar bli orolig att det är något fel på mig, något som kanske inte har direkt med graviditeten att göra?

Eller finns det någon annan som tappat vikt så här långt fastän de äter bra och inte spyr?

Barnmorskan tyckte inte att det var någon fara för min livmoder har växt fint men plötslig viktnedgång så här måste ju ha en orsak? Vet inte hur ni upplever era barnmorskor men jag kan bli frustrerad över att min känns mera som någon som ska va någon sorts mysmamma som fokuserar på det psykiska än någon som tar våra besök ur ett medicinskt perspektiv. 

Jag är också orolig över vikten. Är i vecka 15 och har nog inte gått upp ett enda kilo (kanske till och med gått ner, vet inte vad jag vägde när jag blev gravid). Väger nu typ 54 kg. Jag tränade rätt mycket innan jag blev gravid och har inte kunnat träna nu sen v 10 typ så kanske har jag tappat muskelvikt, men vet inte, var inte direkt muskulös innan. Har varit på några ultraljud pga andra orsaker så barnet växer iaf som det ska vilket är det viktigaste.

Kanske kan du försöka byta barnmorska eller försöka få tag i nån läkare om du känner att din barnmorska inte tar din oro på allvar? Men förhoppningsvis är det ingen fara, alla kroppar beter sig ju lite olika.
  • pandoraDiem
    eagle87 skrev 2016-06-07 12:23:51 följande:

Va på rul idag, frisk pojke bf 25/10,,

Härligt och vilken söt bild!

Var också på rul idag och fick se ett friskt litet knyte, så just nu svävar jag på moln :) Fick behålla mitt bf den 31/10 
  • pandoraDiem
    GästenT skrev 2016-06-08 21:51:15 följande:

Ja verkligen! Hon frågade vilket bf vi fick på kub och sa sen "den växer fint efter det" så jag antar att jag blev kvar på 31 oktober? Haha. :)

Grattis till ett fint rul! En helt underbar upplevelse :) jag har också bf 31 okt :)
  • pandoraDiem
    aperfectsonnet skrev 2016-07-26 18:17:51 följande:

Finns det fler Malmöbor i tråden?

Jepp, bor i Malmö. Har börjat fundera lite över var jag skulle vilja föda (om jag nu får lyxen att bestämma det). Malmö har ju inget bb, bara flossing. Hur tänker ni?
  • pandoraDiem
    orzia1 skrev 2016-07-26 23:04:13 följande:

Malmö har väl typ patient hotell man kan bo på efteråt?

Jag har ju varit på både lund, Malmö o ystad pga komplikationer. Födde min dotter för 8 år sen i Ystad. Det jag märkt är att alla har ju sina bra o dåliga personal

Vi bor i ystad men tänkte först ev välja lund men nu kommer vi välja ystad för att de ska vara med i en studie i vatten förlossning o jag ville det redan för 8 år sen men då fick man int.. Sen lättare avstånd hit osv.

Om jag har förstått det rätt så är samarbetar malmö och lund och vill man till bb då man fött i malmö får man åka till lund efter förlossningen. Häftigt med vattenförlossning, hört en del positivt om ystad. Men det är ju som du säger, bra och dålig personal finns nog överallt men jag hoppas och tror att de flesta bara vill en väl :)
  • pandoraDiem

Vi hyr bilstol från If, vi valde den för 5 år (byter då stol 3 gånger och den sista får vi behålla). Kostar 120 kr månaden för oss, 100 om man redan är kund på If.

• pandoraDiem
    Lilla Luna skrev 2016-08-18 21:02:13 följande:

I grannkommunen kan man få ut 10% av lönen via arbetsgivaren utöver det fk betalar ut under föräldraledigheten. Förutsatt att du är fastanställd och jobbat minst ett år, tror jag det var. Hittar inte något om att det finns något sånt i min kommun. Men har hört något om det tidigare i en annan grannkommun. Vet inte vad det kallas eller vart jag ska vända mig.

Kommer inte riktigt ihåg vad det kallas. Föräldrarpenningtillägg eller nåt liknande kanske. Hursomhelst så tror jag att sånt står i kollektivavtalet (om det finns ett).
  • pandoraDiem
    Meriall skrev 2016-08-26 07:04:38 följande:

Här blev det bebis igår natt efter en jättesnabb förlossning på tre timmar! Fick ryggbedövning då jag var 4 cm öppen men hon var ute en kvart senare innan den hunnit ta! Hon föddes i v33+0 och mår under omständigheterna bra! :) Har matsond och får ligga på värmekudde men andas hur bra som helst, är frisk och vägde drygt 2 kg när hon kom. Skrek direkt och hade apgar 9-10-10 :) Omtumlande! Som tur var så var jag på sjukhuset för övervakning över natten, hade nog inte hunnit in annars! Hon föddes alltså 5 dagar efter vattnet gick pga gbs.

Grattis! Skönt att höra att det gick bra trots omständigheterna :)
Svar på tråden BF Oktober 2016