Inlägg från: Tyret1501 |Visa alla inlägg
  • Tyret1501

BF Oktober 2016

Hejhej! Blev det någon ny Facebook grupp och hur hittar jag den?

Grattis alla gravida!

• Tyret1501

Det finns en ny Facebookgrupp, om ni tittar några sidor tillbaka så är det en person som håller i den; hitta henne på Facebook och skicka vänn förfrågan, så bjuder hon in er! :)

• Tyret1501

Idag var jag på vul och fick se en liten pluttpå 11 mm med ett packande hjärta - som jag fick höra! :') nu ska jag njuta av graviditet!

• Tyret1501

Alla gör ett rutinultraljud i v 18-22, det lär du också ha! De som har ultraljud nu kring gör det som en del av kub tester (oftast) vilket är en diagnostik process för att titta risker på bl.a. kromosomförändringar. Det är olika om det erbjuds eller inte. Här (malmö) kostar det 2000 under 33 års ålder.

I min förra graviditet syntes det knappt något öht förens efter v 25, denna gång syns det redan och jag får inte plats i mina vanliga byxor längre (är i v 12). Det är högst individuellt och kan påverkas om du har vart gravid förr. Och va glad att du inte gått upp i vikt!

• Tyret1501

De lite mer huggtänder smärtor jag har haft är ligamentsdragningar (gör så ont att man skriker) men de är intensiva och håller i några sekunder - kommer ofta vid hastigt, snett lyft, nysning eller om jag ställer mig upp hastigt. Men de försvinner som sagt väldigt snabbt och är inte direkt återkommande på ett sådant sätt!

Sedan typ gaser kan ju göra pissont! Har haft en del förstoppning denna graviditet och det har ju stundvis gjort jävligt ont! Men då brukar man ju känna att det eventuellt är fisar på sne så att säga. Men fortsätter det så hade jag ringt kk och rådfrågat iallafall! Lycka till!

• Tyret1501

Mabo90.. att ha passiva arbetsgivare som inte bryr sig om sina anställda eller kan följa kollektivavtal är inget att ha. Under min första graviditet behövde jag berätta för min chef två ggr att jag var gravid,för han glömde bort första.. Sedan "glömde" de berätta att de "omorganisation företaget" under min mammaledighet och att min tjänst inte fans kvar; det fick jag reda på efter flertalet sms, ignorerade samtal och mail genom ett sms. Sedan fick jag skäll när jag ifrågasatte det och att det var mitt fel att jag gett av fel signaler och att jag inte vart tydlig att jag tänkte börja arbeta igen efter ledigheten, jag hade då en tillsvisaretjänst, helt sjukt. Detta var efter 2 år på företaget och vi var 7 anställda. Det sög som fan. Men vet du vad? jag mådde piss av det arbetet endå. Och helt klart kan jag bättre! Nu har jag pluggat program på högskola efter det och känner mig mycket bättre, och det ska bli skönt att komma ut på arbetsmarknaden och aldrig (förhoppningsvis) behöva ta ett skitjobb igen, och ha de rättigheter som en anställd ska ha. Man ska inte behöva kämpa för sin rätt att vara gravid och vara föräldraledig. Jobba så gott du kan nu så att du har en god mammapenning; var så sparsam du kan med den och hitta ett nytt arbete eller börja studera efter ledighet! Det är helt klart inte ett arbete att ha kvar!

• Tyret1501

Jag har äntligen rul imorgon! Och går in i vecka 20! Så jag har längtat! Imorgon ska jag få se mitt barn och förhoppningsvis ser allt ut som det ska! <3 vi har bestämt att inte ta reda på kön! Någon annan som inte heller gjorde det? Har ni ångrat er? Vi hoppas på att ge förlossningen ytterligare en wow-faktor! Jag hoppas på en flicka (har en pojke sen tidigare) eftersom vi inte ska ha fler barn och det hade vart kul och ha en av varje! Min sambo är helt övertygad om att det är en Pojke! Det ska bli så fint att äntligen se det lille knytet!

• Tyret1501

Ett tips till er med foglossning som gör allt surt, det kan finnas tensapparat att hyra hos bm/vc/sjukgymnast! Har inte själv prövat men jag önskar att jag gjorde det förra graviditeten då jag hade jätteproblem med foglossning den sista trimestern

• Tyret1501

Jag är malmöbo! Jag åkte till Ystad förra gången och kommer göra det den här gången med! Kul att höra om vattenförlossning! Det kanske kan vara något! :) vi valde ystad då partners inte var välkomna i Malmö (efter förlossning skulle vanliga besökstider gälla) och det tycker vi är helt oacceptabelt. Dessutom har jag vänner som berättat hur de delat rum med 2 andra mammor efter förlossning som i sin tur inte mått bra. Jag blir både stressad och arg när jag tänker på Malmös förlossning. Dessutom får man åka taxi till Lund om man inte ville åka hem några timmar efter förlossning. När jag var nyfödd slutade jag andas ett dygn efter födsel och behövde intuberas. Så att bli hemtvingade efter några timmar känns inte alls bra. Ystad blev helt perfekt för oss! Vi fick tillochmed familjerum med dubbelsäng på BB. Hade samma barnmorska genom hela förlossningen och allt gick jättebra! Rekommenderar verkligen ystad! Om det var ett gäng malmöbor som ville fika så vill jag också! :)

• Tyret1501

Angående barnvagn så stod vi och dividerade mellan donkey, emmaljunga 735 och city select (vagn på längden) men blev till sist en begagnad basson duo. Hittade en billigt och fixar upp den med nya hjul, handtagsskydd, nytt liggdelstyg osv! Den var betydligt mer lättkörd än jag trodde att den skulle vara! Och kommer undan med flera 1000-lappar billigare än de andra alternativen. City select gick också och hitta riktigt billig begagnad men den var så himmla tung att både styra och häva så den gick bort av den anledningen!

• Tyret1501

Vill någon starta en Facebook grupp till Malmöiterna eller? X) ingen aning hur man gör!

• Tyret1501

Ja jag tänker också på själva ta sig till sjukhusfasen. Väljer ystad så att sambo ska få vara med hela vägen in till bb. Och vattenfödsel och annat visserligen. Men att få en så smidig och avslappnad resa dit samtidigt som att barnvakt ska fungera och typ introduktion mellan bäbis och sonen. Ser fram emot själva förlossningen! Bara lite stressad över resan dit så att säga

• Tyret1501

Orzia1 - nej det är jag inte! Men jag är gärna det! Hur hittar jag er? :)

Mabo90 - låter verkligen skitdumt att vänta. Bb finns till för våra och våra barns bästa. Kräv att de ger dig den tiden du behöver. Ring och be om att få komma in att bli kollad helt enkelt! Det är för tidigt för att föda nu! Även fast det ibland känns som att man inte vill annat än att inte vara gravid längre! Så är det inget emot att få ett barn för tidigt, det finns mycket risker trots välutvecklad vård!

• Tyret1501

Nej vad jobbigt LovisaC :( se till att du inte blir lämnad själv denna gången! Lycka till!

• Tyret1501

Fundersam, förstår hur du känner! Men det är din rättighet att få den vård du behöver under förlossningen. När du ringer nästa gång så berätta att du tog illa upp och hur du känner. Är det samma person, be om att få prata med någon annan. Va hård och "ta det du har rätt till" om personen inte visar förståelse. Fan för vårdpersonal som inte kan förstå att det man ofta är i en väldigt utsatt situation när man kontaktar vården! Stå på dig <3

• Tyret1501

Någon som upplever att illamåendet har kommit tillbaka? Jag spyr inte men jag blir jävligt illamående, kallsvettig och snurrig och får lägga mig ner! Har en teori om att hormonnivåerna är superhöga och därav illamående. Andra är att jag är småsjuk och jag därför blir illamående då och då.. är det fler som känner så?

• Tyret1501

Hejhej! Det verkar vara lite oordning inom förlossningsvården i skåne nu! Hur har ni upplevt det (berättelser och erfarenheter)?

Läste om någon som för bara en vecka sedan blev hänvisad till kristianstad eftersom det var fullt i malmö, lund, ystad och Helsingborg. Sedan hade de i sista sekund fått plats i ystad då de ringt tillbaka efter att en plats öppnats.

Jag blir ju så stressad av sådant... jag har tvingat mannen att läsa på om hur man förlöser ett barn, får typ skaffa hem grejer och förbereda mig på att man kanske inte hinner in till sjukhus. Jag hoppas väll igentligen på lugnande historeier ifrån er!

• Tyret1501

Jag bor i malmö men har ställt in mig på ystad /: Så tråkigt att man ska behöva oroa sig :(

• Tyret1501

Hur har ni med storasyskon i lägre åldrar hanterat smittor och sjukdomar I kontakt med bäbis? De som är för små för att förklaras till? Har en 22 månaders hemma och bäbis Har såklart inte kommit än! Har köpt handsprit än så länge!

Svar på tråden BF Oktober 2016