• orzia1

BF Oktober 2016

Decibel84 skrev 2016-07-17 10:29:44 följande:

Hur vet man egentligen att bebis har det bra där inne?

Jag läser om folk som fått reda på att dom har för lite fostervatten, dålig blodtillförsel, för liten osv

Hur vet man sånt?

Nu ska jag inte får ultraljud förrän typ i v31 , ska man "bara" gå på hur bebis sparkar och att den sparkar?

Känns ju som att det inte har något med fostervattnet att göra liksom.

Efter en viss vecka ,, tror typ v 26 så mäter de magen med måttband är där avvikelser i den kurvan så får man extra tul så de ser fostervattenmängd och ser hur bebisen växer

Men lyssnar även på hjärtljuden hos bm också det efter en viss vecka

Om Fostervattenmängden är mindre blir också bebisens rörelse i magen också mindre så det har ett samband
  • orzia1
    Decibel84 skrev 2016-07-17 13:45:01 följande:

åhh okej..tack!

jag har varit och mätt magen och det såg bra ut men hon sa att det var ungefär eftersom jag har endel hull på magen så är det ju inte exakt.

jag låg på 26 då

men nu måste jag vänta till TUL ända fram i v 31...jag får göra TUL för att jag gjort en GBP för 5 år sedan.

känns lite sådär liksom...måttet var KANSKE 26 cm...men att vänta till v31 känns ju superlänge, om man DÅ får veta att något är galet

Här i Ystad, tror det är likadant i hela Skåne får man bara ett UL då i v typ 16-18

Här har de tagit bort tul i slutet

Helt galet enligt mig men nu går jag på spec mvc och har fler ul pga komplikationer
  • orzia1
    Eili skrev 2016-07-23 10:44:27 följande:

Sista tredjedelen av graviditeten är påbörjad. TUL inbokat 1 augusti, i alla fall något positivt att se fram emot bland alla provtagningar och kontroller :)

Ja det känns jättekonstigt att gått in i sista delen nu.

Men ska bli så skönt i okt
  • orzia1
    Alvsten skrev 2016-07-23 23:21:25 följande:

Vilka kurser har ni tänkt gå/gått? Vi är anmälda till föräldrakursen via vår BM. Sen ska vi anmäla till profylaxkurs. Jag kommer antagligen även anmäla mig till en kurs för gravidyoga samt en amningskurs. Vet inte om jag kommer att ha råd med alla men hoppas verkligen det :)

Då vi är begränsade med min ork och förmåga att vistas i offentliga miljöer och vara igång så kommer vi gå en profylax kurs på nätet, sen har vi anmält oss till en förlossnings info typ via barnmorskemottagningen som är typ 3 timmar lång

är inte amningskursen gratis?
  • orzia1
    Mabo90 skrev 2016-07-24 21:16:21 följande:

Flera gånger om dagen så tänker jag tankar om att bebisen i magen är sjuk på något sett. Kromosomfel, missbildningar, eller andra skador. Jag oroar mig för det hela tiden och drömmer om det. Det har tagit bort en stor del av njutningen i att vänta barn och det påverkar mitt inre enormt. Är jag helt ensam?

Jag drömmer mer mardrömmar om att bebisen ska få syrebrist vid förlossningen och få hjärnskador... Sen har de sagt hon har långa ben så drömmer suspekta drömmar om att personalen står i andra sidan av rummet och drar och benen aldrig tar slut
  • orzia1
    aperfectsonnet skrev 2016-07-26 18:17:51 följande:

Finns det fler Malmöbor i tråden?

Bor i Ystad
  • orzia1
    pandoraDiem skrev 2016-07-26 20:31:04 följande:

Jepp, bor i Malmö. Har börjat fundera lite över var jag skulle vilja föda (om jag nu får lyxen att bestämma det). Malmö har ju inget bb, bara flossing. Hur tänker ni?

Malmö har väl typ patient hotell man kan bo på efteråt?

Jag har ju varit på både lund, Malmö o ystad pga komplikationer. Födde min dotter för 8 år sen i Ystad. Det jag märkt är att alla har ju sina bra o dåliga personal

Vi bor i ystad men tänkte först ev välja lund men nu kommer vi välja ystad för att de ska vara med i en studie i vatten förlossning o jag ville det redan för 8 år sen men då fick man int.. Sen lättare avstånd hit osv.
  • orzia1
    JagOchKulan skrev 2016-07-27 11:34:53 följande:

Aaa det är lager/butik :)

Tyvärr inget truck kort så jag får köra allt manuellt ^_^

Jobbar du heltid än?

Njae de har vi inte gjort, utan vi har mer bara kommit överens att jag gör så gott jag kan då de "inte" går och undvika vissa arbetsuppgifter.

Har varit så inställd på att klara av allt, men denna veckan har varit tvärt om, då man förra veckan kände av sammandragningar ofta, och jobbade närmare 50h och denna vecka helt slut i psyket och ömmande höfter..

Det e nog bara jag som tänker för mkt på vad andra tycker.. Märks att de finns de som inte kan jobba 3mån innan, och har blivit haft sjukskriva redan tidigt...

Så ska nog inte känna någon ånger...

Men har alltid varit en person som vill prestarera högt och bakgrund från fitness tävling sä är man en kämpar skalle som inte vill vara dålig, hehe.

Var rädd om dig o din kropp Är ingen som tackar dig när du har slitit ut dig totalt

Du hat ingen sem att ta ut? Alt sjukskriven sig sista veckan
  • orzia1
    Lilla Luna skrev 2016-07-28 05:12:46 följande:

Någon som har koll på hur det ser ut rent genetiskt/arvsmässigt med tidig födsel? Min mormor födde båda sina barn tidigt varav mamma i v.32, min moster födde första i v.38 och mamma födde min storebror i v.34, mig i v.36, lillasyster v.38 och lillebror v.38. Jag har liksom ställt in mig lite på en tidigare förlossning men nu känns det bara dumt att tänka så.

Hade planer på att sticka till Ullared i höst, men kommer vara i v.34 då så nu är jag osäker på om jag vågar åka eller inte. Men lägger nog in semester och planerar för resan ändå så får vi se hur jag mår dagarna innan. Vi skulle ner till sambons syster och bo en helg inför Ullared, är en resa på ca 7h enkelväg.

Kontrollfreaket i mig får smått ångest av sånt här. Vill ha koll på allt. Men när bebis vill komma ut, kan vi ju inte veta innan.

Till min kompis så sa hennes BM att man ej har hittat vetenskapliga bevis för att det är ärftligt. Däremot kan man om man själv fött ett barn tidigare även göra det med kommande barn
  • orzia1

Ska vi som bor i och omkring Malmö /lund/Ystad starta en fika grupp på f.b ?

Svar på tråden BF Oktober 2016