orzia1 skrev 2016-04-28 14:31:19 följande:
Du har inget jobb som är fysiskt ansträngande så du kan få gravidpenning? Ja det suger en del med ersättning från f.k.. min man är en sk höginkomsttagare,, så vi kommer förlora närmre 1500 kr per dag de dagar han ska ta ut föräldrapeng. Så vi är också i valet och kvalet hur vi ska lägga vår föräldraledighet. Och som du skriver, man vill ju gärna ta ut så få dagar som möjligt så man kan vara hemma lite längre. Om vi har möjlighet så kommer vi försöka vara hemma tills bebisen är 1.5 år...
Om jag hade varit som dig hade jag nog lagt semestern i anslutning med b.f och bitit ihop på jobb under sommaren. Men det beror ju på vad ni tänker. Osv.. har en kompis som ville vara hemma i nästan 2 år, hon hade en del sem o komp så hon klarade det.
Oj! Nu får jag ångest. Önskat tre veckor semester i sommar. Alltstå har jag en vecka kvar efter sommaren. Sambon har ingen värsting lön då han går på timmar och jobbar 50%. Vi har inte gemensam ekonomi, då det inte funkar för oss. Men självklart delar vi på alla kostnader som hör ihop med att leva tillsammans. Bara det att det jag får över kan gå till mina intressen eller önskemål och hans kan gå till det han vill utan att den andra kan ha några invändningar. Så har vi gemensamt sparande. Ska jag ändra och spara semester eller hur ska jag göra?
Jobbar i förskola, på en småbarnsavdelning. Är väldigt påfrestande för kroppen. Men hur tidigt och hur länge kan man få gravidpenning? Vill inte förlora allt för mycket på att gå hemma heller..