• LovisaC

BF Oktober 2016

Meriall skrev 2016-08-26 20:02:59 följande:

Tack tack!! :) Allt gick bra men gick så fort att det gjorde rejält ont och hann inte få någon bedövning eller någon anhörig hos mig. 3-4h från första känningen, typ 1,5h från att jag tänkte att det nog inte bara var förvärkar. Men jag fick bara en liten bristning som inte behövde sys och några timmar efteråt så kände jag inte av den längre vilket var jätteskönt! :) Så nu är jag fullt återställd förutom att jag har jättelågt järnvärde (hade väldigt lågt innan fl också) så är trött och har stor svullen mage fortfarande. Helt galet att underlivet känns nästan som vanligt redan nu! :O Hon hade ju lite mindre huvud (31 cm) men inte så mycket mindre. Och helt otroligt att hon mår så bra som hon gör :D

Åh, så skönt att allt gått och går så bra! Min tös är ju född i samma vecka och vi blev bara kvar i 9 dagar. Hon hade också 9-10-10, slapp all övervakning+CPAP nästan direkt och samma mått som din tös :D

Jag är en hejjare på att sy och har sytt en hel del prematurkläder i min karriär. Vill du ha ett plagg eller två? Stl 50 kommer sitta som sopsäckar i typ 2 månader...

Men i så fall behöver jag en adress - skicka den i meddelande isf :)
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-08-29 10:55:27 följande:

Igår var vi och handlade en massa! Köpte babyskydd - vi har velat så mycket om vi ska köpa eller hyra, men vi slog till. Hoppas den blir bra, man har ju ingen aning...

Sen köpte vi lite grejer på IKEA, lakan och madrasskydd och lådor till förvaring vid skötbordet osv... Nu ska jag bara tvätta och sy lite saker så är det klart. Packat BBväska har jag också börjat göra.

Känns jätteskönt att ha det klart, det är fortfarande några veckor kvar men nu kan vi släppa det och bara koncentrera sig på förlossningen och tiden efter!

Vad härligt att allt börjar bli klart! Att köpa babyskydd var nog smart ändå, det handlar om typ samma pengar och ett du äger kan du sälja sen :)

Jag shoppade loss på nätet förra veckan och fick hem allt igår; bland annat onödig skötväska och åkpåse från elodie detsils... hihi! Annars är nog allt klart här med. Bara blöjor som saknas tror jag, det tar vi sen :)
  • LovisaC
    Decibel84 skrev 2016-08-31 17:15:08 följande:

Nu är det inte många veckor kvar till BF, vilken otrolig känsla.

på fredag är det dags för TUL, längtar efter att få se bebis igen och hoppas verkligen  att man kan se tydligare denna gång

Förbered dig på att inte göra det. På sena ultraljud ser man kroppsdelarna väldigt tydligt men hela bebisen är för stor för att få på en bild. Jag fattade noll av mina tul i slutet på graviditeten med dottern, haha. Jag såg lårbenen som de mätte, bålen och kraniet... men jag fick en bild med mig och än idag begriper jag inte vad det är den visar :D
  • LovisaC
    Meriall skrev 2016-08-31 07:18:00 följande:

Men vad roligt att höra att det gått så bra för din tös och att hon fick komma hem så snabbt! :D Vi ska ha möte med läkarna imorgon om hur länge hon ska bli kvar. Hur har det gått för din tjej sen, hur gammal är hon nu? :)

Åh vad snäll du är!! :) Det är klart att jag vill! :D Har inte alls hunnit ens börja söka efter kläder förutom de jag köpt i strl 50 som är alldeles för stora än så länge. Jag skickar min adress <3

En del saker har hon gjort tidigt (gå, korr ålder 6 mån) och en del sent (sitta, ungefär samtidigt), medan andra saker har hon gjort precis när man kan förvänta sig det. Hon log vid 6 veckor (korr ålder -1 vecka) och började prata vid 12 månader. Idag är hon en fullt frisk 2åring som cyklar, klättrar och pratar tills mina öron ramlar av!

Jag helammade till 6 månader (korr 4.5) men hon har mycket bättre immunförsvar än jag! Däremot är magen inte redo att ta hand om mjölk, soja, havre, gluten. Krångel deluxe men bara hon mår bra!

Myyyyycket "pruttande" av hennes uppblåsta spädismage dock, kan vara en god idé att läsa på om spädbarnsmassage ;)
  • LovisaC

Jag har sån bäckenbottensuppluckring (foglossning) att jag stundvis inte kan gå :(

Igår var det enda som hjälpte att ligga på rygg med benen i vinkel - men då åkte innehållet i min magsäck sakta uppåt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till eller varför vissa dagar är värre än andra. I lördags var jag nära att kräkas av smärta och grät hejdlöst några gånger men jag gjorde inget speciellt då eller i fredags - jag är ju ordinerad vila! :/

• LovisaC
    Meriall skrev 2016-08-31 07:18:00 följande:

Men vad roligt att höra att det gått så bra för din tös och att hon fick komma hem så snabbt! :D Vi ska ha möte med läkarna imorgon om hur länge hon ska bli kvar. Hur har det gått för din tjej sen, hur gammal är hon nu? :)

Åh vad snäll du är!! :) Det är klart att jag vill! :D Har inte alls hunnit ens börja söka efter kläder förutom de jag köpt i strl 50 som är alldeles för stora än så länge. Jag skickar min adress <3

Hur går det för er? Jag blir lite orolig när du är så tyst, hoppas det är för att ni får mycket tid med ert underverk <3 Kom kläderna fram?
  • LovisaC
    Anonym (ML) skrev 2016-09-10 16:56:00 följande:

Någon annan som har hög puls?

Var på kontroll och plötsligt har jag vilopuls på 110-120, brukar liggs runt 60. Bm blev bekymrad för att jag också har lite andningsproblem och lätt andfådd (men det har jag haft sen veka 25 typ) så blev att åka in akut och bli kollad för proppar i lungorna samt övervakad EKG och massa andra prover - men allt ser fint ut inkl blodtryck. Det enda jag har är hög puls.

Nu är jag hemma och övervakar pulsen och den ligger runt 120 också när jag vilar och när jag vaknade helt utsövd på morgonen.

läkaren sa att det inte finns nått fel - att lungor oh hjärta verkar funka topp och alla prover va fina, men var tvungen att skriva på papper att jag lämnar frivilligt för de ville ha mig inlagd för observation. Så nu känner jag mig lite orolig.

I magen är det fullt ös med massa rörelser och hans hjärtfrekvens ligger runt 150 som vanligt

Min vilopuls är också jättehög... innan låg jag runt 52-54 (mätte regelbundet) och nu ligger den runt 90-100. Jag sover betydligt mer än vanligt, sover middag och skit, och är ändå jämt trött. Jag är dock van att träna en hel del och har inte kunnat/orkat/fått träna alls sedan april ungefär.

Det är dock inget som oroar mig för det lär ju gå över. Det är bara obehagligt och störande.
  • LovisaC

Jag oroar mig för en till prematur förlossning. Att barnet återigen ska tas direkt ifrån mig och jag lämnas helt ensam i två timmar efteråt.

(Motsvarande idag, 33+2, gick vattnet med dottern och hon föddes 33+4.)

Annars tänker jag mest stanna hemma så länge jag bara kan och har förhoppning om att klara mig utan smärtlindring denna gång. Sist tog jag lustgas i en halvtimme innan krystvärkarna började och även om den är så otroooooligt hjälpsam så vill jag uppleva allt med en nykterhet! :)

• LovisaC

Med min dotter gick mitt vatten under en hostning i vecka 33+2. Det kändes "fel" på något vis, som om jag kissat på mig men ändå inte, och sedan rann det lite vatten i ca en timme. I de kommande två dygnen rann det mest som när man har mens och binda.

Igår rann det, vad jag trodde, megamycket flytningar när vi var ute i lekparken. Trosorna var dock dyngsura och byxorna genomblöta. Väl inne tog jag på en binda och fyllde den till "rinna över"-gränsen på 1h. 1h senare var nästa fylld så att det plaskade om den. Klar, sötluktande vätska.

Inte alls samma mängder som med dottern men mina känslor är utanpå kroppen. Idag är 33+4, dagen när dottern föddes. Inbillar jag mig, kissade jag på mig eller- horror horror - gick mina hinnor igår? Flödet har lugnat sig men huvudet täpper ju oftast till efter en stund.

• LovisaC

Såklart var det vattnet. Ett i övrigt lugnare liv än sist, och ett barn som fortfarande är ruckbart och därmed ligger längre upp, gav mig EN extra dag innan vattnet gick. En jävla dag. Pfft!!!

Igångsättning 34+0 (torsdag) om inget annat händer, får antibiotika så länge. Tårarna rullar lite nu och då - jag vet ju vad jag har att vänta. Självömkan delux här!

Svar på tråden BF Oktober 2016