• LovisaC

BF Oktober 2016

Decibel84 skrev 2016-09-12 17:58:57 följande:

fick kanonfina bilder..eller iaf en

hon tog sig extratid och fixade foton till oss då vi sa att vi inte har ett enda.

Så jag la mig på sidan och så kunde hon få en fin profilbild...helt fantastiskt!

Gud vad kul! Extra kul med profilbilden, nu borde den ju verkligen gå att jämföra med era profiler för att lura på vem hon är mest lik <3
  • LovisaC
    orzia1 skrev 2016-09-12 17:58:57 följande:

Du får vara ledsen. Tänker på dig, får du kortision för bebisens lungor nu?

Har du ngn hos dig? Kram

Det fick jag i vecka 30, med orden "När tappen är under 2 cm räknar man med födsel inom några veckor". Ord jag verkligen inte trodde på då - men tappen är liksom fortfarande minst 1 cm. Läkaren igår trodde mer på att jag har någon infektion som inte visas på tester (eller bakterie i min för mig goda flora kanske?) som gör det mer gynnsamt för bebisar att födas snarare än vara kvar i mig efter 33 veckor. Det kan ligga något i det, vad vet jag.

Efter mycket tjat och övertalning fick jag åka hem. Jag har 10 min in liksom.

Däremot sa samma läkare "Du föder ju som en raket!" för att jag sist låg inlagd på antenatalen när fl startade. De flyttade mig till fl-sal för att de ville ge mig smärtlindring (lustgas) och för att det var dags för en undersökning. Bedömningen gjordes nog utifrån min smärtpåverkan - de blev lite chockade när de undersökte och jag var öppen 10 cm :D

Så, i journalen står det typ att jag föder på 1h. I själva verket tog det runt 7h. På 7h hinner jag nog även lämna 2åringen, ha ha.
  • LovisaC

2100 g och 45 cm bebis blev våra liv berikade med idag! Hon andades inte själv först men med bara CPAP kom hon igång. Hon mår nu bra, innan hon kom var hon väldans medtagen av raketfarten.

Jag fick lite Oxytocin vid 15-snåret för att hjälpa svagt värkarbete (3h med 3 min emellan, och typ inget hände). 2 timmar senare var hon ute. AJ så in i jävla helvete. 4-5 cm mellan 15 och 16, 4 cm och krystarbete på 50 minuter. Hoff!

Född i vecka 33+6, två dagar senare än storasyster som vägde 2110 g till sina 45 cm, hihi!

• LovisaC

Ibland känns livet verkligen som en dålig repris. Det skulle ju inte bli så här! Låg syresättningsgrad, högt bilirubin, liten och skrupplig... CPAP (luftmask, betyder att barnet klarar sig ganska bra men inte helt själv; iaf bättre än ren syrgas) och ljusbehandling.

Sist ljusbehandlades dottern i 9 dygn. Det var såååååå tråkigt! Bara blått överallt och tiden stannar lite...

• LovisaC
    MissP skrev 2016-09-18 21:07:27 följande:

Hej! Hoppar också in rätt sent här även om jag varit inne och tjuvläst en hel del ;)

Väntar första barnet som beräknas födas 6/10, men jag har en känsla av att h*n kommer vilja komma ut tidigare :D

Jag har mått toppen hela graviditeten, förutom lite sura uppstötningar i vecka 30-35 typ, men det kan man kan leva med känner jag! Galet att det är så nära ändå tills vi får se vår bebis <3

LovisaC: hoppas att ni mår bra och att ni snart får åka hem med er nya lilla familjemedlem!

Vi mår jättebra! Hon hade en riktigt tuff start utan andning och utan reaktion på stimulans nen dygn 3 bara vände allt. Ingen andningshjälp, ingen mer solning, vaken korta stunder. Ska inte amma men jag pumpar min mjölk (som nu!) och hon får bara den sedan dygn 2 och då slutade hennes viktnedgång :D. -3.8% (-10% anses normalt för alla bebisar) vilket är helt otroligt! Hon är så duktig <3

Vi ligger fortfarande på IVA men kommer nog här ifrån idag. Det kom trillingar i natt (!!!) som behöver personalens hjälp mer än hon!
  • LovisaC

Ja men jösses amalia! Vi är två som hela tiden byts av och sitter känguru med flickan. Jag pumpar var 3e timme och vi matar var 2.5 timme. Det är drygt trots att vi är två, och i och med pumpningen får pappan mycket sittid. Jag känner typ att jag inte hinner med - och vi har bara en bebis!

I natt var det ett vårdteam kring varje bebis. 3-4 personer x3. Jisses, det var som ett myrkryll i den här lilla salen!

Och så ska föräldrarna sedan göra samma sak som vi gör fast trippelt. Alltså, jag är inte avundsjuk någonstans!! Barnen är iaf ganska stora, vilken superhjälte den kvinnan måste vara! All heder!

• LovisaC
    LisenB skrev 2016-09-20 10:05:55 följande:

Igår var vi ute i kvällssolen och tog några gravidbilder! Blev många fina! Vet inte riktigt va jag ska ha dem till men kul att ha efter om inte annat. Har någon av er tagit?

Jag tänkte göra det!...

Gravidbilder framkallar man väl och har på väggen? Det skulle iaf jag ha gjort. Det kan ju tex pryda väggen ovanför litens säng :)
  • LovisaC
    Sabinac skrev 2016-09-21 21:05:03 följande:

Det verkar väldigt olika hur inställningen är från sjukhus till sjukhus gällande sätesförlossningar.

Vilken vecka är du i just nu? Har du barn sedan tidigare? :)

Jag har haft en känsla sedan många veckor tillbaka att min bebis ligger snett och att det är ett huvud under revbenen på högra sidan av magen.

Det trodde faktiskt jag med, men det har visat sig på alla ul/vul jag gjort (5-10st, många har det blivit...) att hon legat med huvudet nedåt. Det jag känt har varit en kutad rygg och rumpa... hennes fötter har dock varit utsträckta som ett V och sparkat lite överallt - förvirrande för vem som helst ????

Hon ligger helst med benen så nu med, även utanför livmodern.
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-09-22 11:29:00 följande:

Skönt att få många ul i detta hänseende! På de tre jag  gjort (fast KUBen är väl för tidig), så har den legat på tvären. Senaste i v.23. Har aldrig känt sparkar uppåt, bara  neråt och bök åt sidan... Skulle vilja ha ett ul typ pv.38-39 så man veeeeet! ;)

Alla sparkar den här lilltösen gav mig var i sidan, det bytte sida eller var på båda samtidigt. Hon låg dock, som sagt, alltid med huvudet nedåt om än högt upp. Jag har aldrig upplevt sparkar uppåt, inte med något av mina två barn :)
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-09-24 08:27:46 följande:

Skönt att höra, då finns hopp om det ju. Man bara går ju runt och väntar på att den ska börja sparka mot lungorna och att den ska trycka neråt så man blir kissnödig hela tiden.. Men än är det inte så.

Min lilla flicka fixerade sig aldrig, inte ens när förlossningen startade var hon fixerad. Ut kom hon ändå med huvudet före! :)
Svar på tråden BF Oktober 2016