Inlägg från: Lilla Luna |Visa alla inlägg
  • Lilla Luna

BF Oktober 2016

Anonym (Maria) skrev 2016-07-11 10:09:54 följande:

Förstår att du blev sur! Vissa människor är riktigt oförskämda! Svara tillbaka att det minsann inte bara är jag som verkat gå upp i vikt såhär i sommar och titta på personens mage.... Och detta tafsande på magen sen! Det är mitt värsta problem. Min svärmor är nästan värst, slet upp min tröja i helgen när vi var på tivoli för att klappa på lilla barnbarnet. Nästa gång tror jag att hon får en smäll *arg*

Höll på att klappa till pappa i ansiktet då han skulle röra magen. Inte okej! Sambon får, det är en sak. Men alla andra? Varför? Så obehagligt bara.
  • Lilla Luna
    LisenB skrev 2016-07-11 13:42:41 följande:

Nej!! Verkligen inte, jag har blivit sur för mindre, att alla ska fråga saker hela tiden. Och att de bara räknar med att jag ska börja äta mer onyttigt, tycka allt är jobbigt och bli helt handikappad fysiskt bara för att jag är gravid. "Allt är tillåtet när du är gravid". Ja, tack för omtanken men jag är liksom jag fortfarande. Jag säger knappt något i fikarummet längre för då ska alla hela tiden kommentera och koppla det till graviditeten.

Hoppas det inte händer igen för dig!

Det är som alla kommentarer jag får på jobbet "du äter ju för två." "Ta lite mer fika du, du har ju en till som ska äta."..
  • Lilla Luna

Alltså, hur pinsamt? Upptäckte på eftermiddagen att det var lite fuktigt på tröjan. Jag har läckt råmjölk från ena bröstet genom en tjock bh, linne och en tröja. tur tröjan hade åkt upp lite och är gråmelerad så fläcken syns knappt och när jag räta till tröjan hamna den en bit ner. 1h innan jag fick åka hem och skämmas. hoppas ingen sett. Vecka 24, och det blir bara värre och värre för varje vecka känns det som. Köpte amningsinlägg på vägen hem.

• Lilla Luna
    LisenB skrev 2016-07-11 19:44:53 följande:

Jag läcker ingen mjölk men har fått början till bristningar på magen. De är inte röda än men känns på huden :(

Jag hade såklart hoppats jag skulle slippa.. Jag fick jättemycket i tonåren och hade ganska stora komplex för dem, på låren och höfterna då mest. Nu tycker jag se är ok men inte direkt snyggare än att inte ha massa ärr. Hoppas ni har mer tur än jag!

Jag smörjer med apotelets olja för gravida. Gör huden mjuk och smidig. Inte fått några bristningar än. Smörjer mage,bröst och lår. Har bristningar på låren sen innan och vill inte ha mer. En kompis har testat någon olja eller salva som minskar synligheten på bristningar då hon har efter viktökning. Ska kolla upp vad den heter.
  • Lilla Luna
    Alvsten skrev 2016-07-13 01:40:08 följande:

Vi verkar vara många som upplever att omgivningen beter sig märkligt. Tur, då är det inte bara jag och en miljon hormoner :)

Jag smörjer in magen och brösten med en massagekaka från Lush som luktar citron. Ljuvlig! Blir väl lite då och då, har ingen rutin för det.

Är det någon mer här som har Instagram? Vore kul att följa varandra med magbilder och inköp :)

Tyvärr så är min instagram mest fylld med bilder på mina djur då de flesta följare jag har där följer mina hundar. ;) magen är inte så stor än så den tar ingen plats på insta men det kommer nog. Nu då vi gått ut med graviditeten kan jag lägga ut inköp och sånt framöver. Men jag följer gärna andra gravida. :)
  • Lilla Luna
    Decibel84 skrev 2016-07-13 20:30:15 följande:

Nån som tänkt använda sig av jämställdhetsbonusen när ni är lediga?

Vi kommer inte ta ut alla dagar. Jag kommer vara hemma ca 8mån på heltid. Sen jobba 50% i 7-8mån. Sen är sambon hemma typ 4-5mån innan vi tänkt oss inskolning på förskola. :)
  • Lilla Luna
    orzia1 skrev 2016-07-14 21:58:21 följande:

Tänk på att efter barnet är 1 år så måste man antingen ta ut fullt antal dagar i veckan (5 dagar) eller om man tar ut färre antal dagar så måste man jobba resten av dagarna

Står mer om det på försäkringskassan.

Har läst på om det. Så jobbar jag 50% tar jag ut dagar resterande. :)
  • Lilla Luna
    orzia1 skrev 2016-07-14 21:58:21 följande:

Tänk på att efter barnet är 1 år så måste man antingen ta ut fullt antal dagar i veckan (5 dagar) eller om man tar ut färre antal dagar så måste man jobba resten av dagarna

Står mer om det på försäkringskassan.

Har läst på om det. Så jobbar jag 50% tar jag ut dagar resterande. :)
  • Lilla Luna

Vi har inte kollat kön men sambon är stensäker på pojke. Det är även mina föräldrar, redan innan rul. Min syster säger att det känns som att det ska vara en pojke bara. Samma sak sa min moster (fast hon la till att hon alltid har fel). De flesta tror pojke i dagsläget, några få tror flicka. Jag själv försöker att inte tro något men omedvetet vandrar tankarna in på pojke, så nu försöker jag medvetet ändra dem till flicka för att jämna ut lite. Kan tiden gå lite snabbare så vi får se vem det är? Är så sjukt nyfiken!

• Lilla Luna

Någon som har koll på hur det ser ut rent genetiskt/arvsmässigt med tidig födsel? Min mormor födde båda sina barn tidigt varav mamma i v.32, min moster födde första i v.38 och mamma födde min storebror i v.34, mig i v.36, lillasyster v.38 och lillebror v.38. Jag har liksom ställt in mig lite på en tidigare förlossning men nu känns det bara dumt att tänka så.

Hade planer på att sticka till Ullared i höst, men kommer vara i v.34 då så nu är jag osäker på om jag vågar åka eller inte. Men lägger nog in semester och planerar för resan ändå så får vi se hur jag mår dagarna innan. Vi skulle ner till sambons syster och bo en helg inför Ullared, är en resa på ca 7h enkelväg.

Kontrollfreaket i mig får smått ångest av sånt här. Vill ha koll på allt. Men när bebis vill komma ut, kan vi ju inte veta innan.

• Lilla Luna
    K_84 skrev 2016-07-30 19:41:04 följande:

Är det någon som vet vart man får tag i små galgar till bebiskläder? Vet att man ibland får med sig galgarna, som kläderna hänger på i affären, men de mindre butikerna brukar vilja ha kvar sina.

De på Ikea är så stora till små bodysar tycker jag. Tar tacksamt emot tips! :)

Jag har köpt på Mio. Små trägalgar. :)
  • Lilla Luna

Idag beställde vi barnvagnen. Nu känns att ännu verkligare och min sambo satt länge med mig och pratade om framtiden och allt sånt som kommer nu med bebis. Vi valde en Britax smile II, då det är en av få vagnar som blir så pass liten, ihopfälld, att den går in i våran bil med hundbur bak. För mig är det viktigt att hundarna sitter i en ordentlig och krocksäker bur, så buren tar ju en del plats, just för att hundarna ska få plats också. 
    Både jag och sambon tycker om vagnen för den är så lättkörd. Att man kan bli så kär i en barnvagn?

• Lilla Luna
    Alvsten skrev 2016-08-03 05:46:05 följande:

Vi har också beställt en Smile 2 :) tyckte att den var så lätt och smidig! När ska ni hämta ut er?

Två veckor innan bf. Så mitten på oktober. Får se om bebis håller sig på insidan tills dess eller inte. :)
  • Lilla Luna
    LisenB skrev 2016-08-12 08:24:03 följande:

Hur tänker ni med föräldrapenning? Vi läste igår att efter barnet fyllt ett år så måste man ta ut fem dagar i veckan annars förlorar man sin sgi. Min man kommer vara hemma då och vi hade tänkt ta ut 4dagar i veckan hela våra ledigheter. Ni får vi kanske tänka om och ta tre dagar under min ledighet och fem dagar under hans så han får behålla sin sgi.. Har ni planerat med det och på vilket sätt?

Kommer börja jobba 50% då bebis är 1år. Sambon jobbar bara 50% så då jobbar jag när han är hemma och resterande tid tar jag ut föräldradagar. Så blir ett snitt på 2,5dagar/v då för att inte förlora min sgi. Vet dock inte hur det blir då sambon ska vara hemma ett halvår senare. Då han bara har en anställning på 50%, måste han ändå ta ut fullt med dagar? Alltså ta ut på dagar som han ändå är ledig?
  • Lilla Luna

I grannkommunen kan man få ut 10% av lönen via arbetsgivaren utöver det fk betalar ut under föräldraledigheten. Förutsatt att du är fastanställd och jobbat minst ett år, tror jag det var. Hittar inte något om att det finns något sånt i min kommun. Men har hört något om det tidigare i en annan grannkommun. Vet inte vad det kallas eller vart jag ska vända mig.

• Lilla Luna
    pandoraDiem skrev 2016-08-18 21:16:51 följande:

Kommer inte riktigt ihåg vad det kallas. Föräldrarpenningtillägg eller nåt liknande kanske. Hursomhelst så tror jag att sånt står i kollektivavtalet (om det finns ett).

Då jag jobbar på en kommunal förskola så bör det finnas ett kollektivavtal. Min chef är ny som chef då hon nyss börjat efter flera år i verksamheten så hon visste inte utan skickade frågan vidare till lönekontoret. Vore ju konstigt om grannkommunerna har det men inte just min kommun. Skulle rädda vår ekonomi enormt mycket. :)
  • Lilla Luna
    orzia1 skrev 2016-08-18 21:09:45 följande:

Vet att kommun anställda i en kommun i närheten av mig har fått utbetalt sånt. Men vet inte var man vänder sig. (Påverkar ändå inte mig) däremot får min man ut extra ersättning via sitt fack som han är med i.. (Tror jag)

Jobbar på en kommunal förskola så kommunen räknas som min arbetsgivare. Min chef som är ny på sin positon visste inte men skickade frågan vidare till lönekontoret. Hoppas på positiva besked. :)
  • Lilla Luna

Då min garderob ekar tomt och jag sen innan var i behov av lite nya kläder så tänkte jag nu börja köpa på mig lite amningsvänliga plagg. Blir väl några linnen att ha under en kofta eller så men jag skulle även vilja hitta en fin tröja och något som passar för mer uppklädda tillfällen. Tips på vart jag ska leta?

• Lilla Luna

Hade bf 28/10 men efter rul blev jag flyttad till 9/11. Hängt kvar i tråden ändå. Och idag kan jag stolt meddela att min lilla grabb gjorde entre imorse. Kom in genom dörrarna på fl 05.30. 07.45 fick jag upp han på bröstet. Sån obeskrivligt känsla. Är så kär! <3

• Lilla Luna

Nu är min lilla kille 5 dagar. Redan? De senaste nätterna har han fått för sig att ligga vaken och spana då vi lagt oss. Han vill liksom inte somna. nu är kloclan snart 1 och han spanar än. Då kan ju inte jag/vi sova. Lite jobbigt då han lär vilja äta om 1-2h. Jag hoppas inte han fastnar i den där dygnsrytmen. :o

Svar på tråden BF Oktober 2016