• Sarken

Första barnet

Hej!

Jag plussade idag och är inne på min 6e vecka och är alltså beräknad i september. Jag och min sambo har pratat om att skaffa barn i framtiden men det här kom som en liten överraskning (även om jag misstänkte det) :) Har bokat tid hos mvc och fick en tid i början av nästa vecka!

Det jag undrar är hur första trimestern var för er? Skulle vara roligt att höra olika erfarenheter. Jag har växtvärk, ömma bröst, kissar mycket (har dock en liten blåsa i vanliga fall) och kan må lite småilla av vissa lukter/maträtter. Håller det här i sig länge? Är också orolig över missfall... Är risken stor innan v12 eller är det bara att man ska vara uppmärksam? Kan tilläggas att jag är 23 år. När berättade ni för familj/vänner?

Skulle vara jätteroligt och hjälpsamt att få svar och höra era erfarenheter och om någon är i samma vecka (plus/minus) som mig! Är helt ny på det här men så glad! :D

• Svar på tråden Första barnet
  • Olorien

Ungefär var femte graviditet slutar i missfall. Ännu fler om man räknar in de som ännu inte visste att de var gravida utan bara tror att de fått mens lite tidigt/sent. Så det har man absolut skäl att oroa sig för, men samtidigt finns det ingenting man kan göra för att förhindra det eller förebygga.

Mina förstra trimestrar har sett ut på samma sätt med alla tre barn. I vecka 6-8 har jag kännt mig konstant "bakisillamående", men aldrig så att jag behövt kräkas. Jag har också fått växtvärk som känts som mensvärk ungefär. Men kring vecka 9 brukar alla symptom ha klingat av och jag har inte kännt nåt mer av graviditeten förrän jag börjar känna sparkar i v 18 typ.

• Sarken

Oj! Ja det är ju ganska mycket!

Skönt för dig att symptomen avtog. Blev du inte nervös när du inte kände något sedan? Har inte haft någon värk i magen idag och är redan lite nervös...

• Emmabo

Jag plussade idag och är i vecka fem med första barnet. Känns overkligt men kul såklart, det är en efterlängtad graviditet.

Däremot har jag jättesvårt att vara glad då jag också är så rädd för missfall.

• Sarken
    Emmabo skrev 2016-02-02 20:12:26 följande:

Jag plussade idag och är i vecka fem med första barnet. Känns overkligt men kul såklart, det är en efterlängtad graviditet.

Däremot har jag jättesvårt att vara glad då jag också är så rädd för missfall.

Åh vad roligt, grattis! ???? ja det är ju det, mitt mvc besök blev uppskjutet i en vecka nu också då barnmorskan var sjuk... man lugnar nog ner sig lite när man får prata med en barnmorska som kan svara på frågor och se till att allt ser bra ut :) Har du bokat tid än?
  • Sarken

Vet inte varför det kom med massa frågetecken... gjorde ju en glad gubbe haha!

• CarroL89

Hej!!

Grattis till er alla!

Jag är i vecka 7 (6+0) i dag. Mitt illamående kom smygandes i söndags kväll som ett brev på posten.

Vi är super glada men gick igenom ett missfall i september förra året. Så har lite svårt att vara glad, men försöker att vara glad åt det som är i nuet.

• Emmabo
    Sarken skrev 2016-02-02 21:20:04 följande:
    Åh vad roligt, grattis! ???? ja det är ju det, mitt mvc besök blev uppskjutet i en vecka nu också då barnmorskan var sjuk... man lugnar nog ner sig lite när man får prata med en barnmorska som kan svara på frågor och se till att allt ser bra ut :) Har du bokat tid än?
    Tack! Grattis till dig också! :)
    Nej det har jag inte gjort, bör man göra det så tidigt? Åh, har verkligen inte koll på något alls, vad man bör göra nu. 
    Det gick verkligen från att vara överlycklig när jag såg graviditetstesten (gjorde tre bara för att vara säker) till att bara vilja låtsas som ingenting fram tills vecka 12 eller så när det är mindre chans att nåt kan gå fel.
  • Emmabo
    CarroL89 skrev 2016-02-02 21:22:33 följande:

Hej!!

Grattis till er alla!

Jag är i vecka 7 (6+0) i dag. Mitt illamående kom smygandes i söndags kväll som ett brev på posten.

Vi är super glada men gick igenom ett missfall i september förra året. Så har lite svårt att vara glad, men försöker att vara glad åt det som är i nuet.

Grattis till dig också! vad tråkigt med missfallet :( håller tummarna och tår att allt går vägen den här gången :) <3
  • Sarken
    Emmabo skrev 2016-02-02 21:47:53 följande:

Tack! Grattis till dig också! :)

Nej det har jag inte gjort, bör man göra det så tidigt? Åh, har verkligen inte koll på något alls, vad man bör göra nu. 

Det gick verkligen från att vara överlycklig när jag såg graviditetstesten (gjorde tre bara för att vara säker) till att bara vilja låtsas som ingenting fram tills vecka 12 eller så när det är mindre chans att nåt kan gå fel.

Tack! :) Åh det gjorde/gör inte jag heller men ringde iaf och fick en tid bara några dagar senare men som sagt blev hon sjuk så ska dit på tisdag och då går jag in i vecka 8. Tror att de flesta skriver in sig runt vecka 8 men vissa gör det tidigare också såklart! Jag tyckte att det var skönt att ringa med en gång :) Känner lite som dig att jag bara vill spola fram och låtsas som ingenting fram till v 12 men allt är alldeles för spännande för att skjuta det åt sidan även om man är nervös :p
  • Sarken
    CarroL89 skrev 2016-02-02 21:22:33 följande:

Hej!!

Grattis till er alla!

Precis samma vecka/dag som mig då! :) Jag har börjat bli lite nervös, nästan alla mina symptom har försvunnit, igår hade jag ingenting förutom ömma bröst och idag har jag bara haft pyttelite molvärk och illamående... får hoppas att allt går som det ska. Beklagar erat mf, hoppas att det går bättre den här gången ?
  • Sarken

Åter igen kommer det frågetecken när jag sätter in en "smiley"... Skulle vara ett hjärta! CarroL89 :)

Svar på tråden Första barnet