Vart ska vi flytta?
Vi är en familj som bor i utkanten av Stockholm men som inte trivs här och vill flytta någon annanstans i landet. Nu är frågan var nånstans!
Anledningen till att vi inte trivs är att vi bor nära två av de större problemområdena i Stockholm vilket inte känns bra. Det påverkar oss inte så mycket i dagsläget, förutom att jag ibland känner mig otrygg när jag reser kommunalt eller när vi är i ett närliggande shoppingcenter och det börjar närma sig kvällen och gäng med unga killar börjar dra omkring. Men vi tänker på framtiden, då vi har två små barn som kommer växa upp och vilja gå ut, och då vill åka sent på kvällen/natten in till centrala Stockholm och sen hem i otrygga färdmedel, det känns absolut inte bra! Att flytta till ett tryggare område i Stockholmsområdet är omöjligt pga priserna.
Det vi vill är ganska enkelt; vi vill ha en villa eller typ ett kedjehus, vill inte betala mer än 3,5 miljoner (helst ännu mindre så klart). Vi vill bo i närheten av en större stad (så man kan pendla och jobba där) men ändå utanför då vi prioriterar närhet till naturen. Vi vill gärna bo i en förort med småstadskänsla, idyllisk natur, och det måste vara nära vatten i någon form, då vi båda är uppvuxna vid havet. Folket är så klart också viktigt, trevliga och öppna människor uppskattas. Det måste även vara relativt nära till en internationell flygplats då vi har familj utomlands.
Skåne går bort tyvärr, och även Norrland, så där försvinner ju en stor del av landet.
Vi har funderat på i närheten av Göteborg; Trollhättan, Allingsås, Kungälv, runt Uppsala; Storvreta och Knivsta, och Nyköping.
Någon som har några bra tips?