• miliona

Vart ska vi flytta?

Vi är en familj som bor i utkanten av Stockholm men som inte trivs här och vill flytta någon annanstans i landet. Nu är frågan var nånstans! 

Anledningen till att vi inte trivs är att vi bor nära två av de större problemområdena i Stockholm vilket inte känns bra. Det påverkar oss inte så mycket i dagsläget, förutom att jag ibland känner mig otrygg när jag reser kommunalt eller när vi är i ett närliggande shoppingcenter och det börjar närma sig kvällen och gäng med unga killar börjar dra omkring. Men vi tänker på framtiden, då vi har två små barn som kommer växa upp och vilja gå ut, och då vill åka sent på kvällen/natten in till centrala Stockholm och sen hem i otrygga färdmedel, det känns absolut inte bra! Att flytta till ett tryggare område i Stockholmsområdet är omöjligt pga priserna. 

Det vi vill är ganska enkelt; vi vill ha en villa eller typ ett kedjehus, vill inte betala mer än 3,5 miljoner (helst ännu mindre så klart). Vi vill bo i närheten av en större stad (så man kan pendla och jobba där) men ändå utanför då vi prioriterar närhet till naturen. Vi vill gärna bo i en förort med småstadskänsla, idyllisk natur, och det måste vara nära vatten i någon form, då vi båda är uppvuxna vid havet. Folket är så klart också viktigt, trevliga och öppna människor uppskattas. Det måste även vara relativt nära till en internationell flygplats då vi har familj utomlands. 

Skåne går bort tyvärr, och även Norrland, så där försvinner ju en stor del av landet. 
    Vi har funderat på i närheten av Göteborg; Trollhättan, Allingsås, Kungälv, runt Uppsala; Storvreta och Knivsta, och Nyköping. 

Någon som har några bra tips?  

• Svar på tråden Vart ska vi flytta?
  • miliona
    Curlingmorsan skrev 2016-02-13 19:27:01 följande:
    Vi bor lite utanför Kungsbacka och här ligger villorna på runt 3-3,5 miljoner. Det är klart vill man ha nybyggt eller närmare havet så blir det dyrare. Men nära havet, nära till Göteborg och till Landvetter flygplats.
    Jaha jag trodde det var dyrare, vi behöver inte bo precis vid havet, låter bra att det finns sjöar också. Hur är det att pendla in till Göteborg?
  • miliona
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-13 19:34:20 följande:

Skulle säga Lindesberg utanför Örebro.

Ok tack! Bor du där?
  • MEE83
    miliona skrev 2016-02-13 20:30:40 följande:
    Jaha jag trodde det var dyrare, vi behöver inte bo precis vid havet, låter bra att det finns sjöar också. Hur är det att pendla in till Göteborg?
    Kungsbacka kan man nog dela in i två delar, med två prisbilder, väster och öster om E6. Väster, närmare havet=dyrare, dessa områden är bland de dyrare områdena i Göteborgs arbetsmarknadsregion.

Det är väl bara västra och sydvästra Göteborg(möjligtvis även Öckerö och delar av västra hisingen), som gränsar mot just dessa områdena, som är dyrare, områdena i västra och sydvästra GBG är betydligt mycket dyrare dock, det är stor skillnad på t ex Onsala och Järkholmen eller Långedrag, det säljs inga 25-30 MSEK villor utanför GBG kommun. Flört  
  • Anonym (Loppan)
    miliona skrev 2016-02-13 20:31:59 följande:

Ok tack! Bor du där?

Har sommarhus där. :)
  • Anonym (K)

Mölndal är bra. Där bor jag. ????

• MEE83

Mölndal går väl bäst att jämföra med en kommun som Solna, dvs, integrationen med Göteborg är stark, kommunerna är i princip helt ihop byggda, och det kommer bara bli starkare band, då verkstads- och industriområdena omvandlas till stad med bostäder och kontor.

Mölndal domineras fortfarande i mångt och mycket av just småhusbebyggelse, även om detta kommer förändras till viss del genom exploateringen av områden som Forsåker(mer innerstadskaraktär ca 3000 bostäder+kontor/arbetsplatser) och omvandlingen av Mölndal Centrum(som i dagsläget är urtråkigt, i alla fall senast jag var där).

Det finns stora arbetsplatser i kommunen, så som t ex AstraZenica, som har en av sina 3 globala forskningsanläggningar(de andra är belägna i Cambridge UK och USA) lokaliserade där, de sysselsätter väl runt 2000-2500 personer. Även andra företag inom Life Science finns reppade, vet ej om Ericsson är kvar i Mölndal, eller om de flyttat all sin verksamhet till Lindholmen(Hisingen/GBG), andra företag som är baserade i Mölndal är t ex KappAhl, Siemens Healthcare, Arcam, Panos etc etc. Den största kontorsetableringen som är på G är väl SCA, som håller på att få ett nytt utvecklingscentrum färdigställt i en cirkulär kontorsbyggnad rakt över spårvagnsrälsen.

Borås är väl lite av ett osjunget textilcentrum i Sverige, långa traditioner naturligtvis, med företag som Ellos, men textilföretag i alla storleksordningar finns i staden, t ex succémärken som Eton(skjortor, för män, säljs i 1 500 butiker världen runt, med fysiska Etonbutiker Los Angeles, New York, London och Moskva). Textilhögskolan är naturligtvis en fördel, då den väl får anses som en av de bättre i Sverige, och den är även, mig veterligen, den enda i landet där forskning får bedrivas. Vet inte hur det är med kollektivtrafiken dock, riktigt pendeltåg finns ej, än så länge mellan GBG och Borås. Men ny järnväg är väl planerat, GBG-Landvetter flygplats-Borås---> vidare mot Jönköping-->Linköping--->Stockholm.

Mot Alingsås till ligger t ex orter som Floda, nu var det as längesedan jag var där, över år sedan, min första riktiga flickvän(1:an gymnasiet), bodde i Floda, men som jag kommer ihåg det, så är det rätt fint, väldigt lugnt, pendeltåg går också, Alingsåspendeln. Centralorten Lerum är å andra sidan skittråkig. 

I Kungälvs kommun finns det ju ett fantastiskt tillhåll, Marstrand, jag har bara varit där på sommaren dock, Kungälvs själva centralort är tråkigt, men jag har för mig att centrum skall utvecklas, precis som t ex Partille och Mölndal.

Arbetslösheten i Storgöteborg är väl i paritet med Stockholmsregionen just nu, vilket inte är så vanligt, här i Stockholm är den i vanliga fall nästan alltid lite lägre. Men den senaste makrodatan jag sett, så ligger båda arbetsmarknadsregionerna runt 6%, och de flesta av kranskommunerna har lägre än själva Göteborg, då Göteborg, precis som andra större kommuner, har socialt utsatta bostadsområden där arbetslöshet osv är högre. Det är ju stora, för att inte säga enorma skillnader inom kommunerna ibland när det gäller socioekonomisk status.

Kolla booli eller andra sidor för lagförda slutpriser. 

• Anonym (B)

Flytta INTE till Knivsta. Spenderade min tonår där och det stället är verkligen inte att rekommendera.

• Grus grus

Synd att Skåne går bort för Helsingborg uppfyller verkligen resten av era önskemål. En helt fantastisk stad! Och inte alls lika grötig skånska som i Malmö tex.

Har ni funderat på Växjö annars? Trevlig, lugn stad!

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • miliona
    Anonym (Kalmar) skrev 2016-02-13 18:31:08 följande:

Vi bor i lgh men letar hus i Kalmar. Hus priserna är tyvärr höga om man vill bo centralt men kan man tänka sig att bo i närområderna så blir det betydligt billigare .

Förstår vad du menar med mentaliteten men det har hänt mycket sista åren och många är inflyttade från sthlm el andra städer plus många studenter så jag tycker jag har träffat bra folk här. Det går flyg härifrån Kalmar flygplats till tex gran canaria, rhodos, Barcelona, Berlin mm.

Vi bor gärna lite utanför så det är inget problem, men känner mig ändå lite tveksam pga mentaliteten, tänker på våra barn. Men kanske kan vara värt att besöka staden. 
Svar på tråden Vart ska vi flytta?