• MEE83

Hur sparar jag ihop 50.000?

Nu antar jag att du inte är så insatt, annars så hade jag rekommenderat att ligga kort, marknaderna är dyngsura och det är blodbad överallt, slakt. Jag har kört rätt hårt med certifakt och tagit korta positioner med bla Nikkei 225 som underliggande i år med delar av min trading portfölj, japanska aktier har haft det tuffare än många andra, en del har verkligen dykt rätt ner i källaren. Jag ligger på ungefär +60% på de trading positionerna, och har realiserat vinster på ungefär 320 000 sedans mitten av januari genom att ligga kort(med olika instrument) på Nikkei. 

Nu tror jag dock inte marknaderna kommer fortsätta vara så här sura, resten av året, men det är björnmarknad galore just nu. 

Men, eftersom du frågar och jag då drar slutsatsen att du inte är så insatt, då bör du nog minimera din riskexponering, så då är det bäst att helt enkelt månadsspara på sparkonto.

• MEE83
    Anonym (Hejjjjhejj) skrev 2016-02-12 13:19:20 följande:
    Lägga undan mina sjutusen på sparkonto, då tar det ca 8 månader fattar inget av vad du skriver, önskar att jag förstod mig på sånt. Köpte aktier en gång för 500kr men verkar som man inte gör sånt hehe. :P duktig du är, 320.000, crazy.
    Man ligger kort, om man tror på att ett index, eller t ex en aktie kommer att sjunka, och marknaderna är som sagt otroligt svaga just nu, i synnerhet visa av de asiatiska. Använder man sig av hävstångsprodukter, så kan det gå undan. 

kl 7:00 / kl 7:30 / kl 12:35 / Sedan 31/12
    MSCI Asia Apex 50: -0,3% / -0,4% / -0,4% / -13,8%
    Nikkei 225: -4,8% / -4,8% / -4,8% / -21,4%
    Hongkong Hang Seng: -0,9% / -1,0% / -1,2% / -16,4%
    Kinas Shanghai Comp: STÄNGT / STÄNGT / STÄNGT / -21,9%
    Kinas Shenzhen Comp: STÄNGT / STÄNGT / STÄNGT / -24,2%
    Taiwan Taiex: STÄNGT / STÄNGT / STÄNGT / -3,3%
    Sydkorea Kospi: -1,4% / -1,4% / -1,4% / -6,4%
    Indien BSE Sensex 30: -0,3% / -0,7% / +0,1% / -12,0%
    Singapore Straits: +0,0% / -0,2% / +0,1% / -11,9%
    Australia S&P/ASX200: -1,2% / -1,2% / -1,2% / -10,0%

Duktig, ja det är jag väl, jobbar med detta och är förstås väldigt aktiv privat också, de asiatiska marknaderna stänger ungefär när vi här i Sverige gör oss redo att gå till jobbet, sedan går det naturligtvis inte vägen alla gånger, man får en käftsmäll då och då, men överlag, så är jag framgångsrik på det jag gör. 
    I tider om dessa, så är detta en bra, illustrativ bild av hur arbetsplatser som min kan se ut. Tungan ute

• MEE83
    Anonym (Hejjjjhejj) skrev 2016-02-12 17:27:18 följande:
    Tänker du på hur du påverkar världen när du gör dina val här?
    Så kallad ansvarsfull kapitalförvaltning, eller etiska investeringar, är något som är på stark tillväxt, i Europa så finns det 13-14 miljarder USD under förvaltning hos aktiva fondförvaltare, som bland annat profilerar sig med sina hållbarhetsprinciper. Det är ju dock framförallt stora institutionella investerare som hoppat på "trenden".

Men det finns ju en rad faktorer man som sparare kan ta hänsyn till, miljön, vad för typ av bolag man investerar i, tobak, alkohol, försvarsindustrin/vapen, arbetsvillkor bland de anställda osv. 

Man måste vara väldigt omvärldsmedveten för att vara bra på det jag gör, eftersom allt egentligen kan påverka hur marknaderna utvecklas, allt från nederbörd till krig.

Som långsiktig investerare, så finns det ju ett enormt värde i att t ex kunna identifiera supertrender i ett tidigt skede, då uppsidan kan vara enorm om man är tidigt inne.

T ex miljötänket som verkligen är högt upp på agendan(ta t ex toppmötet i Paris som exempel), vad finns det för intressanta bolag, som har produktportföljer som kan få ett stort genombrott pga av policyskiftet man ser inom detta området? Det kanske finns(det finns det) bolag där ute med nya tekniklösningar som är miljövänliga inom t ex energiproduktion? 

När jag tar en trading position, så brukar jag inte ta hänsyn diverse etiska kriterier dock, då handlar det om att jag antingen A. har koll på ett case, det kan vara ett index, en aktie, en råvara etc där det föreligger triggers i närtid som kan få kursen att sticka eller dyka. eller B. helt enkelt trend trading, väldigt korta tidsperspektiv, ett par timmar(eller minuter), eller en dag, snabba avslut, snabba cash.

Man får vara flexibel, då det kan vara tvära kast, kolla på oljan idag t ex, Förenade Arabemiratens oljeminister Suhail Al-Mazrouei blir citerad i Wall Street Journal och terminspriset på WTI oljan tokrusar(11,98%) i handeln, har du dessutom balls nog att använda sig av hävstångsprodukter i ett sådant läge kan man som sagt plocka hem stora vinster, på väldigt kort tid. 

Det är det ultimata risk-reward yrket.

• MEE83
    Anonym (e) skrev 2016-02-16 12:02:11 följande:

MEE83: har du läst "Tänka snabbt och långsamt" av Kahneman? I så fall, hur ser du på hans syn på traders?

Ja, självklart, brukar ha en litterär backlog som är lite väl lång, men den har betats av, fast jag äger inte den svenska utgåvan. 

Nu var det ett par år sedan jag läste den, men det finns en del lärdomar som man kan ta till sig från Daniel Kahneman, han har många poänger. Man kan som sagt var aldrig riktigt veta exakt vad fan som kan hända, det går så snabbt ibland, och det finns så mycket som kan vara marknadspåverkande, och det är väldigt svårt(omöjligt) att beräkna för alla riskfaktorer, ingen har alla rätt, det är en bra tanke att ha i bakhuvudet, vi jagar alltid ören, så vi blir konstant effektivare på att eliminera risk, samtidigt leder utvecklingen tveklöst mot att vi även håller på att rationalisera bort oss själva från arbetsmarknaden, det är egentligen rätt underhållande. 

Nu har jag några års erfarenhet av utforma personligt anpassade handelsstrategier för kunder, och de som lyckas bäst, är de som är disciplinerade, det går inte alltid vägen(man får som sagt en käftsmäll med jämnda mellanrum), men om man avviker från de rationellt utformade strategierna, så blir det mer ofta fel än rätt.
  • MEE83
    Marknaderna har en kuslig förmåga att säga, "fuck you", och då har jag ändå under åren ackumulerat en rätt omfattande förståelse för tradingpsykologi och marknadens spelregler, och brinner för strategidesign och de mentala aspekterna av börshandel.
Svar på tråden Hur sparar jag ihop 50.000?