• lallallalla

Höstbebisar efter IVF 2016

Sally Cinnamon skrev 2016-09-17 09:43:29 följande:

Bra att få frågan om förlossningen här så man tänker efter lite! Jag oroar mig nog mest för att jag ska få fysiska komplikationer så det blir svårt med vardagen med litet barn+ nyfödd efteråt. Typ spricka mycket.

Tänker nog överhuvudtaget mest på livet efter förlossningen, inte så mycket på just förlossningen i sig. Kanske för att vår pojke som är tre år verkar ha lite kris just nu och pratar mycket om bebisen och är jättetrotsig och arg (blandat med mkt förväntansfull).

Ja, jag tänker nog också ganska mycket på tiden efter förlossningen. Just för att man den här gången har ett större barn att komma hem till och få vardagen att fungera. Tänk om nåt händer som ger en längre konvalesens..

Hur länge kommer pappan att vara hemma med er? Vi har sagt fyra veckor. Vet att det är mer än flesta, men är ändå orolig för hur det ska gå att plötsligt vara själv med två barn.
  • lallallalla

CB1982: Usch vad jobbigt att åka jojo sådär. Håller med om att det viktiga är ju att bebisen mår bra. Men det är ju skönt om mamma kan få må någorlunda också. Sköt om dig! Och skäm bort dig själv med nåt också. Själv ska jag ta en rejäl hårinpackning nån dag nästa vecka när dottern är på dagis. Få lent hår, lukta gott och känna mig liiite fräsch några timmar.. mmmm.. :)

• lallallalla
    Libra1 skrev 2016-09-20 00:34:04 följande:

Nu har jag äntligen fått komma hem igen. BM ville att en läkare skulle kolla på mig. Livmodertappen var som tur är opåverkad ännu. Så bebis stannar nog kvar ett tag till. Men får väldiga sammandragningar nu som gör ont. De kommer inte att stoppa det nu om det sätter igång. Nervöst!!! :D

Vad skönt att ha kollat tappen och få veta att den är opåverkad. :) Hoppas liten stannar några veckor till.

Vi verkar ha samma BF. Är i v 35+0 idag.

Jag har också massor av onda sammandragningar. Barnmorskan kallar dem förvärkar nu. Har blivit erbjuden att kolla påverkan på tappen, men de kommer ju i alla fall inte stoppa nåt, så jag avböjde. Jag sover hellre den timmen just nu.. är så trött!
  • lallallalla

För några nätter sen fick jag riktig skrämselhicka här. Vaknade vid midnatt av en riktig värk! Fick sex stycken med nästan exakt tio minuter mellan och sen slutade det lika plötsligt.

Nån som fått nåt liknande?

• lallallalla
    Libra1 skrev 2016-09-20 18:23:31 följande:

Jag får förvärkar som beter sig så! Kommer och går.

Får du det? Gör de mer ont än förvärkarna också?

Jag försöker tänka att om hon nu är på väg så är det så, men helst vill jag att hon stannar till v 37 iaf. Har lite svårt att släppa tankarna ändå.. :P
  • lallallalla
    Amie77 skrev 2016-09-20 17:48:42 följande:

Jag har idag plockat fram storebror 50/56-låda och sorterat ut sånt jag minns att jag inte använt så mycket och sånt som ser mer utnött ut än jag tänkte mig att det var då det packades iväg för över 2,5 år sedan (väck med de kläderna!). Så smått allt är!! Särskilt de små sockarna som ändå kommer att åka av konstant.

Funderar ev på att köpa till något fint i stl 50 att ha som "hem från BB"-kläder. Eftersom lillasyster är på samma kurva som storebror som vägde bra precis 3000gr då hans föddes och var 48 cm lång så tänker jag mig att det blir ett antal veckor med 50-kläder i alla fall så det känns inte jätteonödigt. (Dessutom kommer hon ju att komma 2-7 dagar innan BF så kommer inte att hinna jäsa på sig, haha.)

Åhh, bebis kläder. <3 Vi lät storasyster 4,5 år köpa nya hem-från-BB-kläder. Det kändes lite mysigt att lillasyster får nånting nytt hon också. Jag får nästan lite dåligt samvete att hon får ärva allt hon ska ha. Hihi.. fast hon bryr sig nog inte. Begagnat är ju ofta mjukt och skönt också. :)
  • lallallalla
    Libra1 skrev 2016-09-20 20:07:51 följande:

Jag känner mer smärta nu än innan. Har haft sammandragningar ganska länge. Nu känns det som ganska svår mensvärk ibland. Helst när sammandragningarna blir värre. Men det var ingen fara för min del. Livmodertappen var stängd och fin.

Känner du dig orolig så åk in. Jag är så glad att jag gjorde det. Har kunnat slappna av mer idag. Det är skönt att veta känner jag. :)

Det låter ungefär som jag har haft med sammandragningar och förvärkar då. Förutom de sex jag hade mitt i natten. De var riktigt tuffa.. Känner mig faktiskt lite lugnad av att läsa att du inte hade påverkad tapp. :)
  • lallallalla
    Libra1 skrev 2016-09-20 22:05:28 följande:

Jag tycker det känns skönt att veta att det inte är någon fara nu om bebisen vill komma. Att de inte kommer att stoppa det. Men de vill gärna att man kommer in lite innan om det startar eftersom det är lite tidigt.

Du kan ju alltid ringa och höra vad er förlossning tycker! :)

Det är jätteskönt att veta. Jag kände inte till att de vill att man ska komma in tidigare dock. Det får jag fråga om imorgon när jag ändå ska träffa barnmorskan.

Jag är egentligen inte så orolig längre, mer nyfiken. :)
  • lallallalla
    Gingerpool skrev 2016-09-22 09:05:49 följande:

Hon är vår första efter två tidiga missfall, tredje gången gillt alltså! Vi har faktiskt 3 syskonförsök kvar i frysen men lite lugnar vi oss! ;)

Hon var 34+4 när hon föddes, så på inget sett extrem prematur men de blir ju ändå känsligare för vikttapp osv. Vi bodde en vecka på neonatalen innan vi fick åka hem, och med deras hjälp så gick hon aldrig ner mer än ca 5% av kroppsvikten. Vi har sett det som en enorm fördel att ha deras hjälp men det var också underbart när vi äntligen fick åka hem, utan hemsjukvård dessutom.

Igår kom våra katter hem... de är inte så imponerade av sin nya "lillasyster" ännu. :D

Åhh, vad skönt att få komma hem. Svensk sjukvård i all ära, men hur duktiga de än är så är det skönt att slippa dem. ;)
  • lallallalla
    Sally Cinnamon skrev 2016-09-22 13:05:10 följande:

35 dar kvar här men vem räknar ;)

Haha! Eller hur.. ;)

0
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016