• ulliiz

"lära" 4 månaders att somna själv

Har en liten flicka på 4 månader som är väldigt svår att lägga ner i sängen när hon sover, vaknar oftast. Funkar efter några försök när hon somnar för kvällen men när hon vaknar på natten och när hon somnat om efter att ha ätit går de inte alls och oftast inte på dagarna. Tänkte därför att de vore bra om hon kunde somna i sin egen säng, men hur går man tillväga?

Visseligen jätte mysigt att ha henne sovandes i famnen också men börjar tyvärr bli ohållbart då jag inte får något gjort om dagarna, ryggen och axlarna börjar värka och jag får ingen ordentlig sömn så.

Så några tips på hur man ska göra föe att få henne att somna själv?

• Svar på tråden "lära" 4 månaders att somna själv
  • Anonym (Sara)
    ulliiz skrev 2016-03-03 21:43:56 följande:

Har en liten flicka på 4 månader som är väldigt svår att lägga ner i sängen när hon sover, vaknar oftast. Funkar efter några försök när hon somnar för kvällen men när hon vaknar på natten och när hon somnat om efter att ha ätit går de inte alls och oftast inte på dagarna. Tänkte därför att de vore bra om hon kunde somna i sin egen säng, men hur går man tillväga?

Visseligen jätte mysigt att ha henne sovandes i famnen också men börjar tyvärr bli ohållbart då jag inte får något gjort om dagarna, ryggen och axlarna börjar värka och jag får ingen ordentlig sömn så.

Så några tips på hur man ska göra föe att få henne att somna själv?

Om du ska lära henne att sova själv med tvång så kommer det skapa otrygghet.Hon verkar vilja vara nära dig för att hon känner sig trygg med dig. Jag  rekommenderar att skaffa en ergonomisk sele eller bärsjal det underlättar jättemycket. Då kan man bära och bebis sover och myser medan man gör annat. eller släpp dina måsten:) 
  • Natulcien

Inte många 4 månaders som somnar själva. Det gör inte ens vår 5-åring...
    Men lite tips: På dagtid tyckte jag att det fungerade bra med bärsele. Viktigt att den är ergonomisk om bebisen ska sova i den.
    På kvällen/natten så låg vi tätt intill sonen när han skulle somna (jag liggammade till sömns/sambon låg bredvid och smekte/buffade) och sen kunde man lämna honom sovande utan att han vaknade. Söver man så så slipper man ju momentet att "lägga ner". Bara ett tips... finns säkert många andra sätt.

• niinnii87

Min snart 6 månaders har vart sån i perioder. Han har en sån period just nu.

Idag har jag inte fått gjort ett skvatt. Förutom när han han vaken å storasyster & storebror underhållet honom en stund. Men han "jagar" mig med gåstolen så fort jag lämnar rummet, trots att han inte är ensam.

När han ska sova får jag sätta mig så bekvämt som möjligt i soffan å låta honom sova på mig. Det funkar även att lägga mig ner i soffan med honom ovanpå mig.
    Men så fort jag lägger ner honom i sängen så vaknar han & vägrar somna om.
    Dock funkar det någorlunda bra på natten, men jag får sitta med honom i galen i ca 1 timme, annars vaknar han.

Å detta har börjat (periodvis) sen han blev runt 3 månader gammal. Innan somnade han bra i egen säng å alltid sovit i egen säng sen dag 1. Tror att allt började i samband med att tänderna ploppa upp vid 3 månader.

Tyvärr har jag inga vidare bra tips för hur du ska göra mer än att acceptera situationen. Här har inte bärsele fungerat, trots hans stora behov av närhet. Oftast skjuter jag upp alla måsten tills pappan kommit hem. Men vi har bra & lättare dagar också.
    Vi "gillar" läget lite just nu & anpassar mig efter honom & hans behov. Han är en väldigt mammig bebis också...

Lycka till!

• ulliiz
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-03 21:48:59 följande:

Om du ska lära henne att sova själv med tvång så kommer det skapa otrygghet.Hon verkar vilja vara nära dig för att hon känner sig trygg med dig. Jag  rekommenderar att skaffa en ergonomisk sele eller bärsjal det underlättar jättemycket. Då kan man bära och bebis sover och myser medan man gör annat. eller släpp dina måsten:) 

Vill ju självklart att de sker utan skrik, går inte de får de vara :)

Använder sele ibland på dagarna men då jag har problem med en axel får jag väldigt ont av den om jag använder den för mycket men absolut de är ett väldigt bra hjälpmedel och dottern älskar den :)
  • ulliiz
    Natulcien skrev 2016-03-03 21:49:22 följande:

Inte många 4 månaders som somnar själva. Det gör inte ens vår 5-åring...

Men lite tips: På dagtid tyckte jag att det fungerade bra med bärsele. Viktigt att den är ergonomisk om bebisen ska sova i den.

På kvällen/natten så låg vi tätt intill sonen när han skulle somna (jag liggammade till sömns/sambon låg bredvid och smekte/buffade) och sen kunde man lämna honom sovande utan att han vaknade. Söver man så så slipper man ju momentet att "lägga ner". Bara ett tips... finns säkert många andra sätt.

Jag får inte riktigt till liggamningen, några tips där?
  • ulliiz
    niinnii87 skrev 2016-03-03 21:56:05 följande:

Min snart 6 månaders har vart sån i perioder. Han har en sån period just nu.

Idag har jag inte fått gjort ett skvatt. Förutom när han han vaken å storasyster & storebror underhållet honom en stund. Men han "jagar" mig med gåstolen så fort jag lämnar rummet, trots att han inte är ensam.

När han ska sova får jag sätta mig så bekvämt som möjligt i soffan å låta honom sova på mig. Det funkar även att lägga mig ner i soffan med honom ovanpå mig.

Men så fort jag lägger ner honom i sängen så vaknar han & vägrar somna om.

Dock funkar det någorlunda bra på natten, men jag får sitta med honom i galen i ca 1 timme, annars vaknar han.

Å detta har börjat (periodvis) sen han blev runt 3 månader gammal. Innan somnade han bra i egen säng å alltid sovit i egen säng sen dag 1. Tror att allt började i samband med att tänderna ploppa upp vid 3 månader.

Tyvärr har jag inga vidare bra tips för hur du ska göra mer än att acceptera situationen. Här har inte bärsele fungerat, trots hans stora behov av närhet. Oftast skjuter jag upp alla måsten tills pappan kommit hem. Men vi har bra & lättare dagar också.

Vi "gillar" läget lite just nu & anpassar mig efter honom & hans behov. Han är en väldigt mammig bebis också...

Lycka till!

Skönt att höra att jag inte är ensam ???? har hört alla andra både nu och innan jag fick barn som har så lätt att lägga ner sina barn när de sover och som sover flera timmar så blev lite ställd när de va stört omöjligt att lägga ner henne ????
  • Anonym (x)

Om du har vanliga bomullslakan i sängen, så hinner de bli väldigt kalla innan du lägger ner barnet igen efter att ha ammat på natten. Jag hade en fleecefilt som lakan, eller så höll jag barnet invirat i något medan jag ammade. Jag tyckte att barnet inte vaknade lika lätt då när jag lade ner honom i sängen igen.

• Lilla Gs mamma
    Anonym (x) skrev 2016-03-03 22:10:04 följande:

Om du har vanliga bomullslakan i sängen, så hinner de bli väldigt kalla innan du lägger ner barnet igen efter att ha ammat på natten. Jag hade en fleecefilt som lakan, eller så höll jag barnet invirat i något medan jag ammade. Jag tyckte att barnet inte vaknade lika lätt då när jag lade ner honom i sängen igen.

Det är ett jättebra tips! Min fyramånaders vaknar alltid när jag ska lägga honom i hans säng, men med filten går det i alla fall någon gång.

Ang. liggamningen lägger jag honom på sidan mot mig (jag ligger halvt på sidan, halvt på rygg) och med hans huvud på min arm. Så kan han amma och somna så, sedan "välter" jag försiktigt över honom i hans säng.
  • Rani

Dagtid, låt barnet sova ute i vagnen. På promenad eller på altan/balkong (man får stå och dra barnen fram och tillbaka tills det somnar om man har lägenhetsbalkong).

På kvällen får man lägga ner och lägga ner tills det funkar. Alltså att man söver barnet i famnen och sedan lägger ner. Man får hålla på några gånger. Alternativt ligga intill barnet och hålla om/buffa. Då har ju barnet närhet även om det är ledset. Det kommer krävas några gånger men till slut går det. Testa också att pappan lägger kvällstid. Kanske kan han hitta sin egen variant som funkar bättre.

• lövet2

Problemet är antagligen att du lägger henne på fel ställe. Pröva att lägga henne någon annanstans, så kanske hon fortsätter sova.
    De flesta av mina barn har sovit bäst på golvet i köket eller TV-rummet. Jag har haft en liten bädd i ett hörn bara, och så har jag lagt ner dem i det rum där de somnat. Samma ljud och ljus hela tiden och lite lagom liv och rörelse runt omkring. Även kvällstid har jag lagt dem på golvet. och så har jag tagit med mig dem till sängen först när jag själv gått och lagt mig.

• Rani
    lövet2 skrev 2016-03-03 22:35:30 följande:

Problemet är antagligen att du lägger henne på fel ställe. Pröva att lägga henne någon annanstans, så kanske hon fortsätter sova.

De flesta av mina barn har sovit bäst på golvet i köket eller TV-rummet. Jag har haft en liten bädd i ett hörn bara, och så har jag lagt ner dem i det rum där de somnat. Samma ljud och ljus hela tiden och lite lagom liv och rörelse runt omkring. Även kvällstid har jag lagt dem på golvet. och så har jag tagit med mig dem till sängen först när jag själv gått och lagt mig.

Ja! Det glömde jag skriva. Mina bebisar har oxå sovit i TV-soffan kvällstid. Att lägga dem i spjälsäng har inte funkat.
  • niinnii87
    ulliiz skrev 2016-03-03 22:00:16 följande:
    Skönt att höra att jag inte är ensam ???? har hört alla andra både nu och innan jag fick barn som har så lätt att lägga ner sina barn när de sover och som sover flera timmar så blev lite ställd när de va stört omöjligt att lägga ner henne ????
    Hehe ja precis :)

Detta är inget jag är van vid för de andra två stora har somnat som små grisar i sina egna sängar sen dag 1. Dom vill varken ha visor, läsning eller annat för att nattas. Bara läggas i säng å somna. Men här kämpas D på för fullt med lillkillen! ;D
  • Lemt77

Du kan inte somna henne i vagnen på dagen? Eller lägga ner henne när hon somnat i din famn..

• Natulcien
    ulliiz skrev 2016-03-03 21:57:08 följande:
    Jag får inte riktigt till liggamningen, några tips där?
    Nja, det var ju fem år sen nu, så minns inte riktigt. Det var något med vinkeln på kroppen (mammans kropp alltså) som var viktig. Man skulle ligga som ett 'v' har jag för mig. Jag tyckte i alla fall att det var det smidigaste på kvällen och natten.
Svar på tråden "lära" 4 månaders att somna själv