• Rani

"lära" 4 månaders att somna själv

Dagtid, låt barnet sova ute i vagnen. På promenad eller på altan/balkong (man får stå och dra barnen fram och tillbaka tills det somnar om man har lägenhetsbalkong).

På kvällen får man lägga ner och lägga ner tills det funkar. Alltså att man söver barnet i famnen och sedan lägger ner. Man får hålla på några gånger. Alternativt ligga intill barnet och hålla om/buffa. Då har ju barnet närhet även om det är ledset. Det kommer krävas några gånger men till slut går det. Testa också att pappan lägger kvällstid. Kanske kan han hitta sin egen variant som funkar bättre.

• Rani
    lövet2 skrev 2016-03-03 22:35:30 följande:

Problemet är antagligen att du lägger henne på fel ställe. Pröva att lägga henne någon annanstans, så kanske hon fortsätter sova.

De flesta av mina barn har sovit bäst på golvet i köket eller TV-rummet. Jag har haft en liten bädd i ett hörn bara, och så har jag lagt ner dem i det rum där de somnat. Samma ljud och ljus hela tiden och lite lagom liv och rörelse runt omkring. Även kvällstid har jag lagt dem på golvet. och så har jag tagit med mig dem till sängen först när jag själv gått och lagt mig.

Ja! Det glömde jag skriva. Mina bebisar har oxå sovit i TV-soffan kvällstid. Att lägga dem i spjälsäng har inte funkat.
Svar på tråden "lära" 4 månaders att somna själv