• Emmis84

IVF mars/april

Hejsan!Hjärta

Jag ansluter mig också till tråden.Glad  Detta är vårt första IVF försök och vi har fått det korta protokollet. 
    Jag är mycket nervös inför biverkningar. Någon som kan dela med sig av hur det känns efter första hormonsprutan? Känner man av något direkt eller det kommer först efter andra eller tredje sprutan?

Hur känns äggplocket? Jag vet att det är väldigt individuellt men hur upplevde ni? 

• Emmis84
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-17 16:23:53 följande:

Hej och välkommen till tråden!

Jag brukar alltid skriva när folk är oroliga för biverkningar, att det är det minsta problemet i den här resan. Och det är faktiskt helt sant. Det psykiska är så mycket värre än det psykiska. Så strunta i biverkningarna. Det är den lätta delen.

Och precis som du själv redan listat ut så är det sjukt olika hur man känner Men vad gäller hormonsprutorna så brukar många känna när det börjar hända saker eller när äggblåsorna växt tillräckligt. Utifrån egna erfarenheter så kände jag ingenting de första 10 sprutdagarna vid första försöket. Men då hade det heller inte hänt ett skit i princip när jag kom på ultraljud. Så fort de hittade rätt dos för mig och äggblåsorna började utvecklas så började det också spänna i min mage. Så för mig är det en positiv känsla när det känns, så att säga. Vid andra försöker sen kände jag i magen bara efter ett par sprutor. Så nu vid tredje förväntar jag mig liksom att det ska kännas i magen. Jag ser liksom det som ett positivt tecken till att det fungerar. Alla är vi olika lätta/svåra att stimulera också, så sådana saker kan också spela in. Jag som är svårstimulerad och tar maxdos får ju liksom i mig mer hormoner än andra också.

Vilken spruta ska du ta?

Gällande äggplock så har jag aldrig tyckt att det har gjort ont. Sen är det ju inte en trevlig upplevelse eller så, men ingen fara! Men också väldigt olika!

Tack för välkomnandet

Jag ska ta tre sprutor. Gunal-F ska jag ta i 5 dagar och på fjärde dagen ska jag även ta Orgalutran i två dagar. Sist är Ovitrelle.

Är det några namn du känner till?
  • Emmis84

Fick min mens igår men fick reda på att vi inte kan börja förrän nästa mens? Hon menade på att det skulle krocka med påskledigheten..

Åh så besviken..men den som väntar på något gott..

Nu kommer det dröja ända tills slutet av april.

Nån mer som ska börja då? Korta protokollet?

• Emmis84

Nu ska vi starta ivf- försök 1. Jag är super nervös. Jag fick min mens idag och startar med sprutorna imorgon.

Jobbade ni som vanligt under alla sprutdagar?

Jag har valt att inte säga något till någon på jobb. Varken till chef el kollegor. Jag har ju fått frågan om vi inte ska skaffa barn snart 100 ggr. Sååå trött på den frågan..

Sa ni något till kollegor/chef?

Jag jobbar inom vården så det är inget lugnt tempo direkt men hoppas på att jag inte behöver sjuka mig.

Är det någon mer som börjar spruta imorgon?

• Emmis84
    daisy80 skrev 2016-04-21 18:42:26 följande:

Hej! Ja, då ligger vi nästan lika. Jag ska göra ivf 1 nu, och väntar bara på att mensen ska komma igång. Igår och idag har jag haft bruna spottings, och lite menskänsla i magen, men den har inte kommit igång än, så vet ännu inte om första riktiga mensdagen kommer bli imorgon kanske? kan tillägga att jag egentligen har bim på söndag så om detta är mensen som är på G så är den extremt tidig. Vilket ju inte gör nåt i detta fall, vill ju komma igång så fort som möjligt :) Jag ska börja spruta med puregon på mensdag 2. Vilken spruta börjar du med? 

Ja vad roligt Då får vi följa varandra. Jag ska börja spruta med Gonal-F. Jag undrar vad skillnaden är mellan puregon o gonal.
  • Emmis84
    daisy80 skrev 2016-04-21 22:54:39 följande:

Ja då följs vi åt :) Jag vet inte skillnaden mellan dessa, de är nog snarlika? Olika kliniker kanske har olika preparat som "standardval" eller nåt :)

Åh nä Jag fick nyss reda på att det är fullt på RMC! Jag måste vänta till nästa månad igen för att starta igång..
Svar på tråden IVF mars/april