• Lillajag86

IVF mars/april

Hej allihopa!
    Hoppas att det är okej att jag hoppar in här Glad Jag är en kvinna på 30 år som just nu genomför vår första IVF behandlingen. Jag har pco/pcos och jag har även en genetisk sjukdom som innebär att vi måste genomgå IVF med PGD.

Jag började spraya med Synarela den 1 mars, sprutstart var beräknat till den 26 mars (påskafton). Fick ingen blödning som man skulle efter två veckor. På vaginalt ultraljud upptäcktes att jag hade tre cystor och genom blodprov såg man att jag inte var det minsta nedreglerad. Fick då öka Synarelan till att spraya 3*2 gånger per dag. Då fick jag äntligen en blödning. Var på "uppföljning" i onsdags för att kolla slemhinnan och cystorna. Slemhinnan såg tunn och fin ut men cystorna var kvar. Läkaren lyckades göra hål på en av dem (en som var dubbel om jag förstod det rätt) men har en kvar. Blev uppringd av Huddinge (där vi ska genomföra IVF:en) senare under onsdagen. De såg inga problem med att jag startade med sprutorna som beräknat.

Så på påskafton startade jag med Menopur -112.5 iu. Tog idag min tredje spruta. Har inte känt någon "effekt" hittills, men nu ikväll känns det som att det börjar "rycka" lite i magen -men det kanske bara är psykologiskt :/ På torsdag ska jag iallafall ta blodprov för att se om det händer något.

Ber om ursäkt för mycket information men ville berätta lite om vår IVF hittills =)
  • Lillajag86
    linoa131 skrev 2016-03-28 22:55:44 följande:

Välkommen lillajag86, klart du får hoppa i! Önskar dig all lycka till. Vi ligger i fas tror jag, fast jag började direkt med sprutorna igår då vi har kort protokoll. Det är endast andra dagen och jag är redan trött på sprutorna. det svider och det gör ont . Däoch så har jag 2 istället för 1 eftersom jag behöver blodförtunnande. dessutom ringde kliniken mig idag och bad mig att lämna ett till blodprov imorgon. Jag vet att jag/vi har velat dethär jättelänge och att det är dumt att gnälla. Det har varit tufft det senaste med massa sjukvård och smärta och sprutor med min operation och jag börjar få skräck. vet inte om det kan redan ha effekt efter 2 dagar med FSH med min humör. Jag vaknade på jättebra humör och var det hela dagen tills kvällen kom. Nu är jag jättenere och har tänkt på småsaker som har hänt under helgen och blev jätteirriterad över de nu...

Tack =)
    Jag är trött på sprutorna jag också. Vill inte heller gnälla eftersom jag verkligen vill det här. Första dagen lyckades jag träffa ett blodkärl så jag fick ett stort blåmärke och det sved länge efteråt. Andra dagen gick det hyfsat bra men sved lite. Sen tredje sprutan som jag tog igår sved inte men gjorde väldigt ont, hade lust att dra ut sprutan men ville inte behöva "göra om" :( Och min sambo sa "gör det så ont?" Svarade med att ge honom en spruta och sa "du kan ju testa själv" Skrikandes
    Jag har som sagt inte känt så mycket mer än en liten stund igår i magen, det försvann dock snabbt. Idag har jag haft lite ont i huvudet hela dagen, vet inte om det är en biverkning eller bara för att jag börjat jobba igen efter helgen.
    Man har rätt att gnälla och vara ledsen/arg. Det är en tuff resa vi går igenom.

Jag tycker inte om att ta sprutorna, tycker inte att själva stickandet gör ont men bara tanken på att köra in en nål in i sig själv får det att "låsa sig". Sen att det svider och gör ont när man sprutar in gör inte saken bättre :(
  • Lillajag86
    Listan

Kopiera och klistra in i ett nytt meddelande. Använd inte citera-knappen.

Regnbågsdröm, 29 år. Långt protokoll. IVF nummer 3. Spraystart synarela 20 mars. Sprutstart menopur 6 april. Planerat plock vecka 16. 

BK1986, 29 år. Kort protokoll. IVF nummer 2. Sprutstart Menopur 25/3. Äggplock vecka 14.

Linoa131, 34 år. Kort protokoll. IVF nr 1. Sprutstart kring 29 mars Gonal-F. Planerat plock v 14 

Anki75, 40 år. Långt protokoll. IVF nummer 2. Spraystart synarela 26 feb. Planerat plock vecka 13. 

FruA78, 37 år. 1:a IVF-försöket. Första besökstid i början på april. Vet ej behandlingsmetod. 

Sjöblomman, 30 år. 8:e försöket (3 hela + 4 FET tidigare, MF oktober 15), Sophiahemmet. 

Zasu, 42 år, kort protokoll, 4 försöket (1 helt försök, 2 FET, missfall april-15), plock 2016-03-08 

Nicka, 35 år, väntar på ägglossning för att göra frysåterförande. Försökt bli gravid i ca 6,5 år. Gjort 3 el 4 behandlingar och ca 8 återföranden. 

Ivfsyskon, 36 år. Ivf nr 4. Syskonförsök till ivfdotter född -12. Carlanderska, Göteborg. Halvägs genom det korta protokollet. 

Juli13, 35 år. Försökt bli gravid i 2.5 år. Ivf färskt försök januari. Fet februari. Ny lång behandling med början 20 mars 

Mollan81, 35år. Försökt bli gravid i 2 år, ska påbörja första ivf om tre veckor, äter p-piller två veckor för att skjuta över påsken. Första injektion ska tas 8 april, planerat äggplock v 16. 

Fame, 32 år. RMC Linköping. Ska börja första IVF, långt protokoll. Väntar och väntar på mensen, spraystart dag 3.

Sarah32, 34 år. Försökt i 2 år, ingen grav. Första försöket, långt protokoll. Spraystart 20/3, planerat äggplock v. 16.

Lillajag86, 30 år. Första IVF försöket. Långa protokollet. Spraystar Synarela 1/3. Sprutstart Menopur 26/3. Beräknat äggplock v. 14.
  • Lillajag86
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-31 09:33:46 följande:
    Fint att se dig i gruppen celavie1. Lycka till på UL. Håller alla tummar!

Här väntas det fortfarande på att blödningen ska komma efter sprayen. Dag 12 nu. Måste ringa kliniken imorgon om den inte kommit och fråga hur man gör då Någon som varit med om det?
    Har inte läst alla svar nu så vet inte om någon svarat dig. Jag är mitt inne i mitt första IVF försök. Efter 14 dagar med Synarela hade jag fortfarande inte fått någon blödning. Lämnade blodprov på dag 15 och gjorde vul. Då var jag inte det minsta nedreglerad. Samt att de upptäckte tre cystor på mig varav den ena var ganska stor. Min läkare här på hemmaplan trodde att det var något fel på just den batchen på Synarelan. Kliniken i Huddinge (där jag ska genomföra äggplock och insättning) sa att "de händer ibland och att det kan vara cystorna som stör". Jag fick spraya 3*2 gånger per dag istället för 2*2 och då kom en blödning igång =). Var några nervösa dagar men eftersom de hade satt ganska lång tid med Synarela kunde jag börja med sprutorna som planerat den 26 mars =)
  • Lillajag86

Idag ska jag ta min sjätte spruta. I morse var jag och lämnade blodprov samt gjorde VUL. Totalt hade jag 18 äggblåsor. De allra flesta var under 10 mm och två låg på runt 12. Eftersom detta är mitt första IVF försök så säger det inte mig så mycket, är det bra eller inte? Läkaren sa att det var bra och att äggblåsorna kommer hinna växa till sig. Ni som gjort det här förut, kommer det att växa fler äggblåsor eller är det dessa 18 som vi kan "räkna med"?

• Lillajag86
    Sjöblomman skrev 2016-03-31 18:25:13 följande:
    Oj, det är många! De brukar sträva efter 8-10. Men det är ju olika förstås.

Det kan komma fler under tiden, men för att de ska vara mogna behöver de vara mellan 17-20 mm. Dessutom är det äggblåsor de ser, det betyder tyvärr inte att det faktiskt finns ett ägg i varje.
    Så man vet inte resultatet förrän efter äggplocket. Det ser ju lovande ut i alla fall!
    Aha okej, då låter det bra då =) Vet att alla äggblåsor inte innehåller ägg ;) Jag har ju en genetisk sjukdom så ska genomgå IVF med PGD. Är 50% risk på varje ägg att det är sjukt, därför har jag för mig att de sa att de strävar efter 12-18 ägg.

Skönt att höra att det låter lovande, min läkare trodde att de skulle hinna växa till sig. Ska dit på måndag igen så får se hur det ser ut då, skulle iallafall fortsätta på samma dos (112.5)
  • Lillajag86
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-31 18:53:50 följande:
    Hm. Det där svaret fick mig ju knappast att bli lugnare...
    Ska ringa kliniken imorgon så får vi se vad de säger. Har ju blivit nedreglerad och fått blödning de andra två gångerna med exakt samma metod, så tycker det är märkligt om kroppen skulle börja strejka nu.
    Ber om ursäkt om jag stressade upp dig mer :/ Men du var på dag 12 nu va? Jag fick inte höra av mig förrän dag 14 så finns ju fortfarande chans att du hinner få blödning. Vad gäller cystorna jag hade så var de helt ofarliga (kan dock störa eftersom de skickar ut hormoner eller hur det nu var). Cystorna försvinner oftast av sig själva (två av mina tre gjorde det och den tredje gjorde läkaren hål på).

Låter klokt att ringa kliniken så du får svar :) Jag var som sagt väldigt orolig men efter att ha börjat spraya tre gånger per dag kom blödningen rätt snabbt (tror det var på spraydag 18)
  • Lillajag86
    BK1986 skrev 2016-03-31 19:42:38 följande:
    Oj! Vad kul att du fick veta hur många det var totalt. Min barnmorska har bara sagt hur många som är större än 10 mm eftersom det bara är dom som räknas. Som någon fler skrivit så vill de ju inte att det ska bli för många heller eftersom man riskerar att bli överstimulerad. Men 2 över 10 mm låter ju toppen!

Vår förra IVF punkterade de 18 blåsor. Det blev 14 ägg varav 9 var mogna. Endast 1 blev befruktat. Så antalet blåsor behöver inte säga något om resultatet. Man vet liksom nästan ingenting under hela processen utan får bara hoppas på det bästa helt enkelt. :)
    Ja, läkaren räknade högt när han tittade. Sen frågade jag hur många det var totalt =) Han sa också att de har flera dagar att växa till sig på så han trodde inte att det skulle vara några problem.

Vet att många äggblåsor/ägg inte behöva många befruktade eller många fina embryo. Men känns skönt att vi äntligen får lite positiva besked (vägen till detta första IVF försök har varit väldigt lång och kantats av många hinder).

Jag har även pco så kanske därför det blir många äggblåsor, bara att hålla tummarna för att de innehåller ägg också.
  • Lillajag86
    Hej alla! Var några dagar sedan jag var inne här nu. Är extremt trött om dagarna, så har inte orkat logga in.

Efter första VUL hade jag ju 18 äggblåsor. Jag var då tvungen att sänka dosen Menopur från 112.5 till 75 i lördags. I måndags tog jag blodprov samt gjorde VUL igen. Då hade jag 22 äggblåsor i "bra" storlek, samt en del små. Den största var 22, vilket läkaren tyckte var lite för stort (vet inte riktigt vad det innebär, men läste i denna tråden att det skulle kunna var en cysta om någon äggblåsa är större än de andra. Hade ju cystor när jag höll på med Synarelan, så kanske är en ny cysta). Har ju skrivit förut att jag har en genetisk sjukdom vilket innebär att jag ska göra IVF med PGD. Det är 50% risk på varje ägg att det är sjukt, vilket innebär att jag "måste" få ut "en hög" med ägg för att öka chansen att hitta några friska.

Kliniken i Huddinge fick inte svar på mitt blodprov förrän på tisdagen och tyvärr visade de att mina värden låg högre än vad borde. Så jag fick inte ta någon spruta igår. Och nu har jag nyligen tagit Ovitrellen. P.g.a. mina höga värden sa de att det kan bli så att de måste frysa ned alla ägg, och jag får då inte göra något ET. De var lite oroliga för mitt mående och skulle ta lite tester vid äggplock på fredag. Förstår att min hälsa måste gå först men känns trist om det inte blir någon återföring nu när vi ställt in oss på det Rynkar på näsan
  • Lillajag86

Gjorde mitt första äggplock igår. Fick lugnande innan, vilket jag tror gjorde mig extra känslosam för bröt ihop två gånger där. Började gråta inne på äggplocket, och det var inte för att det gjorde ont (kändes en del men ändå överkomlig smärta). Tror mer jag började gråta av att allting blev för mycket helt enkelt.

Sen bröt jag ihop efteråt när jag fick höra att vi "bara" fick sju ägg. Jag hade ju 22 äggblåsor i bra storlek så blev väldigt besviken och ledsen när jag fick höra antalet ägg. Som jag skrivit innan så gör vi IVF med PGD vilket innebär att äggen ska analyseras för att se om de är friska eller inte (det är 50% risk på varje ägg att det är sjukt). Detta gör att mycket av mitt hopp försvann igår. För nu ska äggen först vara mogna, sen klara befruktning, sen dela sig och så dessutom vara friska och av bra kvalité.

Antar att jag inte kan göra så mycket mer än att försöka koppla bort alla tankar under helgen och hoppas på positiva besked i nästa vecka. Skulle det finnas något friskt ägg av bra kvalité så blir det återföring på onsdag.

• Lillajag86

Hej tjejer!
    Ville bara berätta att det inte blev någonting alls för oss denna gång. Av sju ägg blev endast två befruktade. Ett av dem hade min genetiska sjukdom och det andra hade inte utvecklats ordentligt och gick inte att analysera. Så ingen återföring alls. Är helt förstörd just nu... Vi kommer med största sannolikhet att få vänta till efter sommaren innan vi får försöka igen.

Svar på tråden IVF mars/april