• Andje

IVF mars/april

Hej på er!

Jag tänkte hoppa in här om det är ok :) Jag ligger just nu på britsen på RPC på Akademiska och väntar på äggplock efter kl 10. Detta är min andra IVF. På vul i fredags hade jag 19 folliklar på 10 mm och uppåt. Nåt bra är det med PCO-äggstockar i alla fall :)

Vår förra IVF gav en färsk ET och 6 st till frysen. Har alltså gjort 7 återföringar men är fortfarande inte gravid. FET nr 4 resulterade i mf i v7 och FET nr 6 gav en biokemisk graviditet som inte ens höll till testdag.

Jag har många ägg och bra befruktning men sen verkar det ta stopp. Jag fyller 40 nästa vecka så jag gissar att åldern kan vara en faktor. Ska fråga igen idag om jag kan få 2 st embryon återförda. Har tjatat förut utan resultat.

Nu håller jag tummarna för mig själv att det blir många ägg idag och att de blir fint befruktade.

• Andje

[quote=76504367][quote-nick]Utflykt i verkligheten skrev 2016-04-05 08:57:47 följande:[/quote-nick]

Välkommen! (säger jag som själv är alldeles ny här inne, haha!)

Men vad knasigt att de inte redan har satt  in två. Det ska man verkligen inte behöva tjata sig till efter så många försök tycker jag. Kanske läge att byta klinik? Du har ju rätt att flytta på era embryon. Vad har de för förklaring till att de inte vill göra det?

Håller tummarna stenhårt för dig!

[/

Anledningen att de inte vill sätta in två är att mina embryon de satt tillbaka har varit av fin kvalitet och då säger de att de bara sätter in ett.

Nu ligger jag hemma i soffan efter en ganska jobbig förmiddag. De plockade ut 25 ägg vilket tog sin lilla stund. Jag blödde ganska mycket efteråt och tålde inte det smärtstillande medlet. Kallsvettades, skakade och kräktes efteråt. Fick nån form av antikräkmedel som hjälpte till viss del. Mår ok nu men rör mig som en fällkniv då det gör vansinnigt ont i magen. Fick inga direkta svar om återföringen på fredag utan de ville först se hur många ägg som är mogna och hur många som blir befruktade. Fy, denna gång var en mycket större pärs än förra gången :(

• Andje

Tack för era välkomnanden. Jag försöker läsa in mig lite i tråden men jag har så himla svårt att hålla isär alla och var man är i processen :) Det vi har gemensamt är ju en väldig kämparglöd i alla fall. Jösses, så gärna vi alla vill ha barn. Jag håller mina tummar och önskar att vi alla kommer att lyckas förr eller senare.

Jag mår bättre idag men det är fortfarande mysbralla hemma i soffan som gäller. Kanske går till jobbet imorgon. Pratade nyss med kliniken och fick veta att av de 25 äggen blev 14 befruktade. Sköterskan sa att mina frågor kring återförandet av ev fler embryon fick jag ta med läkaren på fredag då vi har tid för återföring. Vi får väl se om det fortfarande är 14 embryon då eller om några har tacklat av på vägen.

• Andje

Men vad tusan BK1986! Vad har ni för klimat på din arbetsplats? Jag blir helt paff av vad dina kollegor säger. Hur bemöter du dem? De verkar inte ha någon större förståelse för hur man kan såra andra. Du är chef - dra in deras lön som hämnd ;)

• Andje

Tänker på dig idag BK1986 och hoppas att äggplocket går bra.

• Andje
    linoa131, det var inte meningen att skrämma upp någon med min upplevelse i tisdags :) Att jag mådde dåligt handlade främst om att jag inte tålde det smärtstillande medlet och att jag hade så många äggblåsor att punktera. Har du hört något idag om hur dina ägg blev befruktade?

Jag ringde 1177 igår då jag var orolig för vätska i buken. Jag hade hoppats att de skulle säga att jag skulle vila och ringa kliniken idag men läkaren på gynakuten ville undersöka mig så jag fick spendera några timmar på akuten igår kväll. Kände mig lite fånig att söka akutsjukvård men samtidigt ville jag kolla hur det såg ut i magen. Vill verkligen inte att något sätter käppar i hjulen inför återföringen imorgon. Efter blodprover och diverse ultraljudsundersökningar kunde konstateras att mina prover var bra, ingen vätska i buken men rätt rejält förstorade äggstockar, vilket inte var någon överraskning efter så många folliklar. Har pratat med både Västerås- och Uppsalakliniken idag och det blir återföring enligt plan imorgon. Puh säger jag.
  • Andje

[quote=76512060][quote-nick]Helena 672 skrev 2016-04-07 13:37:35 följande:[/quote-nick]

Är så förvirrad, nu har jag svag värk som mensvärk och det har kommit mer blod. Antar att det är kört nu... Jag tror jag ska åka och köpa några fler test nu. Eller så avvaktar jag med test ett par dagar... om det fortsätter att vara plus samtidigt som jag blöder så blir jag ju inte klokare. 

[/

Det var likadant för mig efter ett FET. Jag hade ett svagt plus några dagar före testdag och jag hade börjat blöda lite. Enligt min klinik (Akademiska i Uppsala) så var det troligtvis en biokemisk graviditet, dvs att embryot först fäst så att hcg börjat öka och sen har det släppt av någon anledning så att hcg var på väg ner igen. MEN en blödning betyder ju inte alls att det är kört. Det är vanligt att man kan få blödningar fast allt är ok med graviditeten. Håller mina tummar för dig att plusset blir starkare och att blödningen avtar.

• Andje
    celavie1 skrev 2016-04-07 22:38:34 följande:
    Hoppa du mår bättre igen och är taggad för återföring i morgon. Vi verkar ha en del gemensamt. Jag låg på britsen i Uppsala i måndags för äggplock och gjorde återföring idag. Jag fyllde även 40 år igår :) (tror jag läste att du fyllde 40 snart)
    Ja verkligen,vi har mycket gemensamt Grattis i efterskott! Då har du testdag dagen före mig då antar jag. Vi får hoppas att vi får våra bästa 40-årspresent nånsin. Jag hade min första testdag på min 39-årsdag efter första IVF:en och då fick jag världens sämsta födelsedagspresent, hoppas verkligen att denna födelsedag blir bättre
    Är det din första IVF? Du kanske har skrivit det men det är så himla många i tråden att hålla reda på.
  • Andje

Wow, jag har bara hunnit kika in korta ögonblick här de senaste två dagarna. det blir många sidor att gå igenom! Roligt att det är så många aktiva.

Blev väldigt tårögd när jag läste igenom sidorna. Så otrolig ledsen för er som fått negativa resultat och ingen befruktning av ägg. Jag förstår verkligen virkandet av babyfiltar, babystrumpor i byrålådan och den kraftansamling det krävs att träffa en gravid vän. Innan min sambo och jag började försöka för nästan 3 år sedan hade jag aldrig kunnat förstå exakt hur jobbig denna situation är. Vi valde att inte boka en safariresa för tänk om jag blir gravid, vi köpte ett hus för vi ska ju bli fler i familjen, vi har haft kombibilar i flera år för en barnvagn måste ju få plats. Hela livet har kretsat kring detta sen vi började försöka och bebis efter bebis har ploppat fram i kompiskretsen. Vi är det enda paret utan barn. Verkligen det enda. Igår bar jag omkring på min kompis 1-åring och gosade. Det gör ju ganska ont i hjärtat.

Jag fick ett 3-dagars fint embryo återfört igår. Av de 25 ägg som plockades var många omogna så 13 st befruktades och började dela sig. 3 st dog på vägen så igår var (förutom det jag fick tillbaka) 4 st fina noga att vidareodlas till blasocyster och de skulle prova att vidareodla de andra 5 också. På tisdag vet vi om vi har nåt till frysen eller inte. Förra omgången fick vi 6 st i frysen så jag hoppas på åtminstone nåt denna gången. RD 1 idag alltså och en evighet till testdag. Magen mår i alla fall väldigt mycket bättre och jag kan äta normalt igen. Därav hamburgaren och kanelbullen idag...

Ha en fin helg alla! Själv ska jag på möhippemiddag ikväll och jag gissar att 90% av samtalsämnena kommer att handla om barn.

• Andje
    CJ1 skrev 2016-04-10 08:17:03 följande:

Rd 10 och BIM +3 så gjorde jag ett grav.test i morse och det visade det mest fantastiska, Gravid 2-3 veckor. Som nämnts i tråden så flitigt, det krävs bara ett Guldägg! Hoppas så att detta är mitt och att det stannar kvar nu.

Önskar så av hela mitt hjärta att ni alla fantastiska, kämpande kvinnor i denna tråden snart får era guldägg!

Men så fantastiskt! Stort stort grattis!
  • Andje
    BK1986 skrev 2016-04-09 20:20:14 följande:
    Känner igen mig även i din berättelse. Vi har köpt hus och skjutit upp resor och annat i livet för att vi tänkt att vi ska bli fler. Min sambo blir också väldigt uppgiven emellanåt då han känner att vi inte har några vänner och att allt står på paus. Men så är situationen just nu. Alla vänner skaffar barn vilket gör att det är skitjobbigt att umgås med dem, och vårt liv ser inte alls ut som vi hade tänkt oss. Det är påfrestande även för vår parrelation.

Vad mysigt att ruva! Håller tummarna för guldägget och hoppas att det blir andra samtalsämnen än barn för dig ikväll. Eller att det åtminstone är uthärdligt. Kram!
    Ja, många härinne delar nog liknande upplevelser.
    Blir det så för dig och din sambo att ni drar er undan de barnskaffande vännerna? Förhåller ni er likadant till detta eller tänker ni olika om situationen? Jag tänker att man verkligen behöver varandra i detta svåra så jag hoppas ni hittar sätt att hjälpa varandra.
    Själv går jag i terapi sedan en tid tillbaka då jag själv utbildar mig till terapeut och jag tycker det är hjälpsamt att få terapeutens reflektioner på hur jag resonerar. Hon peppar mig att stå upp för mig själv i de situationer då folk gnäller över sömnlösa nätter och att de har det så tufft med småbarn. Jag sväljer gärna allt och tänker att de har sin vardag och att de måste få uttrycka hur de har det men det blir så himla jobbigt när jag tänker att jag skulle ge vad som helst för att få byta deras situation mot min. Vissa vänner går det bättre med men andra skulle jag vilja täppa till truten på.

Just nu längtar jag främst till tisdag då jag kan ringa kliniken och kolla om vi fått nåt i frysen. Ha en fin söndag! Kram.
  • Andje

Men wow, Utfykt i verkligheten!! Superstort grattis! Hoppas du är en trendsättare i tråden :)

• Andje

Jaha, hej blodet och smärtan. Dag 13 och misslyckandet är ett faktum. Vår 8e återföring och jag börjar bli rejält less på det här. Den sista blaston i frysen hinner vi med innan sommaren sen får det bli uppehåll och nya tag på privat klinik i augusti. Nån som har goda erfarenheter av Carl von Linne i Uppsala?

Svar på tråden IVF mars/april