• 8295

Foglossning redan?

Är i v 11+4 med mitt första barn och kände i förrgår hur en ny smärta i svank, höft och längst låren började. Igårkväll var det illa, hade väldigt ont.

Idag är det lite lite lindrigare, men jag känner hur det ökar för varje steg. Jag har inte gjort något speciellt alls heller, utan illamåendet började släppa och ersattes av nya hemskheter...

Är det ens möjligt att ha foglossning så tidigt, och vad gör jag för att lindra?

• Svar på tråden Foglossning redan?
  • Linnis92

Jag fick foglossning tidigt, inte så tidigt som vecka 11 men kring vecka 15-16 första gången.

Det ända du egentligen kan göra är att vila. Och försöka att inte anstränga dig för mycket. Fortsätter besvären så prata med din barnmorska om remiss till sjukgymnasten. Jag gjorde det och fick en tid och besöket kändes jättebra, fick låna en tensmaskin som jag använder när det är som värst samt remiss för att få köra bassängträning som är anpassad för gravida med rygg och bäcken besvär. Det hon sa att jag inte skulle göra var att promenera för mycket, därav bassänträningen. Nu är jag i vecka 29 och vägen till BF är lång med all smärta... Så ta tag i det i tid :)

• HepaticaNobilis

Det är ovanligt men absolut möjligt. Jag blev sjukskriven i v 8 under denna graviditet. Vi 14 vid första graviditeten.

Det du ska göra är att ringa din barnmorskemottagning och be dem skicka en remiss till sjukgymnast som kommer att utreda om det är foglossning och vilka hjälpmedel du behöver just nu. Det finns till exempel bälte, glidlakan, strumppådragare, tens, kryckor, vattengymnastik, övningar osv.

Sjukgymnasten kan också ge sin bedömning om hurvida du kan arbeta på din arbetsplats eller ge tips och råd om hur du kan göra för att klara av det så bra som möjligt. Nästa steg är att träffa läkare som palperar fogarna, ställer frågor och bedömmer om en sjukskrivning behövs och/eller smärtstillande medicin.

Jag hoppas att du inte får så hemskt ont och att du kan arbeta iaf deltid länge för det är så in i norden skittråkigt att gå hemma och ha ont!

• Milleman

Både min första och nu andra graviditet har jag redan i v 8 blivit sjukskriven för foglossning.
    Ring sjukgymnast imorgon och få hjälp. Ju snabbare du tar tag i det ju bättre. Man måste tänka ordentligt på hur man ligger/sitter/står osv.

• 8295

Tack för era svar!

Ska ta tag i detta omedelbart då jag redan är oerhört less på smärtan... hoppas det går över :/

• skattenmust

Jag är i vecka 17 och har sista dagarna känt ett oerhört tryck ner mot underlivet, samt smärta vid ländryggen, är detta foglossning? Har aldrig haft det innan och vet inte hur det känns...

• hondendärtjejen

Jag kände av foglossning i v 12 denna gången, gick ner i tid från v 20. Det som hjälpt mig stå ut var foglossningsbälte och tens-apparat. Nu är jag i v 36 och hoppas bebisen vill komma snaaart!

Svar på tråden Foglossning redan?