Nattrutin 3 åring
Hej!
Vi har två barn. En flicka på 3 år och en pojke på 1 år.
När vi ska natta vår flicka är det bara mamma som gäller, annars blir det skrik och gråt. Vi brukar tycka det är ok eftersom jag då kan natta pojken samtidigt men det är ju trots allt ett litet problem. När mamma inte är hemma så brukar hon bli ledsen men det går bra till slut.
Vid nattningen brukar vi läsa två tre småböcker och sedan ligger vi tillsammans med henne i sängen tills hon somnar. Det är jättemysigt.
Sen brukar hon tyvärr vakna under natten och skriker och det enda som hjälper då är om mamma kommer in och lägger sig hos henne (eller jag ifall inte mamma är hemma). Det är en liten säng så man sover inte bra där. Egentligen hade hon kunnat få komma in till oss under natten men lillebror ligger hos oss och om de får syn på varandra vaknar båda till och blir jättepigga. Vi ska försöka flytta in lillebror till sitt egna rum snart och då kan det fungera bättre att hämta in dottern till oss men helst skulle vi ju såklart vilja att hon kan somna om själv.
Jag tror egentligen att ett tryggt barn kan somna om själv. Vi vill ju att hon ska känna sig trygg och därför går vi in till henne. Men jag tror inte hon blir mer trygg av det. Bara känner sig trygg när vi är där men det är ju då ingen "äkta" trygghet.
Hur som helst så tror jag egentligen det är nattningsrutinen som vi bör ändra på. Kanske läsa böcker också får hon sedan somna själv eller att vi sitter i fåtöljen jämte. Under natten kan vi då trösta henne och sedan göra samma sak som vid nattningen; låta henne somna om själv eller sitta i fåtöljen jämte.
Hon har kunnat somna själv när hon var yngre men när hon fick en vanlig säng var vi tvungna att ligga kvar hos henne för att hon inte skulle gå ur och börja leka.
Vad säger ni? Helst skulle jag vilja höra erfarenheter om hur ni gjorde som haft liknande problem och som löst det!
Jag vet också att det finns många "superföräldrar" som inte ser problemet med att barn sover hos dina föräldrar men vi skulle i första hand vilja att hon ska kunna somna om själv. Så ni behöver inte gå in på några diskussioner om detta.