Inlägg från: Knasrollan |Visa alla inlägg
  • Knasrollan

Hjälp! Valde vi fel present till kalaset vad gör vi nu?

Köpte ett plastsvärd till min sons kompis i födelsedagspresent då de har liknande intressen och jag vet att min son skulle bli glad för ett sådant svärd. Jag vet också att jag inte skulle bli glad om min son fått det på sitt kalas. Därför bad jag min man om råd, skulle vi köpa något annat istället? Min man hämtade svärdet i bilens bagageutrymme och sade inget om att det var olämpligt i present till en 5-åring. Så att vi gav bort det.

Nu säger min man att det var en dålig present och att han tycker att vi ska be om ursäkt och köpa någonting annat! Jag vågar inte be föräldrarna om ursäkt och säga att vi köpt fel present....

Eller vad ska jag/vi göra? Tacksam för råd och tips!

• Svar på tråden Hjälp! Valde vi fel present till kalaset vad gör vi nu?
  • Knasrollan
    Alexi skrev 2016-03-20 20:52:13 följande:

Ditt största problem är väl din man, hur har han mage att inte säga något till dig om att han tycker presenten är dålig men sen komma och klaga? Och hur kommer du ens på idén att köpa en present till någons barn som du inte vill att ditt eget barn ska få?

Tack för svar! Saken är att jag köpte ett likadant till min son som han inte har fått än, ville prata med min man först... Men nu kommer sonen antagligen inte att få svärdet.

Faktum är att på väg hem från kalaset sade lin pojke att han önskar sig ett likadant svärd som det vi gav bort, så att jag hade rätt i att det är småpojkarnas dröm-svärd!
  • Knasrollan
    Alexi skrev 2016-03-20 21:06:22 följande:

Men varför köper du saker alls som du själv inte vill att din son skulle ha?

För att jag vet att det är hans dröm! Jag vet att det inte innebär att han måste ha ett svärd, men vad gör man... Min dotter drömmer om att ta hål i öronen, vilket jag än så länge kämpar emot...
  • Knasrollan
    Alexi skrev 2016-03-20 21:17:52 följande:

Jag vet att min son som är fem år skulle älska diverse svärd men jag köper inte sånt, alls. Han har ett mjukt Jake och piraterna-svärd men det är allt och kommer så förbli. Jag förstår mig inte på folk som köper leksaksvapen till barn. Nu vet jag ju inte hur svärdet du köpte ser ut, är det typ som ett Jake-svärd skulle jag tycka det var ok, är det ett läskigt naturtroget skulle jag inte gilla det.

Åh! Precis så skulle jag ha svarat i vanliga fall, vet inte hur jag hamnade som trådskapare av en sådan här tråd, snyft! Amnings- sömnbrist-koma? Snälla ge mig ett klokt svar på hur jag går vidare nu (helst vill jag att du säger att jag ska släppa det...)
  • Knasrollan
    Carambolan skrev 2016-03-20 21:37:17 följande:

Jag tycker att du ska släppa det.

Är det en familj ni står väldigt nära hade jag kunnat skicka ett mess i stil med "Hej! Har funderat lite och insett att det kanske inte var så smart av oss att ge X det där svärdet i present. Jag hade inte gillat om nån gav Y våldsamma leksaker. Jag borde ha kollat med er först, ledsen för det!"

Tack! Välformulerat! Ska fundera på om jag vågar! De bor nära oss och barnen leker ofta så att helst skulle jag göra som du föreslår! Ska försöka sova på det! Känns skönt att ha ursäkten klar i alla fall!
Svar på tråden Hjälp! Valde vi fel present till kalaset vad gör vi nu?