Hjälp! Valde vi fel present till kalaset vad gör vi nu?
innan jag hade barn sa jag att ingen som helst sorts vapen skulle komma över min tröskel, vare sig de var mjuka eller av plast! När sonen fyllde 4 hade vi kalas för 8st 4-åringar. Alla var pojkar. Vi hade förberett lekar men efter fikat sprang de mangrant in på sonens rum för att hitta nåt kul att leka med. Vid det här laget hade jag fått rucka på min princip och vi hade olika sorts vapen; star wars lasersvärd, piratsvärd i gummi, plastpistoler som kom ihop med cowboysaker, riddarsvärd i trä från en hemslöjdsbutik, sköldar osv.
gissa vad alla grabbarna kom ut med från sonens rum: varsitt vapen och de var överlyckliga över att de fått ihop så att alla hade varsitt av något slag. Sedan turades de om och bytta med varandra helt i god kamratanda eftersom alla helst ville ha lasersvärden.
Barn och kanske främst pojkar har lekt med vapen i urminnes tider. Man lekte krig, mina äldre bröder som är ca 50 år idag, lekte mycket indianer och cowboys på 70-talet. Då sprang de omkring och jagade varann med pilbåge tex.
Det går inte komma ifrån detta. Vill man inte köpa plastsvärd kommer barnen ta pinnar i skogen och springa runt på skolgården och låtsas det är vapen.
jag tycker fortfarande inte om vapen men jag fick helt enkelt droppa det när barnen var små.
Barn leker för att lära sig förstå världen, då kan krig vara en del av det. Att "förbjuda" dem att leka krig kommer inte att hjälpa, för de kommer leka det ändå, i någon form.