Hur tar jag hand om vildkaninen??
För att förklara rubriken: jag och min sambo flyttade nyligen till hus som vi hyr och efter ett par veckor (när den värsta kylan på -25 grader gått över) upptäckte vi att vi har en kanin boende under huset. Vi har sedan fått veta att det är de förra hyresgästernas kanin och att den rymde vid inflyttning för drygt 1,5 år sedan. Kanin har alltså levt i det vilda rätt länge. Han fick mat ibland av de förra ägarna men verkar mest ha fått klara sig själv. Vatten har han i en bäck ca 30 m från huset.
Vi har sedan upptäckten gett kaninen mat 1 gång per dag då det varit snö och kallt. Nu när det börjar bli vår undrar jag dock om vi kan/bör dra ner på fodret till honom? Ungefär som när man släpper hästar på bete, då får de ju ofta inget annat foder (jag är hästmänniska och kan absolut ingenting om kaniner!). Har fått höra av folk att kaniner klarar sig fint på egen hand och att de äter det mesta ute men stämmer det?? Hur bör våra utfodringsrutiner se ut? Endast svar från erfarna kaninkunniga tack :)