Inlägg från: Noraly |Visa alla inlägg
  • Noraly

Hur tar jag hand om vildkaninen??

Hej!

Har själv stor erfarenhet av kaniner. Bara för att kaninen rymt och nu lever i det vilda så är det ingen vildkanin, det är och kommer alltid att var en tamkanin, stor skillnad. Stackaren kommer att bli uppäten för eller senare då tamkaniner inte har de instinkter som krävs för att överleva etc. Jättefint att ni bryr er om stackaren, men vill ni uppriktigt ge honom ett långt och lyckligt liv så föreslår jag STARKT att ni kontaktar någon djurskyddsförening eller liknande som kan fånga in honom och adoptera bort till någon som vill ha en fin tamkanin att pyssla om och älska. Det finns en förening som heter Djurens Chans, de verkar i örebro/stockholm med omnejd, men har "jourhem" överallt i Sverige. Kontakta dem för att få honom fångad så att de kan placera honom i trygghet i någons hem, där tamkaniner hör hemma.

• Noraly

Förstår vad du menar, och håller helt med dig! Den föreningen jag nämnde gör noggranna kontroller av vilka människor de adopterar bort djuren till och avtal skrivs på etc. Kaninen jag har nu är rumsren och springer helt fritt i vår fyra, aldrig instängd, precis som det ska vara! Finns många med samma mentalitet! Vill bara kaninen väl Lycka till vad ni än bestämmer er för!

Svar på tråden Hur tar jag hand om vildkaninen??