• Anonym (:()

Fosterskadande, vad hade ni gjort?

Jag började med tetralysal i slutet på februari mot acnehud och tagit detta regelbundet varje dag, fick i samma veva runt 10 mars en infektion i kroppen som gjort att jag tog kåvepenin, smärtstillande på recept -> ibumetin 600 gram plus alvedon och sedan panocod.

Jag har även haft skyddat sex men fick reda på att jag ändå blivit gravid den 25 mars. Har då tagit medicinerna i nästan en hel månad.

Tetralysal kan ha fosterskadande effekt, även ibumetin är inte särskilt bra för en gravid. Ja har alltså haft en salig coctail av mediciner.

Hur hade ni gjort? Var på abortkliniker redan idag och läkaren ansåg att det kanske var bäst att göra abort i och med missbildningar osv, hon gav ingen förklaring eller något vilket gjorde mig så osäker. Jag tog ett förhastat beslut att göra medicinsk på direkten så har tagit första tabletten och ska dit imon igen. Men nu ångrar jag mig, vet att det är nog försent men hur hade ni gjort? Hade ni gjort abort om ni hade tagit alla mediciner och visste att det fanns en risk för fosterskador? :(

• Svar på tråden Fosterskadande, vad hade ni gjort?
  • Anonym (T)

Beklagar din situation. =/ Jag hade tagit reda på mer om riskerna och möjligheterna till att upptäcka ev missbildningar senare i graviditeten. Till exempel vad de olika substanserna har för halveringstid, hur mycket fostret har exponerats osv. Fick du inte tillgång till psykologsamtal? Gå dit och säg att du inte vill fullfölja aborten, fråga efter dina alternativ och sannolikheten för att graviditeten fortsätter. Jag vet inte hur en medicinsk abort går till fysiologiskt men kanske finns det chans att embryot stannar kvar. Nackdelen med att ev vänta och se huruvida barnet drabbas av missbildningar eller inte är ju att en kirurgisk abort är (vad jag förstår) jobbigare än en medicinsk. Förmodligen både fysiskt och psykiskt. Lycka till!

• Anonym (T)

Tillägg: Jag hade även kontaktat sjukvården (1177) och frågat om jag kunde göra något åt den tablett jag tagit, magpumpning eller vad som helst.

• Anonym (?)

Det är ju oerhört beklagligt att läkaren sa så, eftersom medicinerna knappast har någon fosterskadande effekt. Jag hänvisar till janusinfo om du vill läsa själv. Tetralysal ger inga andra "missbildningar" är missfärgning av mjölktänder och av de andra medicinerna finns inga kända skador. Den läkaren skulle jag genast anmäla!

• Anonym (oj)

Nu har du tagit första tabletten för abort, så ska du genomföra aborten, det är STOR risk för missbildningar med den tabletten.

• Ego Lovers

Har läkaren varit inne på janusinfo.se och tittat på fosterpåverkan? Jag hade först och främst kollat där vad sannolikheten för missbildning är gentemot normal graviditet.

• Anonym (H)

Om du tagit den första tabletten så är risken ännu större för missbildningar och missfall

Så om du inte tar resten så är det fortfarande stor risk för missfall och då måste du ev. Göra medicinsk senare för att få ut fostret eller skrapas om de inte kommer ut av sig själv

Annars så kan du få missfall senare, du måste gå på extra kontroller hela graviditeten

Det kan gå vägen men återigen så är det inte helt säkert att barnet föds "frisk", risken är något större för annat

Om jag var i din situation så hade jag fullföljt aborten

Ni använde ju skydd, du har tagit massor av mediciner och tagit första tabletten, jag hade tyckt att det var för sent att avbryta nu

Troligtvis så kan du bli gravid igen senare med bättre förutsättningar

• Ego Lovers

Detta står på janusinfo.se

Preparat: Lymecycline Actavis , Tetralysal ,Tetralysal®

Bedömning

Allt talar för att lymecyklin saknar teratogen effekt, när det använts i tidig graviditet och det finns ingen anledning att efter en sådan exponering av detta skäl diskutera ett avbrytande av graviditeten. Den enda kända biverkningen utgör en missfärgning av mjölktänderna om preparatet används från fjärde graviditetsmånaden och senare.

• Anonym (Bort)

Du har ju tagit första tabletten så det kvittar ju egentligen nu. Aborten bör till 100% genomföras. Varför läste du inte på först själv innan du bestämde dig för abort?

• Anonym (:()

Jag läste på, men inte tillräckligt tydligen.

• Anonym (Bort)
    Anonym (:() skrev 2016-03-29 13:37:11 följande:

Jag läste på, men inte tillräckligt tydligen.

Aja dumt men så är det. Shit happens. Det kommer fler chanser.
Svar på tråden Fosterskadande, vad hade ni gjort?