Inlägg från: Anonym (:() |Visa alla inlägg
  • Anonym (:()

Fosterskadande, vad hade ni gjort?

Jag började med tetralysal i slutet på februari mot acnehud och tagit detta regelbundet varje dag, fick i samma veva runt 10 mars en infektion i kroppen som gjort att jag tog kåvepenin, smärtstillande på recept -> ibumetin 600 gram plus alvedon och sedan panocod.

Jag har även haft skyddat sex men fick reda på att jag ändå blivit gravid den 25 mars. Har då tagit medicinerna i nästan en hel månad.

Tetralysal kan ha fosterskadande effekt, även ibumetin är inte särskilt bra för en gravid. Ja har alltså haft en salig coctail av mediciner.

Hur hade ni gjort? Var på abortkliniker redan idag och läkaren ansåg att det kanske var bäst att göra abort i och med missbildningar osv, hon gav ingen förklaring eller något vilket gjorde mig så osäker. Jag tog ett förhastat beslut att göra medicinsk på direkten så har tagit första tabletten och ska dit imon igen. Men nu ångrar jag mig, vet att det är nog försent men hur hade ni gjort? Hade ni gjort abort om ni hade tagit alla mediciner och visste att det fanns en risk för fosterskador? :(

• Svar på tråden Fosterskadande, vad hade ni gjort?

Jag läste på, men inte tillräckligt tydligen.

Anonym (Bort) skrev 2016-03-29 13:42:01 följande:

Sen förståe jag inte. Du ska allts0 ha blivit gravid den 25 mars. För typ en vecka sen. Förstår inte hur du kan ha sett det ens på ett test? Eller du menar att du fick reda på det då?

Fick reda på det, blev gravid omkring 3 mars.

Känner mig lurad, får det gå till såhär?

Anonym (Bort) skrev 2016-03-29 14:04:32 följande:

Så alltså var du inte alla långt gången och fick träffa en idiotläkare. Många vet ju inte ens att dom är gravida vid den tidpukten och tar både mediciner och alkohol osv. Men skulle du driva det vidare lär dom bara säga "vi tvingade dig inte det var ditt beslut" men som sagt, nu har det redan hänt. Med tanke på att du kör med skyddat sex så antar jag att du inte planerar barn nu.

Jag läste att om barnet överlever första tabletten är det oftast ingen fara med barnet.

Vi hade tänkt köra på syskontillverkning i höst.
    Ego Lovers skrev 2016-03-29 14:05:18 följande:

Jag tycker du ska ringa till sjukhuset och få ut din journal. Står det att du rekommenderas abort pga fosterskador bör du anmäla läkaren då det inte är sant. Anmälan görs till ivo samt en anmälan till patientskadeförsäkringen för sveda och värk

Kan man begära ut journalen på plats?
    Ego Lovers skrev 2016-03-29 14:15:03 följande:

Har du fått cytotec?

Ring MVC och rådfråga. På janusinfo.se står denna informationen om just cytotec.

Misoprostol har sannolikt en viss teratogen effekt när det används som abortframkallande medel om aborten misslyckas och graviditeten får fortsätta. Den normala handläggningen är att avsluta graviditeten på annat sätt. Risken för fosterskada är dock så liten att den inte motiverar en diskussion om att avbryta graviditeten om kvinnan har ångrat abortförsöket.

Vet inte vad jag fick, fick en tablett bara men inget namn på den :/
    Anonym (Bort) skrev 2016-03-29 14:35:43 följande:

Har du provat och ringa till abort/gynmottagningen där du gör aborten?

Nej, vet ju inte om jag vågar förlita mig på de nu med tanke på det inkompetens dom precis utsatt mig för. Det är en privatägd gynmottagning. Försökte ringa till Sahlgrenska men deras telefontider var slut. Har tid imorgon 09.30 för sista steget. Borde jag gå? Borde jag chansa att behålla? Så jävla jobbigt :(
    Anonym ((M)) skrev 2016-03-29 15:08:06 följande:

Den eventuellt fosterskadande effekten av läkemedel inträffar inte förrän du har varit gravid i 4 hela veckor + 3 dagar, vilket borde innebära runt 20/3 i ditt fall. Och det är framförallt i vecka 7-8 det är viktigt att undvika vissa läkemedel.

Flera här har tipsat om sidan janusinfo. Där kan du bl a läsa att intag av tetracyklin och kåvepenin i tidig graviditet inte är anledning att avbryta graviditeten. Samma gäller för ibumetin och panocod ska framförallt undvikas mot slutet av graviditeten. Det verkar tyvärr som du har stött på en läkare som inte har haft tillräcklig kompetens inom området...

Jag förstår din jobbiga sits och jag tycker absolut att du ska konfrontera läkaren. Hänvisa till janusinfo!

Tack, ska ringa imorgon på morgonen och höra om jah eventuellt kan skjuta upp på det och se om det stannar kvar. Kommer även ta upp det som hänt så inte fler hamnar i samma sits.

Tack för alla svar, kommer nog genomgå aborten imorgon då första tabletten verkar ha satt igång lite aktivitet i livmodern redan :/. Jag kommer definitiv gä vidare med detta. Hade hon inte gett mig falsk information hade jag fortfarande vart gravid nu. Hoppas detta aldrig händer någon annan. Kram.

Tog upp med läkaren idag som också beklagade sig över att hon intr riktigt var 100 på medicinerna. Känns bra att man fick ett "erkännande".

Tyvärr började jag blöda tidigt imorse ändå. Så nu är den ute och vi ska sörja händelsen. Tack för alla fina ord av er empatiska fina människor. Kram!

Svar på tråden Fosterskadande, vad hade ni gjort?