• manna86

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! Har varit ett stort stöd att få läsa och följa alla era historier! Men nu kändes det dags att även presentera mig själv och hoppa in i forumet.Hjärta

Manna86: 30 år. Oförklarligt barnlös sedan 1,5 år. Ev manlig faktor och/eller endometrios. IVF 1, kort protokoll start 27/4. ÄP 9/5. 

Nyss hemkommen från äggplock. 18 blåsor och 11 ägg, inte konstigt att man vaggat fram på sistone. Viss risk för överstimulering så nu håller jag tummarna att det inte blir totalfrys utan att jag mår fint och att ett ägg växer på sig till onsdag och jag får återföra det. 
    Är det någon här som gjort totalfrys? När fick ni göra nytt försök då? Är rädd att jag inte hinner innan sommarstängning om de inte låter mig testa i denna cykel. 

• manna86
    malre skrev 2016-05-09 20:08:18 följande:

Jag gjorde på dag 11 första gången och på dag 10 den här gången

Jag blev informerad att det vanligtvis sker på dag 11-13 efter injektionsstart men att det kanske skilja sig åt beroende på hur storleken på blåsorna utvecklas (och att de helst inte lägger det på en helgdag). Fick definitivt besked på sista ul och det blev äp dag 13 (mensdag 15)
  • manna86
    KaosArt skrev 2016-05-11 11:53:32 följande:

Av mina 6 ägg lyckades vi få 4 befruktade. Känner mig nöjd med det, ska tillbaka på fredag och få tillbaka ett litet ägg. Längtar så tills jag fått tillbaka ägget så det kan ligga i säkert förvar hos mig! :) 

Fredag kl 13 är det dags!
    Ska även ta nya blodprov då för att kolla värdena med överstimuleringen.
    Ikväll börjar jag med sprutor igen, är tydligen något blodförtunnande eftersom man har högre risk för blodpropp vid överstimulering.

Tänk så lika vår väg har varit på flera sätt KaosArt.. jag har följt dig nästan på dagen med sprutstart, äp, risk för överstimulering m.m. och nu fick vi också 4 befruktade ägg (av 11)! Fast jag hann före med återföringen, de tog hand om det redan idag och känner viss tröst över att det gick så smärtfritt. Till skillnad från mkt annat. Lycka till med din på fredag! Håller alla tummar!

och sen behöver jag pysa ut lite irritation när jag ändå skriver :)
    Magen är ju spänd och svullen som fan och har varit det sen någon vecka tillbaka. Usch va jag hatar att vagga runt som någon 5 månaders preggo. Inbillar mig säkert men känns som folk är på g att fråga om jag kanske vill sitta på bussen eller få menande blickar från kollegor när jag ojjar mig. Är det inte typiskt att man ska svälla upp just där? Hade lätt bytt det mot alla andra ställen på kroppen. Sen hela den här mentala påfrestningen av all väntan uppe på det hela. Trodde man skulle vant sig efter alla månader man räknat dagarna till mensen men icke! Hatten av till alla er som fortsätter kämpa med ivf efter ivf. Ni är fan tuffaste kvinnorna som finns!!! Så imponerad och motiverad av er!! och kramar till er alla!
  • manna86
    provi87 skrev 2016-05-11 20:29:27 följande:

Vad roligt att vi är fyra stycken som redan har testdatum spikat! Och fler lär spikas i veckan. Det borde finnas några graviditeter här :))) Så spännande!
    Jag är på ruvardag 7 och känner absolut ingenting. Fortfarande svullen och ömma bröst, vågar inte väga mig borde vara typ +5kg sen sprutstart.. 

Ja, verkligen roligt att vi närmar oss en tid när vi kanske kan få lite glada nyheter på forumet mitt i allt detta!!

Jag har testdatum 27/5.

Hoppas du inte mår alltför dåligt av viktuppgången provi87 (svullenhet och sånt) men måste säga att jag känner viss tröst att det är fler som traskar uppåt på vågen. Jag slutade väga mig efter +5 men tror mitt mest beror på tröstätande. Har firat mig själv med en jordgubbsbakelse varje kväll för att jag varit så sjukt stolt över att jag tagit sprutorna. Måste hitta något mer hållbart sätt att unna mig till nästa ivf-omgång :)
  • manna86
    provi87 skrev 2016-05-11 20:54:25 följande:
    hahaha, jag tänker precis som du. Jag förtjänar massa lyx efter alla sprutor och skit, och sen tänker jag att jag inte kan vara hungrig för tänk om vi är två och bebisen svälter! :) Dessutom har jag inte vågat träna nånting, bara promenader. Jag känner verkligen igen mig, typ fjärde-femte månaden ser jag ut att vara i. Har haft samma lösa klänning på mig typ hela förra veckan för att ingen ska fråga. 

Jag läste i någon annan tråd att ämnesomsättningen går ner efter IVF så det blir svårare att bli av med all extravikt.. jag hoppas det inte stämmer. 

Jaja, det är bara att önska att det inte är förgäves alltihop :) 
    Underbart att vi är fler som chillar runt i lösa klänningar nu! Äh, jag tänker fuck beach 2016. Det har ju liksom bara blivit andra prioriteringar med det här och som sagt träning kan man ju glömma! Jag får hjärtklappning som en stressad hamster bara jag skyndar uppför trappor.
    Jobbig nyhet med ämnesomsättning men jag tänker att skiter det sig den här gången så får jag väl kanalisera all frustration och sorg i någon sjukt jobbig sport så får det liksom bli två flugor i en smäll. Rasa i vikt och svettas ut all ilska. Och som du säger, leder det hela till en bebis är det ju verkligen inte förgäves!
  • manna86
    Fame: Välkommen och lycka till!

provi87: Kickbox låter perfekt!
    KaosArt: Hade tänkt skriva tillbaka till dig imorse och säga att nej, jag fick inte någon åtgärd för överstimulering men tji fick jag! Det blev ilfart till akuten imorse! Hemska smärtor, illamående och ja hela paketet av överstimulering. Bortskämd som jag varit av våra gullegull-läkare som pysslar om en på ivf-kliniken var mötet med gyn-akuten lite av en chock. Fick en snabb koll men låg sen halvt bortglömd och bortdomnad på en brist i korridoren mest hela dagen. ingen rolig upplevelse (även om jag börjar tycka morfin-rus är ruggigt naja!) Nu har de iaf äntligen skickat hem mig och det blir till att börja magsprutandet igen.. den här gången med blodförtunnande. Fan fan fan. 

Imorgon ringer jag ivf-kliniken och hör om deras bedömning. Förhoppningsvis kan de väga upp skitläget med en glad nyhet att de lyckats frysa ner ett av de befruktade äggen. Så jag slipper samma hormonrus i höst. Håller tummarna!

Lycka till imorgon på din återföring!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj