• Kmora

BIM Maj, 2016

Rosenblad skrev 2016-04-26 10:21:07 följande:
    Läste lite om den nu och den verket definitivt va i samma klass som bugaboo donkey och britax Go next som jag gillar. Men för oss blir det en bugaboo donkey för jag gillar de extra utrymmet och att den kan bli en syskonvagn. Vill ha barn ganska tätt och då kommer vi behöva de, förhoppningsvis blir vi med barn tätt efter iaf ;) Det är planen så får vi se om de håller. Kommit ut en nu färg "grey melange" som jag verkligen vill ha.

Ja jag håller med och sen tänker jag på att barnet kanske får svårare i skolan när den är född så sent på året, väldig skillnad på någon som är född i Januari och någon som är född i December..och så ska de gå i samma klass..känns inte bra att va lite efter i utvecklingen hela tiden men samtidigt kanske inte det blir ett problem men hade velat skona barnet från de ändå :).

Nu behöver vi bara de jäkla plusset också! :) Efter 7 månader här så börjar det bli frustrerande, tänker att hade jag blivit gravid första försöket hade jag haft ett barn om två månader..inget bra tänkande alls haha.
    Det där är väldigt intressant! Finns studier som visar att det går bäst karriärsmässigt för novemberbarn för de måste kämpa extra eftersom de nästan är ett år yngre än de tidigt födda barnen. Minns inte vad som sades om decemberbarnen faktiskt.

Jag själv är född i februari men började ett år tidigare och har aldrig legat efter i skolan trots att jag var två månader yngre än de som var födda i december. Tror det är mer hur man är som individ än vilken månad man är född i :)

Men med det sagt så kan jag ju säga att jag själv undviker att få barn i december iom att jag tycker att det är så mycket annat som händer då hehe. Men man kan aldrig bestämma helt. Min grabb höll på att bli decemberbarn, han är född sista november ;) och om jag är gravid nu så har jag BF 2 jan så det kan bli ett decemberbarn :P
  • Kmora
    jny1891 skrev 2016-04-26 11:19:25 följande:

Jag har precis plussat!!! Kan inte tro att det är sant. :) överlycklig!!

Grattis! När har du BF då? :) jag ska testa på torsdag eller fredag, då är det BIM +3-4. I så fall har jag BF 1-2 jan haha......
  • Kmora

Plussade nyss! :)

Nu är det kanske lite fusk att hänga i BIM maj tråd när vi är i april, men vi trodde inte att det skulle fungera på första omgången!

• Kmora
    Verro skrev 2016-04-27 09:05:34 följande:
    GRATTIS! Va roligt :) vilken lycka !!!!
    När har du BIM?
    BIM var typ i måndags och BF blir ca 1-2 jan om jag räknar med cykeln som jag räknade med för första barnet :)
  • Kmora
    copycat skrev 2016-04-28 06:18:07 följande:
    Nån som pallar reda ut detta?:)
    Som jag har förstått det (är ingen expert, har själv inte använt ägglossningstickor) så visar stickan faktiskt när du har ägglossning. Beroende på vilka test det är så kan man få se när det börjar närma sig och ja, det är ju egentligen då man borde köra på.

Det sägs att man har som störst chans att bli fertil 2 dagar innan till en dag efter ägglossning (dvs totalt fyra dagar). Då räknar man in att det kan ta upp till 24h för spermierna att hitta ägget plus att spermier lever oftast ca tre dagar i livmodern (men kan leva upp till fem).

Jag tror ägglossningtest har fått lite kritik för detta, att det "lurar" användaren att tro att fel dagar är som bäst. Om jag minns rätt bör ägglossningstest främst användas för att klura ut sin cykel så man kan pricka de där två dagarna innan ägglossning också.

Finns ju en "metod" där man har sex två gånger i veckan oavsett ägglossning eller ej för att inte missa. Den "metoden" har jag läst ska vara effektivast (men ja, jag tror den är bra men kanske inte bäst).

Så endast sex på ägglossningsdagen är inte maximerat för att skapa bebisar.
  • Kmora
    Fizzybubble skrev 2016-04-28 06:45:04 följande:

Fick lite panik när ja fick plus på ÄL stickan igen, och sambon borta på jobb någon dag till. Så vad gör jag? Jo ja satte mig i bilen efter mitt kvällspass på jobbet, bråkade igång den då batteriet laddat ur. Och åkte 23 mil för att ligga lite ????

Hahahahahaha
  • Kmora
    Tra3dockan skrev 2016-04-28 08:45:38 följande:
    Jag har också förstått att ÄL tester visar LH ökningen och att LH ökningen sker INNAN äl och att när Äl stickorna visar positivt så kommer ägglossning att ske inom 24-48 timmar. Så jag skulle satsa på att ligga när ÄL stickorna börjar stegra samt när det visar positivt. 

Jag har också använt apotekets stickor men vi provade aldrig då utan gör första försöket denna månad med stickor och app som hjälp.

Visst kan de användas för att få koll på när ÄL är men de indikerar ju också när det är BRA ATT LIGGA :)
    Googlade det hela och läste på lite snabbt.

Hormonet som ägglossningtester mäter är som högst 24-36 INNAN ägglossningen. Så ni har helt rätt, när man får utslag så ska det vara optimalt att GO GO GO! :)

Sen tar ägget upp till 24h att transportera sig genom äggledaren (dvs innan det kan bli befruktat) men samtidigt kan det ta upp till 24h för spermierna att nå fram.

Så när man får utslag på stickan så bör man ligga från den dagen och typ varje dag i tre dagar ;)
  • Kmora
    Rosenblad skrev 2016-04-28 12:49:29 följande:

Äter ni alla folsyra? Har ätit upp en hel burk och skulle köpa en ny, fy vad dyrt tyckte min man (dyrt och dyrt men han tänkte det var skit) och sa att det där låter ju väldigt onödigt, våra mammor åt minsan inte de där och vi fick inte några problem. Och sen blev det en stor diskussion men forskningen har kommit längre nu men han mena att jag alltid tror på massa saker och går och köper men sen till slut kom vi fram till att jag har rätt och jag skicka flera länkar där det faktiskt står fakta. Men på något sätt är det ju lite upp till kvinnan vad hon tar för vitaminer eller tabletter för jag tror aldrig en man kommer på tanken, iaf inte min man haha..:)

"Alla som kan tänkas bli gravida rekommenderas att ta tillskott med folsyratabletter".

Så står det på Livsmedelsverkets hemsida och det är de som sätter all vägledande information kring mat för gravida som MVC följer. Så jag följer också det. Din barnmorska kommer också att rekommendera dig att äta folsyra.

Jag käkar tabletterna "Mitt val kvinna" dessa innehåller folsyra och annat nyttigt :) finns på apotek. Inte alltför dyrt om man ser till risken att barnet får ryggmärgsbråck.
  • Kmora
    Deni81 skrev 2016-04-28 13:33:58 följande:

Min barnmorska sa, angående ÄL och ligga, att man ska ligga en dag innan ÄL och sen varannan dag efter det, några dagar framåt. Ligga varje dag är INTE bra för då blir spermierna sämre i antal och aktivitet. Killen måste alltså VILA varannan dag. Helst. Så hon tippade på att ligga som mest efteråt, inte innan. Låter ju helt bakvänt för ägget lever ju inte många dygn innan det stöts ut.

Jaja, jag skaffade digitalt test nu, och får alltså anta att när det visar högt så är det dags att pöka.

Dock så hade jag ett samtal med min sambo igår och han tycker att det här stiger mig åt huvudet, vi har nyss haft en kris och gjort slut, det kommer när det kommer, man ska inte må dåligt för då tar det sig inte, han är stressad på jobbet och hinner inte med det här också och ja jag vet varken in eller ut nu. Jag är 35 år, vi har haft det knakigt ja, jag vet, men jag får känslan av att han inte alls vill det här nu. Samtidigt säger han att han skulle bli överlycklig ifall jag blev gravid.

Snälla, ge mig kraft! Ska jag lämna honom och förstöra alla chanser i livet att kunna få bilda familj med honom? Försöka hinna träffa en ny kille som det känns bra med och göra ett barn innan det är försent att skaffa barn? Jag blir GALEN!

Om du ska lämna din kille eller inte kan bara du bestämma. Jag tror egentligen inte att något vi skriver här kommer att påverka dig i slutändan.

Angående spermier och sånt så låter din barnmorska lite gammaldags. Det kommer nya spermier hela tiden, finns till och med studier som visar på att nya spermier är vitalare och har större chans till befruktning än gamla. Sen om det är bra med varje dag vet jag inte.

Tar upp till 24h för ägget att vandra i äggledaren innan det kan befruktas. Det kan befruktas i ca 24h efter att det vandrat klart. Spermier kan ta upp till 24h att nå platsen där ägget är (så ägg och spermier tar typ samma lång tid att nå platsen där de ska mötas :) ). Spermier kan överleva 2-5 dagar i livmodern. Så det låter ju som att de vanliga råden med sex tre dagar innan ägglossning, under ägglossning och dagen efter verkar bra :)

Finns ett annat råd som är två-tre dagar i veckan oavsett tid i cykeln, då har man stor chans att pricka in en oregelbunden ägglossning. För mig och min man fungerade det bättre med att försöka gissa när ägglossning är och följa metoden jag skrev först :)

Hoppas det reder ut sig med dig och din sambo. Är inte skoj när relationer knakar.
  • Kmora
    Loncelot skrev 2016-04-28 15:02:15 följande:
    Förstår det måste vara jobbigt, men bara du som vet hur du känner sen är det många som skaffar barn i 40årsåldern oxå så än är det ju inte försent, många killar som vill ha barn så hopp finns det ju för alla..Om ja varit du skulle ja hoppa över att prata om allt som hör till att bli gravid och prata med oss här istället, förför honom när det är dags, många killar blir off när deras kvinnor blir stressade o irriterade deprimerade även min man är så, så försöker att diskutera med honom så lite som möjligt om bebisverkstaden, annars blir han bara stressad oxå...
    Sjukt bra råd!

Med första barnet var min man skitstressad när vi började köra oskyddat. Sen tog det fyra-fem månader för jag vägrade att planera in vårt sex. Första månaden jag planerade så blev jag gravid...då hade min man hunnit slappna av i någon månad också. Under graviditeten tog jag upp viktiga saker med honom som han behövde förstå men detaljer och sånt skötte jag här på familjeliv hehe...

Denna gång var min man inte alls stressad när vi skulle försöka på barn, förmodligen för att han visste hur bra det blir :D
  • Kmora
    bohan85 skrev 2016-04-28 15:10:15 följande:
    Fast ägget kan väl bli befruktad så snart det släppt och fångats in i äggledaren? Spermierna simmar ju upp i äggledaren. Ägget lever ju bara ca 24 timmar så att första vandra 24 timmar och sedan vara befruktningsdugligt i ytterligare 24 timmar stämmer inte.
    Ah, jag kan absolut ha missförstått nånting. Det du säger låter mer logiskt enligt mig. Måste kolla upp detta :)
Svar på tråden BIM Maj, 2016