Deni81 skrev 2016-04-28 13:33:58 följande:
Min barnmorska sa, angående ÄL och ligga, att man ska ligga en dag innan ÄL och sen varannan dag efter det, några dagar framåt. Ligga varje dag är INTE bra för då blir spermierna sämre i antal och aktivitet. Killen måste alltså VILA varannan dag. Helst. Så hon tippade på att ligga som mest efteråt, inte innan. Låter ju helt bakvänt för ägget lever ju inte många dygn innan det stöts ut.
Jaja, jag skaffade digitalt test nu, och får alltså anta att när det visar högt så är det dags att pöka.
Dock så hade jag ett samtal med min sambo igår och han tycker att det här stiger mig åt huvudet, vi har nyss haft en kris och gjort slut, det kommer när det kommer, man ska inte må dåligt för då tar det sig inte, han är stressad på jobbet och hinner inte med det här också och ja jag vet varken in eller ut nu. Jag är 35 år, vi har haft det knakigt ja, jag vet, men jag får känslan av att han inte alls vill det här nu. Samtidigt säger han att han skulle bli överlycklig ifall jag blev gravid.
Snälla, ge mig kraft! Ska jag lämna honom och förstöra alla chanser i livet att kunna få bilda familj med honom? Försöka hinna träffa en ny kille som det känns bra med och göra ett barn innan det är försent att skaffa barn? Jag blir GALEN!
Om du ska lämna din kille eller inte kan bara du bestämma. Jag tror egentligen inte att något vi skriver här kommer att påverka dig i slutändan.
Angående spermier och sånt så låter din barnmorska lite gammaldags. Det kommer nya spermier hela tiden, finns till och med studier som visar på att nya spermier är vitalare och har större chans till befruktning än gamla. Sen om det är bra med varje dag vet jag inte.
Tar upp till 24h för ägget att vandra i äggledaren innan det kan befruktas. Det kan befruktas i ca 24h efter att det vandrat klart. Spermier kan ta upp till 24h att nå platsen där ägget är (så ägg och spermier tar typ samma lång tid att nå platsen där de ska mötas :) ). Spermier kan överleva 2-5 dagar i livmodern. Så det låter ju som att de vanliga råden med sex tre dagar innan ägglossning, under ägglossning och dagen efter verkar bra :)
Finns ett annat råd som är två-tre dagar i veckan oavsett tid i cykeln, då har man stor chans att pricka in en oregelbunden ägglossning. För mig och min man fungerade det bättre med att försöka gissa när ägglossning är och följa metoden jag skrev först :)
Hoppas det reder ut sig med dig och din sambo. Är inte skoj när relationer knakar.