Inlägg från: Anonym (Gro) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gro)

Hon har ångrat sig och vill behålla

Eftersom du är vuxen och dessutom vet att du inte kan göra något ogjort så kan du lika väl stötta henne. Gör detta till något bra. Det blir bara dåligt om du väljer att göra det dåligt. Nu har du chansen att bli en bra pappa. Alla tycker förresten det är läskigt så på den biten är det inte synd om dig.

• Anonym (Gro)
    Anonym (??) skrev 2016-04-14 12:21:47 följande:

Ok. Ja du vet ju bäst men det är OMÖJLIGT att känna symptom en vecka efter sex. Bara så du vet.

Faktiskt inte. Vi är många som vet det. Fast jag kände det efter ett par tre dagar (när jag fick ägglossning och blev gravid) alla tre gånger och sa det till min man. Trodde inte heller att det kunde vara möjligt första gången. Sen tror jag absolut inte att alla kan känna det.
  • Anonym (Gro)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-04-14 12:30:31 följande:

De flesta, nu menar jag inte alla, börjar känna symptom från kanske vecka 5-6. Inte redan efter en vecka. Jag hade ärligt talat varit lite frågande till detta om jag var du.

Och ärligt talat, du jobbar borta i veckorna, tillfällena finns oavsett om det "inte finns någon annan än du" för henne.

pinsamma människor som använder misstroende i första hand. Om det skulle varade att hon inte är gravid så kommer det visa sig och om hon varit otrogen är det ändå inget han vinner något på att fundera på nu. Då gör han barabort sig eftersom det troligen inte är så och kanske sumpar relationen med mamman (och barnet).
  • Anonym (Gro)
    Anonym (Robin) skrev 2016-04-14 12:29:35 följande:

Tids nog ja. Än känner vi inte varandra tillräckligt bra för att veta om en vardag med allt vad det innebär funkar för oss.

Om vi tvingas in i det blir det vardag för fort. Klart man drömmer om en framtid med nån man har starka känslor för men rent logiskt är det bättre att vänta tills man är mer säker. Vad händer när hon blir sur över att jag behöver sova mycket? Vad händer när hon blir sur över att jag behöver jobba över eller att jag är dålig på att vara tillgänglig på telefon när jag jobbar? Att jag aldrig någonsin har kommit i tid? Sånt har vi inte upplevt ihop än och det är väl bra att göra det innan man drar in barn i det hela. Tänk om hon inte kommer överens med min dotter? Min panik växer sig bara större.

Berätta för henne att det är dessa saker du är rädd för, inte det att du inte vill ha barn. Och att du tänker försöka stötta men att du är rädd samtidigt för att du vet hur mycket jobb som krävs när man får barn. Säg att du ska försöka ställa in dig på detta och att det ska bli bra men att det känns svårt. Märks det att jag tror på överdriven ärlighet :) Det funkar i alla fall för mig.
  • Anonym (Gro)
    Söderomslottsskogen skrev 2016-04-14 13:00:29 följande:

TS, sluta tänka på abort som ett alternativ. För det är det inte för dig. Det är hennes kropp och hon har gjort sitt val.

Dina föräldrar och vänner kommer givetvis inte att se ner på henne för att hon behåller om inte du går och snackar en massa hat om att hon behåller mot din vilja.

Det här barnet kommer. Nu är det upp till dig vilken typ av pappa du vill vara. Pappan som fick mamman att må psykiskt dåligt under graviditeten och snackade skit om henne till sina föräldrar och vänner. Eller pappan som försökte ta hand om sitt barn redan från det att det låg i magen genom att se till att dess mamma mådde bra och fick i sig näring, och förberedde sin släkt och sina vänner på att älska och välkomna en oplanerad liten bebis.

Så bra skrivet :)
  • Anonym (Gro)
    Anonym (Symptom) skrev 2016-04-14 18:43:10 följande:

Ni som säger att ni kännt symptom dagen eller dagarna efter sex; visst det kanske ni gjort, men graviditetssymptom har det inte varit. Även om ägget blivit befruktat, så tar det ca en vecka innan det vandrat till livmodern och fäst där. Och kroppen börjar inte producera graviditetshormoner förrän efter att det befruktade ägget fäst livmodern. Visst kan man ha ömma bröst, illamående och känna sig yr etc redan innan, men faktum kvarstår, eftersom kroppen omöjligt börjat producera graviditetshormoner så tidigt efter befruktningen, så är det inte graviditetssymptom ni känner av...

Mycket har varit "omöjligt" genom tiderna. Bara för att en förklaring inte blivit känd innebär det inte att det är så. Varför väljer du att misstro oss som vet att det går?
  • Anonym (Gro)
    Bibbielou skrev 2016-04-14 19:06:47 följande:

Datumet på ultraljudsbilder är datumet för när ultraljudet görs, inte när befruktningen skett. Dubbelkollade mina egna ul-bilder nyss. Man kan väl ha illamående och ont i magen utan att det är graviditetssymptom, även om det råkar vara så att man är gravid.

Nä det kan man väl verkligen inte! (Ha ont utan att vara gravid) *ironi* Men när man upplevt något flera gånger, efter ägglossning, som man inte upplevt någon annan gång, och visarsig vara gravid alster gångerna så känns det ganska naturligt att anta att det är samma som för alla anta som kan känna det. Bara några dagar efter jag skulle haft mens fick jag de första foglossningarna (bak på skinkorna/ryggslutet som knivar) samma där, det var likadant vid varje graviditet.
  • Anonym (Gro)
    Anonym (Symptom) skrev 2016-04-14 19:27:13 följande:

Faktum är att man är inte gravid förrän ca en vecka efter att ägget blivit befruktat. Så symptom på graviditet innan man faktiskt blivit gravid, det beror antingen på något helt annat, eller att man känner efter så mycket så att man inbillar sig symptomen. Det handlar inte om att misstro, utan det är ren fakta. Graviditetssymptom innan man är gravid är inte graviditetssymptom.

Nej det är inte "fakta" att man inte skulle kunna känna när man blir befruktad eftersom ingen bevisat att det inte skulle gå. Tvärtom skulle det troligen visa sig att man faktiskt kan det ifall någon bemödade att undersöka saken. Jag vet att jag kan i alla fall och tror knappast jag är unik.
  • Anonym (Gro)
    Anonym (Symptom) skrev 2016-04-14 19:48:39 följande:

Tror du borde läsa på lite om detta! Nej, du kan inte känna när du blir befruktad, hur ska du kunna känna när en spermie kommer in i ägget? Du har ingen känsel i dina ägg. Efter befruktningen tar det ca en vecka innan det befruktade ägget fäster i livmodern, fram till dag 5 är det en morula, och det är helt fysiskt omöjligt för en morula att fästa i livmoder. Sedan, efter 5 dagar blir det en blastocyt, och därefter kan det fästa i livmodern, varpå graviditetshormoner börjar produceras... Alla ev symptom dessförinnan är inga graviditetsymptom. Råkar man vara gravid, grattis! Men symptomen berodde fortfarande inte på graviditetshormoner, just av den anledningen att dagarna efter att ägget befruktats, finns inget graviditetshormon...

Jag har inte sagt något om graviditetshormoner, det är bara du. Jag vet inte exakt var i skedet eller vad det är som gör att det känns, vet bara ATT jag känt det några dagar efter sexet, flera dagar innan mens. Alla gånger det hände sa jag det till min man, eller nä, inte första men de andra två eftersom jag tänkte "det kan inte vara sant". Men som sagt: många sanningar finns kvar att upptäcka.
  • Anonym (Gro)
    Anonym (Symptom) skrev 2016-04-14 22:06:11 följande:

Du verkar inte vilja förstå. Det är graviditetshormonet som gör att du får symptom som tex ömma bröst, illamående etc. Om du känner något några dagar efter sex så är det inte graviditetssymptom. Som sagt, läs på lite hur själva befruktningen går till, så inser du att det finns inte några andra "sanningar att upptäcka ". Tar det igen då : Att ett ägg blir befruktat känner man inte av. Varför? Jo, för du har ingen känsel i dina ägg. Det tar åtminstone fem dagar innan ägget når fram och kan fästa i livmodern. Under dessa dagar kallas det befruktade ägget för morula, och det är omöjligt för det att fästa i livmodern. Absolut tidigast efter 5 dagar fäster det befruktade ägget i livmodern, och först efter det är man gravid, och graviditetshormon och graviditetssymptom uppstår.

Jag har extremt bra koll på hur "det fungerar" och jag har inte pratat om hormoner, det har varade. Har läst massvis med litteratur om det. Tycker det är konstigt att jag ska behöva försvara och förklara mig, jag vet ju vad känner och inte. Jag antar att jag känt av när ägget blivit befruktat och börjar vandra i äggledaren, kanske kan det bli så om man har smala ledare, eller något annat, det spelar mig ingen större roll faktiskt, jag tycker bara det är häftigt och oväntat.
Svar på tråden Hon har ångrat sig och vill behålla