4-åring arg på kompisar
Hej!
Jag ville bara ha någon att diskutera med, någon som kanske känner igen sig... Min snart 4-åring har två kompisar på förskolan som hon leker med hela dagarna. Allt är frid och fröjd ibland, men ibland ryker de förstås ihop. Vad jag tycker är svårt nu är att de alla vill "vinna" och komma först, och ha samma saker. Min dotter är inte lika snabb som de andra, så de springer alltid ifrån henne och kommer till gungorna/cyklarna/leksakerna först. Och då blir min dotter fly förbannad. Det är jättesvårt att få henne att lugna ner sig, hon blir helt galen, jättelänge. Stoppar man henne inte försöker hon knuffa de andra i ren ilska och ta sakerna från dem. Det känns som att det låser sig för henne när hon blir så arg. När jag pratar med henne långt efteråt säger hon att hon blir ledsen när hon inte kommer först. Jag förstår henne, det är inte lätt att alltid komma sist och samtidigt alltid vilja vinna/komma först. Men finns det några bra sätt att prata med henne kring detta? Har någon kanske några erfarenheter? Hon får ju bli arg förstås, men man får inte slåss/knuffas! Och jag skulle så gärna vilja ge henne lite verktyg att hantera sin ilska på något sätt.