Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Jobbig matsituation 3-åring

Vi har en blivande 3-åring som visserligen äter mycket när hon känner för det, men tidsmässigt har vi liknande problem. Vi andra hinner ofta gå från bordet innan hon är färdig, men då får hon sitta kvar och äta medan jag plockar i köket. Hon får gå från bordet när hon känner sig färdig, ibland blir det en halv portion, ibland 2-3, så det varierar stort. Ibland får det bli en sked för mamma, en sked (gaffel) för ... och vi försöker få med henne, vem ska vi ta nu? Ibland skojar vi med henne och säger att nu äter pappa upp dina bönor ... eller att du får inte äta dina bönor, då stoppar hon minsann i sig dem illa kvickt. Sedan kommer hon nästan alltid när sambon förbereder och undrar om hon får smaka. Sedan går hon vidare till syrran, titta vad jag fick! Kanske kan ni locka i henne några bitar redan när ni förbereder, tänker jag.

Sedan är ju maten en grej som barnet definitivt kan styra över själv, i en fas med mycket nej, så man får väl låta henne sitta där, men markera att NU är VI färdiga, men du får gärna äta mer.

Svar på tråden Jobbig matsituation 3-åring