Tvillingar på 5 månader och gravid igen
Hej! Jag har inte själv erfarenhet av tre barn så tätt men har varit helt ensam med två barn ganska tätt (20 månader emellan).
Jag vet också många som kämpat länge för att bli med barn och förstår att känslan av "otacksamhet" kan dyka upp tillsammans med hoppsan-graviditeten. Spontant tänker jag att ni ska tänka bort det där med otacksamheten helt när ni fattar ert beslut. Visst är det en omständighet som gör att det hela känns jobbigare just nu, men samtidigt gör det egentligen inte till eller från i slutändan att ni har just den historiken med lång barnlängtan och många försök innan detta dök upp.
Kanske är det också lättare att fundera kring hur ni ska göra om ni lyckas att helt koppla bort den där känslan av "skuld", och i stället fundera på det viktiga: vill ni ha ett barn till, orkar ni, är ni redo?
Jag tror starkt på magkänslan här och kanske framför allt: vill ni ha det här barnet även om det känns oöverstigligt jobbigt? Min erfarenhet är att mycket som känns oöverstigligt jobbigt först faktiskt går att ta sig igenom, när man väl är mitt i det så hittar man rutiner allteftersom. Även om det är vråljobbigt innan det har satt sig. Men det är förstås viktigt att ha en grundvilja eller längtan med sig, då orkar man mer.
Lycka till i beslutet!!