Inlägg från: Björckan |Visa alla inlägg
  • Björckan

Vi som precis plussat - dela känslor och tankar

Hej. Jag plussade för några veckor sedan... men undrar om jag får vara med här ändå. Jag är jätteorolig och har svårt att slappna av och har svårt att glädjas. Skulle behöva ventilera och prata med andra i liknande situation.

Detta är vårt andra barn och det var psykiskt en lång väg hit. Är nu i v. 11 tror jag och ska göra ett KUB-UL om 3 veckor.

• Björckan
    Emsan91 skrev 2016-04-28 12:04:15 följande:
    Ja men välkommen! :) jag är också jätteorolig hela tiden eftersom det inte gått så bra för mig tidigare :/ vill känna den där bubblande lyckan men vågar inte riktigt. Men hoppas det är min tur nu!

Har ni sett bebis något ännu? :)

Ja, jag har ett utomkveds bakom mig (innan jag fick min son) Det är 6 år sedan nu, men känslorna finns kvar i allra högsta grad. Har även vänner som fått missfall och även drabbats av intrauterin fosterdöd, så jag vet inte hur jag ska lyckas glädjas under den här graviditeten... Fast samtidigt är jag ändå glad. På något sätt, som jag inte riktigt vill eller vågar släppa fram. Helt förvirrat!!

Nej vi har inte sett bebisen än, min BM sa att tidigt UL var uteslutet för tydligen har de knappt tid för alla rutin-UL. Och KUB fick jag inte för jag är under 35. Jag ringde då en privat mottagning för att boka KUB för jag tänkte att dels vill jag kolla upp risken för trisomierna (jag är över 30) och dels vill jag se bebis. Men det är ju en eeeevighet kvar känns det som... Jag är så rädd att det ska vara ett MA. Skiträdd verkligen :(

Har du tid för något tidigt ultraljud?

• Björckan
    Emsan91 skrev 2016-04-28 13:24:37 följande:
    Åh fy! Men man måste ändå försöka tänka positivt. Leva en dag i taget - våga känna lyckan tror jag. Jag försöker det - försöker tänka att det är min tur nu. Jag hoppas verkligen det!

Sista gången jag var gravid hade jag bokat ett tidigt UL privat i v.8. Då kunde dom ju inte hitta något foster. Så tänker göra det nu med. Boka ett sånt i v.7 eller 8. Jag tror att dom tidigare har dött när hjärtat ska börja slå, så får jag se ett litet hjärta slå så kommer det nog kännas mycket lättare sen. Så, kommer jag igenom nästa vecka så ska jag ringa och boka det! :)
    Åh jag håller tummarna för dig !!
  • Björckan

Ja oviss. Du kan ringa bm på måndag. Om du har ätit läkemedel som ger ökad risk för tvillingar borde du ju kunna få komma på ett tidigt ul för att kolla tycker man...

För övrigt så tänkte jag på graviditeten med glädje, eller i alla fall förnöjsamhet för första gången imorse. Det kändes som ett skönt avbrott från all oro och ångest.

• Björckan

Såvitt jag hört så är bruna flytningar både vanligt och oftast helt ofarligt! Men hade jag fått det så hade jag ju varit ett vrak ändå! När jag fick mitt utomkveds så fick jag små små blödningar som kom och gick, men det var färskt blod, kombinerat med ensidig smärta. Jag kollar ändå noggrannt på pappret vid varje toabesök den här graviditeten också... usch denna oro. Jag har KUB-ul den 17:e maj. Tiden dit får gärna skynda sig. På tisdag går jag in i vecka 12. Det känns lite skönt att den största missfallsrisken snart är över.

• Björckan
    Emsan91 skrev 2016-05-06 07:30:52 följande:

Hur går det för alla? Hur mår ni? :)

Jag befinner mig i någon form av limbo. Väntar på att dagarna ska gå tills den 17:e. Innan jag fått se att allt är som det ska där inne vågar jag inte glädjas riktigt. Samtidigt så smyger sig ju längtan och planeringen in ibland och jag har i ett svagt ögonblick letat fina skötväskor på wish (vår gamla är så himla tråkig!)
    Den 13:e ska jag till BM för blodprover. Har inte hittat barnvakt till sonen då så han får följa med men jag har ju inte berättat för honom så jag får vara lite luddig och även be BM att inte prata klarspråk heller. Eller så tar jag med surfplatta och hörlurar till honom. Haha.

Fysiskt har illamåendet lättat, liksom tröttheten. Jag blir fortfarande nockad av trötthet ibland, men är inte trött hela dagen, varje dag längre. Molvärken har också blivit bättre men det ilar/hugger till ibland vid snabba rörelser. Brösten gör fortfarande ont. Hur mår du? :) Vilken vecka är du i nu?

• Björckan
    Emsan91 skrev 2016-05-06 08:21:22 följande:
    Ja jag känner lite samma som du. Känner lycka och förväntan - sen kommer jag på mig själv att tänka att jag måste sluta känna så! Det är ju inte ens säkert att något lever därinne. Så jobbigt.

Jag blir samma som du helt nockad av trötthet - den kan komma från ingenstans.. däremot har molvärken blivit bättre och mår inte lika illa som jag gjorde för några dagar sen. Är ju bara i v.6 ännu. Brösten tycker jag har blivit enorma och dom gör ont! :)

Vilken vecka är du i? :)

Ja egentligen är det ju löjligt. Kommer vi bli mindre ledsna om något går fel och vi inte har glatt oss under tiden? Antagligen inte...

Jag är i vecka 12 nu. (11+3) Började må bättre runt vecka 10 ungefär. Fram tills dess var jag helt slut, och kände mig konstant bakis typ... Fast det varierade från dag till dag också. Kunde ha en dag när jag mådde as-illa, och så nästa dag mådde jag ganska bra... och sedan kom det tillbaka igen...

• Björckan
    nolltvaett skrev 2016-05-06 08:36:45 följande:

Enligt min gravidapp gick jag in i v6 idag. Jag mår ganska bra, lite illamående och ömma bröst. Värsta är att jag är så fruktansvärt hård i magen. Någon som har nått tips hur man kan mildra det? Hade så himla ont i magen igår att jag grät. Är jätterädd för missfall men det satt högt upp och nu är det borta, så det bör väl vara magen/tarmarna som strulade bara?

ÅH! Det hade jag också! Det har blivit bättre nu men jag var nog fasiken förstoppad mellan vecka 5-10. Det är ju tyvärr muskulaturen i tarmarna som påverkas av hormoner... Har tyvärr inga tips på lindring mer än de gamla vanliga husmorsknepen. Drick mycket vatten, ät messmör, katrinplommon etc. Det finns ju läkemedel också som laktulos och liknande som kanske kan hjälpa. För mig hjälpte det delvis med en stor kopp kaffe på morgonen. Det tenderar ju att få fart på magen. Men det kräver ju att man inte mår illa av kaffe då...
    Emsan91 skrev 2016-05-06 08:33:20 följande:
    Haha jaa.. det värsta som kan hända är att man varit glad i onödan. Hur fel är det liksom? Haha!

Men skönt att vara i v. 12! Då har du ju kommit förbi det värsta! :) hoppas verkligen det går vägen!

Ja på tisdag går jag in i vecka 13. Känns lite som en milstolpe faktiskt... Men tänker då inte slappna av förrän jag gjort KUB... :/
  • Björckan
    Myspys85 skrev 2016-05-08 16:40:24 följande:

Helt sjukt, jag som precis kikade in här för att skriva att plötsligt från ingenstans har jag fått skitjobbig (trög) mage, jag mådde så himla dåligt igår men nu har det börjat släppa lite. Hade ingen aning om att detta kunde vara ett gravidbesvär så här tidigt, hu :( Testar nu alla husmorsknep. Jag som sett fram emot gravidillamående har nu istället typ magsjukekänsla och känner inte ens av molvärken längre. Den här värmeböljan gör ju inte att man mår bättre hehe, blä... Men heja oss!!! Björckan: Vad härligt att du snart går in i vecka 13, skönt att lägga vissa besvär bakom sig....

Ja det finns ju många otrevliga gravidsymptom såhär tidigt. Jag har förutom några veckors illamående (typ bakis-känsla) haft trötthet, trög mage, svullen och gasig mage, blödande tandkött, sköra naglar, metallsmak i munnen och fortfarande jätteömma bröst och molvärk till och från.
  • Björckan
    Myspys85 skrev 2016-05-09 18:59:36 följande:
    Nä fy, inget man vill gå och dras med någon längre tid! Håller tummarna för att du kommer må bättre ett bra tag nu!

Hörrni, jag fick en blödning igår kväll, det var så hemskt, trodde verkligen att det var ett missfall och att det måste varit stressen av min uppblåsta mage i lördags som orsakade det (det var verkligen tvärstopp i systemet i ett helt dygn). Men det blödde inget mer sen, förutom torkade blodrester under natten, och sjukvårdspersonalen jag fick tag på över telefon sa att det är bara att vänta och se.

Jag vet ju att det är vanligt att få små blödningar, men det här var mer blod än jag trodde var ok, och så krampade livmodern i säkert en halvtimme också Rynkar på näsan Vet inte alls hur det lilla livet mår där inne nu, men det har ju inte kommit ut än så länge så vi får vänta och se.

Tänkte boka tidigt UL (privat) om två veckor kanske, är det någon mer som tänkt göra det? Jag klarar inte av att inte veta om det ser ok ut därinne.
    Åh fy! Jag håller tummarna för att allt är som det ska där inne. Det sägs ju att det är vanligt med blödningar i tidig graviditet... och man kan ju läsa massa solskenshistorier om personer som haft liknande upplevelser och att allt är bra. Jag skulle definitivt boka privat ultraljud om jag vore som du!
    Oviss01 skrev 2016-05-10 07:59:43 följande:

Är på precis samma dag som du Frkmar­ia 
    Men jag känner inga symptom alls... ingenting. Så det känns inte särskilt verkligt ännu. Ska på inskrivning den 24 maj, känns så himla långt borta just nu, vill ju veta om det verkligen är någon där inne. Är det någon som vet om man brukar få höra hjärtat vid inskrivningen? Behöver liksom någon form av bekräftelse..

Igår beställde jag tom nya graviditetstester, så jag kan testa igen. haha inte nog med att man testade tusen gånger under tiden man försökte bli gravid, nu fortsätter jag även efter. Hur ska detta sluta...

Jag har inte hört om någon som lyssnade på hjärtljud på inskrivningen? Tror att det kan vara lite för tidigt för att höra. Eller att det i alla fall kan vara jättesvårt att hitta och det kan skapa mer oro hos mamman... När jag väntade min son lyssnade BM efter hjärtljud i vecka 25 först... :/

Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar