• kebabtallrik

När börjar de sova bättre?

Detta är väl lite som att svara på hur långt ett snöre är men ändå kul höra vad ni har för erfarenheter.

Vi har en grabb på en månad. Han sover ganska mkt, främst på dagen dock. På kvällar/nätter så brukar han hålla igång till ca 24.00, för att sedan vakna och äta ungefär varannan/var tredje timme. 

Hur snabbt brukar de få in någon form av dygnsrytm och sova längre perioder på natten? (om så bara 4timmars istället för 2-3timmars). Svårt svara på såklart men finns det något "ungefär"?

• Svar på tråden När börjar de sova bättre?
  • mammalovis

Nej, det finns inget sådant svar då det handlar om individer. Min första dotter sov en hel natt, d v s fem timmar i sträck färre nätter än händernas fingrar första året. Hon är fortfarande vid 5 år uppe på nätterna och kissar och dricker vatten. Vi andra sover oftast vidare, då hon fixar det själv.

Andra barnet sov mer än 4 timmar, natten till hembesöket av bvc, då jag var så trött att jag missade att ställa om klockan. Sedan var det ibland mer, ibland mindre.

Lilleman blandar och ger. Vissa nätter slår han till med 5-6 timmar och sedan är vi tillbaks med 2-3 timmar emellan. Dock känns det som att det har blivit bättre sedan han blev frisk från diarrén efter en penicillinkur och började äta mer mat. Han är snart 7 månader.

• Sommar15

Visst är det olika, men generellt börjar spädbarn få någon form av dygnsrytm kring 3 månader! Man kan hjälpa dem på traven genom att ha ljust och ljud på dagen och "roliga" föräldrar som leker och skojar, och mörkt och tyst på natten med tråkiga föräldrar som inte pratar.

I min dotters fall stämde det rätt bra, hon åt cirka varannan timme dygnet runt men kring 3 månader började hon glesa ut lite på nätterna till 3-4 timmar. Sen kunde vi slopa nattmålet när hon var 5-6 månader och åt mer stadig mat än ersättning/bröstmjölk, och nu vid 8 månader sover hon oftast hela natten, cirka 19-06.

• isolande

Min första smällde till med 4-6 timmarsnätter runt 4 månader. Den andra var hopplös och vaknade med 2 timmars mellanrum som bäst

• lövet2

Mycket generellt då ...

0-2 månader: helt random sömn.
    2-4 månader: smekmånadsfas. Ordning och reda!
    4-8 månader: ja, är det inte det ena, så är det det andra. Extra stort matbehov, drömmar, förkylningar, tänder, ont i magen eller precis vad som helst. Dålig sömn i alla fall.
    8-10 månader: separationsfas. Ängslig för att mamma ska försvinna och vågar knappt sova ens annat än ihopklistrad med någon förälder.
    10-12 månader: tänder, tänder och tänder. Och så börjar de lära sig att hålla sig vakna avsiktligt. Också kul!

Men sedan vänder det! Då blir det fler och fler nätter som är riktigt bra, och till slut sover faktiskt ungarna!

• Fjäril kär

även om man får in någon form av rutin på nattning och morgonen när man ska kliva upp så kan sömnen därimellan vara exakt hur som helst. 

Det är faktiskt väldigt få barn som sover exakt 4-6-8 timmars sömn utan något som helst avbrott.  Att vakna var och varannan timma för våt blöja, mardrömmar, magknip, fryser/svettas, hunger osv osv är som oftast mer regel än undantag och det kan sitta i även när barnen är 3-4 år gammalt. 

Mitt äldsta barn föddes prematurt och skulle äta varannan timma dygnet runt och gjorde så tills han var ca ett halvår. Då blev sömnen mer sammanhängande och det kunde bli 3-5 timmars hygglig sömn men oftast fortfarande långa vakenperioder och få sömntimmar.. Han vände ju på det och blev ett barn som inte behövde särskilt mycket sömn, han sov kanske totalt 6-7 timmar på ett helt DYGN. 

Mellanbarnet somnade sällan tidigare än 24 på natten och sov förvisso hyfsat med bara ett par avbrott för amning men jag kunde inte sova ikapp ändå eftersom storebror inte sov särskilt länge. 

yngsta barnet sov hipp som happ och hur som helst över hela dygnet tills han var ca 6 månader då det stabiliserades och han började få mer sammahängande sömn och sov okej tills tänderna dök upp.... sen var det vakna nätter bra lång tid för att sen plana ut och bli okej och så började dagis sen och då var nattsömnen körd igen...  

• Rattotojj

Vårt äldsta har alltid varit svår med sömnen. Hon är fem nu och vaknar varje natt (men somnar snabbt om i vår säng). Hon sov två timmar i taget som nyfödd, sen har det långsamt blivit bättre och bättre. Att vakna en gång per natt har nog varit det senaste året, lite drygt. Vi har alltid låtit henne sova hos oss när hon vill det. Aldrig låtit henne ligga ledsen i sin säng.

Vi har gjort likadant med vår yngsta. Men hon har sovit hela nätter sen hon föddes (med sämre perioder).

• Liten ekorre

Jag vet inte. Min treåring vaknar mellan två-åtta gånger varje natt. Åtta månaders pojken vaknar tre gånger varje natt.

• Också sömnlös

Önskar att det fanns ett självklart svar men alla barn är olika individer och har därför helt unika sovmönster. Barn nummer ett sov hela nätter från fyra månaders ålder (så lyxigt!). Barn två sov dåligt från första dagen och fortsatte göra så tills han var cirka två år. Vaknade ofta på nätterna och ville upp tidigt på morgonen. Barn tre som bara är 3 mån sover från 20.30-02.30, sen amning, därefter sover hon till 05.00 och sen mat igen. Nöjd med det men får se hur länge det håller i sig. :)

• Sommar15

TS, verkar som att de flesta som skriver här haft minst ett barn som sovit som en kratta! De allra flesta barn sover helt ok, bättre och bättre ju äldre de blir! :)

Men under 3 mån kan du nog inte räkna med några längre sovpass... :)

• Gravitation

Vår dotter är 21 månader, aldrig sovit en hel natt och hon vaknar oftast efter 3 timmar numera, förr varannan. Ibland kan hon väl sova någon halvtimma längre.

• Connie07

Mina 2 sov dåligt(vaknade flera gånger om natten första året.Sen lite bättre och från 2 år åldern sov dom bra.Så mina barn hade exakt lika dålig sömn på nätterna första året.

• Gravitation

Äntligen har dottern börjat sova hela nätter, hon är 23 månader och detta hände nu när vi slutat amma helt.

Tjoho!

• Kristina Nilsson

Jag hade den samma problem med min son. Han vackande  5 gånger per natt, det var jobbigt. Min man hade en idea, att flytta hans sängar till barnrummet. När vi flyttande son till anda rumment, vi hade inte den problem.  Son sov så gott och vackanr inte i natten. 

• Ingrediensen

Mina barn har alla haft olika långa sovplats mellan amningarna, första 6-12 h, andra 4h och tredje 2-3 h men gemensamt för alla tre har varit att de somnat om efter mat på natten. På så sätt har de känt att det varit natt vilket gjort enormt stor skillnad för mig. Så den biten kan du förhoppningsvis förvänta dig snart. Även om allt förstås är individuellt.

• kebabtallrik

Kan gladligen berätta att vår son nu 4 månader sover betydligt bättre än när jag startade tråden. Somnar vid 20-21, sen vaknar han och äter runt 05, somnar sen om till 7-8.

Svar på tråden När börjar de sova bättre?