• myran0

Solkräm för barn, utan kemiskt filter och nanopartiklar?

Solkräm? Jag försöker tänka så giftfritt och naturligt som möjligt med hudvård i övrigt och särskilt till sonen, sen kommer solkrämen och det känns lite som pest eller kolera. Vill undvika kemiskt filter men samtidigt nanopartiklar, och parabener och parfym. Har ni tips?

Har hittat eco cosmetics som såklart verkar toppen. Men jag skulle, om det ens är möjligt, gärna hitta ett lite billigare alternativ för att inte bli helt ruinerad i sommar, det lär ju gå ett gäng av de där små och dyra flaskorna..

Har kontaktat ACO och deras "kids sensitive" med endast fysikaliskt filter innehåller tyvärr nanopartiklar.

Google sviker mig och det är ju jättesvårt att ens hitta solkräm utan kemiskt filter??

Om någon har fler tips på solskydd med endast fysikaliskt filter men inte kan resten av innehållet tar jag ändå gärna emot tips så kan jag själv kolla med tillverkarna.

• Svar på tråden Solkräm för barn, utan kemiskt filter och nanopartiklar?
  • Carambolan

Har tyvärr inga andra tips, men du får gärna berötta vad du får för svar från Aco. Jag såg att de fått (jämförelsevis) bra resultat förra året i Forbrukerrådets test.

• Carambolan

Uh, jag läste fel, trodde du väntade på svar :) Tråkigt med nanon där.

• snedtak

Vilka ämnen är det som förekommer i nanostorlek? Beroende på svaret kanske det är en bra avvägning att köra på ACO:s solskydd.

• Seven Costanza

Vad är det som är dåligt med nanopartiklar menar du? Det enda jag har hört är att man inte ska använda sprej utan man ska använda kräm.

• Snuttispluttis

Du kan inte köra på tunna, heltäckande klädesplagg och bara använda solkrämen i ansiktet och när det ska badas och sånt?

Själv ska jag be svärmor (som äger en hälsokostaffär) att donera solkräm till dottern i sommar :P

Och köra på täckande klädesplagg :)

• CarinaL26

Rekommenderar att kolla på Apoteket. Deras produkter väljs ut baserat på bästa effekt mot minsta risk. Skulle aldrig lita på något som bara säljs i hälsokostbutiker. För mycket av deras produkter saknar bevis för påstådda effekter.

• Harmagedon

Solhatt, kläder, och skugga dygnets soligaste timmar funkar också bra. Så nära giftfritt man kan komma skulle jag tro.

Finns bra heltäckande badkläder till de små.

• myran0
    Carambolan skrev 2016-05-10 23:20:11 följande:

Uh, jag läste fel, trodde du väntade på svar :) Tråkigt med nanon där.

Ja trist, att det ska vara så svårt att hitta nåt bra? Det går ju uppenbarligen att undvika titanoxid i nanopartiklar i fysikaliskt filter!
  • myran0
    snedtak skrev 2016-05-10 23:24:07 följande:

Vilka ämnen är det som förekommer i nanostorlek? Beroende på svaret kanske det är en bra avvägning att köra på ACO:s solskydd.

Titanoxid.. Det är ju inte bevisat dåligt men inte det motsatta i hudvård heller så vill gärna undvika om det går
  • myran0
    Seven Costanza skrev 2016-05-10 23:43:42 följande:

Vad är det som är dåligt med nanopartiklar menar du? Det enda jag har hört är att man inte ska använda sprej utan man ska använda kräm.

Att andas in har ju bevisats vara en hälsorisk, så känner mig inte bekväm med att smörja huden med något som bevisligen är skadligt och är i den storleken att det kan ta sig igenom huden och komma in i kroppen på så vis. Forskningen har inte kommit så långt så avvaktar gärna tills det är bevisat ofarligt..
Svar på tråden Solkräm för barn, utan kemiskt filter och nanopartiklar?