• myran0

Solkräm för barn, utan kemiskt filter och nanopartiklar?

Solkräm? Jag försöker tänka så giftfritt och naturligt som möjligt med hudvård i övrigt och särskilt till sonen, sen kommer solkrämen och det känns lite som pest eller kolera. Vill undvika kemiskt filter men samtidigt nanopartiklar, och parabener och parfym. Har ni tips?

Har hittat eco cosmetics som såklart verkar toppen. Men jag skulle, om det ens är möjligt, gärna hitta ett lite billigare alternativ för att inte bli helt ruinerad i sommar, det lär ju gå ett gäng av de där små och dyra flaskorna..

Har kontaktat ACO och deras "kids sensitive" med endast fysikaliskt filter innehåller tyvärr nanopartiklar.

Google sviker mig och det är ju jättesvårt att ens hitta solkräm utan kemiskt filter??

Om någon har fler tips på solskydd med endast fysikaliskt filter men inte kan resten av innehållet tar jag ändå gärna emot tips så kan jag själv kolla med tillverkarna.

• Svar på tråden Solkräm för barn, utan kemiskt filter och nanopartiklar?
  • myran0
    Snuttispluttis skrev 2016-05-11 08:50:10 följande:

Du kan inte köra på tunna, heltäckande klädesplagg och bara använda solkrämen i ansiktet och när det ska badas och sånt?

Själv ska jag be svärmor (som äger en hälsokostaffär) att donera solkräm till dottern i sommar :P

Och köra på täckande klädesplagg :)

Jo vi ska använda så heltäckande kläder som möjligt, men vi har en varm unge så blir det för varmt går det bara inte. Perfekt med en svärmor som kan donera, vilken kör ni på då?
  • myran0
    CarinaL26 skrev 2016-05-11 12:45:23 följande:

Rekommenderar att kolla på Apoteket. Deras produkter väljs ut baserat på bästa effekt mot minsta risk. Skulle aldrig lita på något som bara säljs i hälsokostbutiker. För mycket av deras produkter saknar bevis för påstådda effekter.

Skulle önska att jag kände mig trygg med Apotekets krav, men tex har de fortfarande parabener i många produkter, och säljer solkräm med kemiskt filter till barn vars lever inte klarar av att bryta ner kemikalierna. Så tyvärr litar jag inte på att deras produkter håller en tillräckligt hög standard..

Såklart får man ju titta på de produkter man köper, i hälsokostbutiken trängs nog både bra och mindre bra produkter
  • Anonym (Anna)
    Seven Costanza skrev 2016-05-10 23:43:42 följande:

Vad är det som är dåligt med nanopartiklar menar du? Det enda jag har hört är att man inte ska använda sprej utan man ska använda kräm.

Varför ska man inte använda spray? Jag som nyligen köpt det till min 2-åring.
  • Snuttispluttis

Jag ska köra på den Eco cosmetics baby solkräm. Det är min dotters första sommar (som aktiv) så har inte testat den förut. Men förutom att blanda egen solkräm tycker jag att den verkar bäst :)

• Mooomin

Har du kollat upp "la roche posay"'s solskydd till barn eller Evy's?

• snedtak
    myran0 skrev 2016-05-11 14:09:52 följande:
    Skulle önska att jag kände mig trygg med Apotekets krav, men tex har de fortfarande parabener i många produkter, och säljer solkräm med kemiskt filter till barn vars lever inte klarar av att bryta ner kemikalierna. Så tyvärr litar jag inte på att deras produkter håller en tillräckligt hög standard..
    Såklart får man ju titta på de produkter man köper, i hälsokostbutiken trängs nog både bra och mindre bra produkter
    Jag tror faktiskt att det trängs fler dåliga, eller i varje fall overksamma, produkter på hälsokosten än på apoteket.
    Hallonolja är ett sådant exempel som skulle kunna vara rent av skadligt, eftersom det skulle minska reflektionen av UV-strålning.
  • kaleidoskop88

Jag brukar köpa Badger's barn solcreme (solskyddsfaktor 30) innehåller zinkoxid, men inga nanopartiklar. Den är dock svår att få tag på, brukar beställa från USA. Har för mig att den har lägsta siffran på risker enligt nån skala de använder i USA. Sen luktar man grillade jordnötter, men den är sjukt bra om du får tag på den!

• Iarwain
    myran0 skrev 2016-05-11 13:55:19 följande:
    Att andas in har ju bevisats vara en hälsorisk, så känner mig inte bekväm med att smörja huden med något som bevisligen är skadligt och är i den storleken att det kan ta sig igenom huden och komma in i kroppen på så vis. Forskningen har inte kommit så långt så avvaktar gärna tills det är bevisat ofarligt..
    Då får du nog vänta...
    Det är inte brukligt att bevisa något ofarligt.
  • myran0
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-11 15:33:26 följande:

Varför ska man inte använda spray? Jag som nyligen köpt det till min 2-åring.

Det är spray som innehåller nanopartiklar som man avråder från, för att de skadliga nanopartiklarna kan ta sig ner i lungorna vid inandning då man sprayar. Men om du sprayar i handen och smörjer som vanligt borde det inte vara någon fara? ????
Svar på tråden Solkräm för barn, utan kemiskt filter och nanopartiklar?