Inlägg från: singhali |Visa alla inlägg
  • singhali

Synkontroll barn 5,5 år

Hejsan, jag undrar om någon har varit på synkontroll på BVC med sitt barn på 5,5 år? Hur gick det och kunde barnet se nedersta raden på tavlan och om inte blev det omtest och remiss till ögon om barnet inte klarade omtestet?

Det verkar som om synkraven för remiss till ögon skiljer sig mellan olika landsting en del har 0,8 som gräns medan en del har 1,0.

• Svar på tråden Synkontroll barn 5,5 år
  • singhali

Tack för svar, Jag är så konfunderad över detta för mitt barn kommer få en remiss till ögon om barnet inte klarar sista raden på tavlan. Enligt din vetskap är detta vanligt med så hårda krav på BVC och vet du vilka landsting som har vilka synkrav eller om man kan hitta infrmation om det någonstans?

• singhali

Det verkar skilja sig åt mellan landsting, hörde av en ögonläkare i Göteborg att i den regionen så har de synkrav 0,8 vid 5,5 år medan som hon nämnde i Stockholm har de 1,0 som synkrav vid samma ålder. 

• singhali

Jag vet inte riktlinjerna hur det ska eller bör vara, jag kan bara återge vad ögonläkaren i Göteborg informerade mig och det är att i den regionen så räknas 0,8 som fullgod syn för barn på 5,5 år så det verkar skilja sig vad som räknas som fullgod syn beroende på var man bor i föör landsting.

• singhali

Detta vet jag inte om man behöver i den regionen, jag frågade inte ögonläkaren om gällande regler vid 6 år utan bara vid 5,5 år och då var det dessa som gällde enligt henne. 

• singhali

Jag har läst rikshandboken den både en och två gånger och ställt en fråga via email dit av anledningen att det verkar skilja mellan olika landsting gällande synkrav för barn på 5,5 år enligt ögonläkaren.

Svar på tråden Synkontroll barn 5,5 år