• Sioo

IVF i startgropen Västra Götaland

Hej! 
    Är i startgropen för en eventuell IVF. Jag är 35 år och min man är 15 år äldre. Vi gjorde en utredning för tre år sedan som visade att det visst skulle gå att få barn på egen hand. Gynläkaren sa dock att vi skulle komma tillbaka för en ev IVF om det inte blivit något barn efter sommaren. Detta var 2 år sedan. Jag blev gravid den sommaren men fick tyvärr missfall. Nu är vi redo för att gå vidare. 
    Så om tre veckor ska vi på återbesök till gynläkaren och så få vi se hur vi ska gå vidare.... 
    Har dock sett att det verkar vara lång väntetid för IVF? Känns som åren springer ifrån oss. Antar att det blir Sahlgrenska för oss... Någon som vet?

Kram

• Svar på tråden IVF i startgropen Västra Götaland
  • Plaztiq
    Sioo skrev 2016-05-23 17:16:47 följande:

Hej! 
    Är i startgropen för en eventuell IVF. Jag är 35 år och min man är 15 år äldre. Vi gjorde en utredning för tre år sedan som visade att det visst skulle gå att få barn på egen hand. Gynläkaren sa dock att vi skulle komma tillbaka för en ev IVF om det inte blivit något barn efter sommaren. Detta var 2 år sedan. Jag blev gravid den sommaren men fick tyvärr missfall. Nu är vi redo för att gå vidare. 
    Så om tre veckor ska vi på återbesök till gynläkaren och så få vi se hur vi ska gå vidare.... 
    Har dock sett att det verkar vara lång väntetid för IVF? Känns som åren springer ifrån oss. Antar att det blir Sahlgrenska för oss... Någon som vet?

Kram

Hej! Många verkar prata om kötid, inget jag hört av våran doktor. Två veckor efter jag fått veta att mina äggledare var igensatta så hade vi fått tid på akademiska och fått frågan när vi ville börja. Bäst är nog att prata med din läkare hur det ser ut hos dom :)
    Önskar er all lycka till! :)
  • Sioo
    Plaztiq skrev 2016-05-23 18:16:57 följande:
    Hej! Många verkar prata om kötid, inget jag hört av våran doktor. Två veckor efter jag fått veta att mina äggledare var igensatta så hade vi fått tid på akademiska och fått frågan när vi ville börja. Bäst är nog att prata med din läkare hur det ser ut hos dom :)
    Önskar er all lycka till! :)
    Tack så mycket! Lycka till själva!

Ja men det låter bra. Vår utredning är ju klar sedan länge... Vi ska nu på besök igen hos gynekologen i mitten på juni, så får vi väl se. Blev bara väldigt fundersam när jag hittat många trådar här på familjeliv som pratar om 7 månaders kötid upp till 1,5 år. 
    Men det känns ju tryggande att ni fick välja när vi ville sätta igång. Jag börjar nog helst idag om jag skulle få... :)
  • grodan26

Det är ungefär 7 månaders väntetid på Sahlgrenska men går att komma in tidigare om man står i "kort varsel kö". Vi gjorde det och fick komma på första mötet efter 2 månader och började med IVF första cykeln efter det. Gäller dock att svara när de ringer för annars ringer de vidare till nästa. Och att vara flexibel, vi fick komma morgonen efter de ringde. 

• Sioo
    grodan26 skrev 2016-05-25 21:17:23 följande:

Det är ungefär 7 månaders väntetid på Sahlgrenska men går att komma in tidigare om man står i "kort varsel kö". Vi gjorde det och fick komma på första mötet efter 2 månader och började med IVF första cykeln efter det. Gäller dock att svara när de ringer för annars ringer de vidare till nästa. Och att vara flexibel, vi fick komma morgonen efter de ringde. 

7 månaders väntan för att starta. Oj, känner mig jättestressad nu! Det blir väl 1 1/2 - 2 år innan vi ens kan räkna med barn om det nu går på första försöket... Jösses! Tur vi inte ska jobba på syskon! 

Jag ska givetvis hålla i tfn så nära som möjligt...:)
  • Sioo

Fick nyss höra att utredningen inte får vara för gammal då måste man göra om den. Vet någon om det stämmer? För då ligger vi väldigt illa till i tid. Känner mig superstressad. 

• miamarina84

Dina prover får inte vara äldre än ett år. Vi vsr på första ivf mötet i onsdags o planerade ägguttag i mitten av oktober. På fertilitetsutredning hittade de inget fel på oss. Sahlsgrenska har sju månaders väntetid ca så jag ställde mig även på deras kortvarsellista o vi kom in efter fem månader ;)

• Juli1979

Vår utredning på sahlgrenska är klar och remissen till IVF skickad. Det tidigaste vi kan räkna med är början av 2017. I nuläget är det 7-8 mån kö.

Jag blir 37 om några veckor, så känner mig också stressad!

Se till att få remiss skickad till IVF snarast om du vill göra det på sahlgrenska!

• miamarina84
    Juli1979 skrev 2016-06-26 22:16:06 följande:

Vår utredning på sahlgrenska är klar och remissen till IVF skickad. Det tidigaste vi kan räkna med är början av 2017. I nuläget är det 7-8 mån kö.

Jag blir 37 om några veckor, så känner mig också stressad!

Se till att få remiss skickad till IVF snarast om du vill göra det på sahlgrenska!

Ja faan för denna ständiga väntan vi barnlösa alltid får stå ut med :( ring o säg att du vill stå i kortvarsellistan för vi kom in två månader tidigare än den vanliga kön ;) förstår att dy känner sig stressad för denna väntan o problemet att få barn är det nog ingen som visste om. Jag trodde själv att de tog några få månader, snart gått ett år. Jag tror även vid varje mens att nu gick det vägen, men icke då :( hur svårt ska det vara................

..
  • Juli1979
    miamarina84 skrev 2016-06-27 20:09:42 följande:

Ja faan för denna ständiga väntan vi barnlösa alltid får stå ut med :( ring o säg att du vill stå i kortvarsellistan för vi kom in två månader tidigare än den vanliga kön ;) förstår att dy känner sig stressad för denna väntan o problemet att få barn är det nog ingen som visste om. Jag trodde själv att de tog några få månader, snart gått ett år. Jag tror även vid varje mens att nu gick det vägen, men icke då :( hur svårt ska det vara................

..

Ja, jag ska ringa så småningom!

När man är ung tror man att man blir gravid så fort man inte har mens typ... Riktigt så är det ju inte. Så tycker jag alla runt mig verkar bli gravida inom typ 2 månader och jag blir bara trött. Varför ska det vara så orättvist?!

Oktober är inte så långt bort för din del :) så spännande!!
Svar på tråden IVF i startgropen Västra Götaland