Inlägg från: FlyffyUnicorn |Visa alla inlägg
  • FlyffyUnicorn

BF Februari 2017

Med tanke på mitt utomkvedshavandeskap jag haft så vill jag jättegärna göra ett tidigt ultraljud bara för att kolla att fostret sitter där det ska eller så. Jag och sambon diskuterar däremot om det är värt risken. Enligt boken "Vänta barn - en bok om graviditet, förlossning och första tiden med barnet" kan det finnas en risk med att göra ultraljud och bör inte göras i onödan. Då blir man ju lite nojjig.

Tänk om fostret skadas bara för att jag vill veta att allt är som det ska :( Vet inte hur jag ska tänka längre!  

• FlyffyUnicorn
    Monsan skrev 2016-05-28 22:21:25 följande:
    Har aldrig hört att det skulle vara farligt.. Gör man t.ex. IVF bekräftas en graviditet alltid med ett vaginalt ultraljud runt v.9.. jag gjorde två st med lilleman, 3 om man räknar med rul..
    Nej jag har inte heller hört något om det innan. Jag fick boken från mvc när jag var där under förra graviditeten och boken är skriven 2012 så den är ju inte så gammal ändå. 

Det står:
    "Man har hittills inte sett någon skadlig inverkan på barnet men med tanke på att ultraljudet alstrar värme som möjligen skulle kunna påverka barnet bör ultraljud endast användas när det finns en särskild medicinsk anledning och inte bara för att "titta in". Särskilt viktigt är det att iaktta försiktighetsprincipen i tidig graviditet."

Hittade även denna artikeln: www.svd.se/onodigt-ultraljud-kan-skada-fostret

Jag tänker nu att det står så i min bok för att man ska tänka efter om inte göra ultraljud titt som tätt. För på 1177 står det att det inte finns några risker allt så det blir nog tidigt ultraljud i alla fall ^^ 
  • FlyffyUnicorn
    Monsan skrev 2016-05-28 22:37:10 följande:
    Intressant.. kan det kanske vara skillnad på ultraljud och vaginalt ultraljud? Kanske får nöja mig med ett tidigt ultraljud jag oxå.. :)..
    Det var inte meningen att skrämma upp någon eller så, jag tolkar ändå texten som att det inte borde vara någon fara men rent teoretiskt så kan det vara möjligt. Men utifrån min egen paranoida personlighet så är en extremt liten risk fortfarande en risk :P 

Det känns ju ändå som att 1177 borde ha den mest korrekta informationen och enligt dem var det ju ingen risk alls. Ska fråga min barnmorska och se vad hen tycker :)
  • FlyffyUnicorn
    Micki88 skrev 2016-05-29 10:10:51 följande:

Hoppar in i gruppen :) plusade i morse. Är i vecka 5 (4+0) :) andra barnet!

Grattis! 
  • FlyffyUnicorn
    Zoey90 skrev 2016-05-29 14:46:23 följande:
    Jag börjar få smått panik över att bli mamma alls! Haha.

Har gjort det till en vana att kolla på mitt fina digitala "gravid" men nu har den slocknat?!
    haha jag kollar också på mitt digitala hela tiden nu, tyvärr ska det slockna 24timmar efter man gjort testet så jag får titta extra mycket nu de timmar som är kvar :-P
  • FlyffyUnicorn
    BeautifulMoments skrev 2016-05-29 15:42:44 följande:

Hej!

Testa precis v3+4 bara nu, läste någon app att "graviditetstest inte kan läsa av att man är gravid än"

Men visst är detta positivt?

Visst ser det positivt ut! Grattis! Jag testade också positivt väldigt tidigt så ville inte tro på det först :-P 
Svar på tråden BF Februari 2017