Orolig för min 5åring
Jag är ensam med min son 5 (snart 6) år gammal, och jag oroar mig för hans temperament. Han får ganska ordentliga utbrott och har slagit mig flera gånger. Jag har aldrig haft något problem med honom tidigare, han har varit världens snällaste men nu har det börjat gå över styr.
Jag vet inte om bara är jag som överreagerar men det är verkligen inget som går vägen, allt blir en diskussion och han provocerar mig på alla sätt tänkbara och får han ej som han vill så blir han jättearg, skriker hemska saker och slåss. Och när han har sina "utbrott" så går han ej att prata med. Brukar sätta mig och hålla honom i famnen tills han lugnat ner sig men det kan ta upp till 30 minuter innan han slutar slåss/sparkas/skallas osv. samt att han gråter. Är detta normalt?
Han har svårt att vara stilla och springer från sak till sak, han river sönder alla leksaker och alla böcker han får, allt på hans rum är typ trasigt och till och med möbler skruvar han sönder och demolerar.
Vi bor bra till med stor gård och många andra barn på gården, och han älskar att vara ute och leka, leker fint med andra och är aldrig våldsam mot andra barn. Har dock fått påpekan från dagis om att han har svårt att vänta på sin tur och att han ej kan leka med samma sak utan springer från sak till sak.
Han är väldigt social, nästan för mycket, han pratar hela tiden, från morgon till kväll med allt och alla.
Jag är och har alltid varit ganska strikt, både med rutiner samt med uppfostran och hur man uppför sig. Men nu sista 6 månaderna har det verkligen varit tufft. Och jag är nära sammanbrott ibland, känns rätt surt att en 5-6 åring ska kunna knäcka en till tårar.
Är det nån fler än jag som har detta problem? Hör det till åldern eller kan det ligga något annat bakom?
Tacksam för svar, och tar gärna emot tips på bra sätt att lära ut konsekvenser av handlingar och hur man ska hantera det som vuxen också.